Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě: 2. část: Úskalí psychologické diagnostiky

Vydáno: 8 minut čtení

V minulém čísle jsme se věnovali důležitosti včasné identifikace MiND 1) dětí i celému procesu identifikace intelektového nadání. V tomto čísle si přiblížíme některá možná úskalí, která plynou z typických charakteristik MiND dětí a která je třeba si při psychologické diagnostice intelektového nadání uvědomovat, protože mohou diagnostiku znesnadnit a negativně ovlivnit.

Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě: 2. část: Úskalí psychologické diagnostiky
Mgr.
Andrea
Štefáčková
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
Navázání kontaktu
Nesnadné může být při diagnostice intelektového nadání už navázat s takovým dítětem kontakt. MiND děti potřebují spíše partnerskou formu komunikace a respektující přístup, což je třeba si hned na začátku setkání s nimi uvědomit. Na direktivní přístup mohou reagovat stažením do sebe, snížením motivace, nervozitou, odmítnutím spolupráce či ta

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
Individuální výchovný plán
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Školní psycholog na základní škole
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání
ADHD v předškolním věku
ADHD ve školním věku
ADHD v období dospívání (adolescence)

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí

Články

Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě - 1. část