Jedinci s dyslexií mají speciální potřeby ve čtení v průběhu celého svého života. Číst jim nejde, nedokážou se delší dobu soustředit na text nebo mu nerozumějí, ale bez čtení se ještě nikdo číst nenaučil. Mozek potřebuje impulzy, aby zaměřoval svou činnost směrem, který vyžaduje současná společnost. To vše jsou důvody, proč je vhodné psát knihy pro děti.
Na 1. stupni základní školy je potřeba, aby děti s poruchami učení dostaly podporu ve své snaze zapojit se do čtenářské obce. Když se totiž začnou porovnávat se spolužáky, nechápou, co se děje, že jim čtení nejde stejně dobře. Neúspěch vede k tomu, že ztrácejí o čtení zájem. Již v tomto okamžiku je potřeba začít cíleně intervenovat. Jednou z cest mohou být i knihy, které jsou psané přímo pro tuto cílovou skupinu.
My, kteří obklopujeme děti s dyslexií a snažíme se jim pomáhat (rodiče, učitelé, speciální pedagogové), chceme, aby naši svěřenci četli. Motivujeme je tím, že vyhledáváme zajímavé příběhy, pomáháme jim při čtení. Text potřebují kratšía s většími písmeny, někteří potřebují ke čtení vyznačené slabiky, ať už barvou nebo boldem (vytučněním). Kratší texty ale neznamenají, že to budou texty pro nejmenší čtenáře. Svou náročností musí být přizpůsobené věku, kterému jsou určené.
Přizpůsobené příběhy potřebují i starší děti
s dyslexií
. Jenže není vždy jednoduché takové knihy objevit. Pro rodiče navíc nebývá snadné si připustit, že jejich dítě má nějaký problém se čtením.Čím dál víc vznikají ve školách školní poradenská pracoviště, ve kterých působí speciální pedagog nebo psycholog. Pojďme se tedy na tuto problematiku podívat
očima školního speciálního pedagoga
.Rodiče se na speciálního pedagoga obrátí s žádostí o konzultaci. Někteří rodiče přijdou s tím, že mají podezření na poruchy učení, jiní by o poradně na prvním setkání slyšet nechtěli. Neexistuje jednoznačné doporučení, jak s rodiči jednat. Jedním z vodítek může být to, když rodiče rovnou říkají, že mají v rodině někoho, kdo měl poruchy učení, a mají podezření, že se projevují i u jejich dítěte. Tito rodiče větši