Jak se ve školách podporují podporující: školní psychologové

Vydáno: 21 minut čtení

Metodická podpora školních poradenských pracovišť vyžaduje ucelený náhled na spektrum poradenských aktivit realizovaných přímo v prostředí školy. Cílem našeho seriálu je přiblížit tuto problematiku z perspektivy školních psychologů, speciálních pedagogů a v neposlední řadě z pohledu vedení škol. Základ článku tvoří dotazníkové šetření mezi odbornými pracovníky působícími v školních poradenských pracovištích; shrnujeme rovněž osmileté zkušenosti s poskytováním metodické podpory školám zřizovaným městským obvodem Ostrava-Poruba.

Jak se ve školách podporují podporující: školní psychologové
PhDr.
Petr
Nilius
Ph.D.
klinický
Mgr.
Martin
Tomášek
Ph.D.
vysokoškolský pedagog
Bc.
Jan
Appeltauer
Ambulance klinické psychologie, s. r. o.,
Školní psychologové, kteří byli legislativně ukotveni v roce 2005, se potýkají s různými výzvami včetně nejasného financování a potřeby větší podpory pro svůj profesionální rozvoj. Tento článek se věnuje současnému stavu školní psychologie v ČR, zkoumá přípravu a nástup školních psychologů do praxe a analyzuje jejich roli a přijetí v rámci školního prostředí. Na základě šetření mezi školními psychology identifikuje klíčové oblasti jejich činnosti a upozorňuje na potřebu systematické podpory a vzdělávání, které by zajistily jejich efektivní zapojení do školních poradenských týmů. V závěru článek promýšlí možnosti rozvoje školní psychologie prostřednictvím institucionalizace podpůrných pozic, metodické podpory a změny na úrovni pregraduálního vzdělávání.
Pozice školního psychologa
Český poradenský systém stojí na meziresortním rozhraní ministerstev školství, zdravotnictví a sociálního sektoru. Zatímco zdravotnický systém, který je reprezentován klinickými a dětskými klinickými psychology a psychoterapeuty, je v současnosti na hranici svých personálních kapacit, školní poradenství zažívá profesní rozmach a růst díky rostoucímu počtu odborných pozic vytvářených přímo ve školách (viz graf 1). V důsledku velice obtížné dostupnosti zdravotní péče v oblasti duševních poruch jsou to právě školy, které významným způsobem pomáhají s prevencí a podporou nejen žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale jejichž poradenské služby jsou určeny všem aktérům vzdělávání – žákům, jejich rodičům a v neposlední řadě pedagogům.
aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=23199.jpg
Graf 1 Vývoj trendu množství pracovníků ŠPP (mimo výchovné poradce a metodiky prevence) dle MŠMT
Pojem školní psycholog, společně se speciálním pedagogem, byl legislativně ukotven v roce 2005

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Školní psycholog na základní škole
Zařazování do platových tříd - psycholog
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
VP a další poradenští pracovníci
VP a pedagogicko-psychologická poradna
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Školní asistent, dvojjazyčný asistent, speciální pedagog, školní psycholog, kariérový poradce
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Adaptační kurzy
Minimální preventivní program

Poradna

Aktualizace či dodatek ke školnímu řádu a informovaný souhlas s činností školního psychologa
Školní psycholog a jeho financování
Kvalifikace
Ochrana osobních údajů

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních