V listopadu 2021 pořádalo Centrum kognitivní edukace – Cogito desátou mezinárodní konferenci o vzdělávání. Čestným hostem této akce byl profesor Lou Falik. Pokud jste někdy drželi v ruce knihu od Reuvena Feuersteina, pak mezi spoluautory vždy figurovalo také jeho jméno. Mnoho let patřil k propagátorům intervenčního programu instrumentálního obohacování i diagnostické baterie dynamického vyšetření LPAD. Jeho víra v potenciál rozvoje každého člověka čiší z veškeré jeho práce. Současně si ale stále více uvědomuje, že chceme-li rozvíjet žáky, musíme rozvíjet prostředí, v němž vyrůstají a učí se. Je nutné přemýšlet o proměnách rodičů, učitelů i školských systémů.
Když mají učitelé zázemí a podporu, rozvíjejí sebe i své žáky
Lenka
Krejčová
Vedla rozhovor, odborná editorka Školního poradenství v praxi.
Pane profesore, mohl byste prosím představit, čemu se věnujete? Na co jsteve své práci pyšný?
Učil jsem se od profesora Feuersteina a jeho kolegů. Postupně jsem se stal asistentem pana profesora, pak jeho kolegou a v posledních letech jsme společně napsali několik knih. Nejvíce jsem asi pyšný na to, že jsem pomohl profesoru Feuereinovi formulovat a vysvětlit odborné veřejnosti jeho teorie i jeho způsoby práce. Stali se z nás blízcí přátelé, pokládal jsem ho za součást své rodiny.
Kolik let jste strávil s profesorem Feuersteinem?
Více než dvacet pět let.
To je hodně dlouho. Lze říct, že to byla většina vaší kariéry?
To určitě ne. Měl jsem několik profesních etap. Čtyřicet let jsem působil jako univerzitní profesor na San Francisco State University v Kalifornii. Posledních přibližně dvanáct let na univerzitě jsem plnil své akademické povinnostem a současně byl zapojen ve Feuersteinově institutu v Izraeli. Původně jsem se ale věnoval poradenství, psychoterapii, duševnímu zdraví, vzdělávání i diagnostice. Byl jsem jedním ze zakladatelů soukromé školy pro děti s výukovými