Lze snížit počet odkladů a přitom nemít selhávající prvňáčky? Cestou je důsledná diferenciace výuky a pro tu musí mít učitel informace o rozvojových potřebách dětí.
iSophi Z – nástroj pro efektivní vstupní diagnostiku prvňáčků
Mgr.
Simona
Pekárková
Ph.D.
katedra psychologie Filozofické fakulty UK; Pedagogicko-psychologická poradna STEP, s. r. o
Mgr.
Martina
Švandová
Ph.D.
katedra psychologie Filozofické fakulty UK; Pedagogicko-psychologická poradna STEP, s. r. o
Závěrečná zjištění České školní inspekce z výroční zprávy roku 2021/2022 (ČŠI, 2023) poukazují na vysoky podíl dětí s odkladem školní docházky, ktery i přes přijatá opatření neklesá a je nejvyšší v Evropě. MŠMT proto chystá další systémové kroky, jak pomoci převážné většině dětí uskutečnit nástup školní docházky v řádném termínu a poskytnout jim během prvních a druhých ročníků dostatečný a individuální prostor pro přípravu na nácvik trivia a dalších školních dovedností.
Je tedy nasnadě, že učitelé v 1. třídách budou muset přistoupit k výuce s ještě větší mírou diferenciace, než byli doposud zvyklí. Aby k tomu našli strategie, je třeba systematického a průběžného sledování vzdělávacích pokroků dětí – a k němu je nutné mít „vstupní data“. Neboli provést individuální pedagogickou diagnostiku každého dítěte a identifikovat tak jeho silnější stránky i oblasti s potřebou podpory.
Pedagogická diagnostika jako preventivní opatření po nástupu do 1. třídy (nebo již při zápisech)
Kompetenci k uvedené identifikaci silnějších a oslabených (nebo jen lehce nedozrálých) oblastí učitel má, avšak často nemá dostatek příležitosti k individuálnímu provádění pedagogické diagnostiky. Přesto nelze na potřebnost zjišťování „vstupních“ dovedností dětí rezignovat a je nutné rychlou, a