V minulém čísle jsme se věnovali důležitosti včasné identifikace MiND 1) dětí i celému procesu identifikace intelektového nadání. V tomto čísle si přiblížíme některá možná úskalí, která plynou z typických charakteristik MiND dětí a která je třeba si při psychologické diagnostice intelektového nadání uvědomovat, protože mohou diagnostiku znesnadnit a negativně ovlivnit.
Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě: 2. část: Úskalí psychologické diagnostiky
Mgr.
Andrea
Štefáčková
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
Navázání kontaktu
Nesnadné může být při diagnostice intelektového nadání už navázat s takovým dítětem kontakt. MiND děti potřebují spíše partnerskou formu komunikace a respektující přístup, což je třeba si hned na začátku setkání s nimi uvědomit. Na direktivní přístup mohou reagovat stažením do sebe, snížením motivace, nervozitou, odmítnutím spolupráce či ta