Metodické vedení asistentů pedagoga v základní škole

Vydáno: 11 minut čtení

Když jsem před třinácti lety začal pracovat ve školství, bylo to na pozici asistenta pedagoga v jedné základní škole v okrese Praha – západ. Byl to vůbec první asistent pedagoga v dané škole. Ve škole ani nebyl nikdo, kdo by s asistentem měl zkušenosti, a tak panovaly určité obavy a nejasnosti ze strany vedení školy, třídní učitelky i mne samotného, jak tuto pozici odborně uchopit. Mám pocit, že kromě nadšení, odhodlání, určité pedagogické intuice a dobrého úmyslu, jsem nebyl pro tuto práci nijak vybaven. Neabsolvoval jsem žádný odborný kurz, ale začal studovat Speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Později jsem ještě absolvoval terapeutický výcvik v hudebně dramatických terapiích pod vedením Zdeňka Šimanovského a psychodynamicky orientovaný psychoterapeutický výcvik SUR se zaměřením na arteterapii. Všechny tyto vzdělávací aktivity jsou mi v současnosti oporou v mé práci školního speciálního pedagoga. V článku se zaměřuji na práci školního speciálního pedagoga, a to konkrétně na oblast metodického vedení asistentů pedagoga.

Metodické vedení asistentů pedagoga v základní škole
Mgr.
Aleš
Benda
školní speciální pedagog, učitel hudební výchovy, ZŠ Vratislavice nad Nisou,
Školní speciální pedagog
Historie profese školního speciálního pedagoga v českých základních školách není nikterak dlouhá. Před rokem 1989 to byli především učitelé – speciální pedagogové, kteří pracovali v tzv. třídách speciálních, vyrovnávacích nebo ve školách speciálních. Po roce 1989 v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se začali profilovat odborníci školní speciální pedagogové bez kombinace s učitelstvím. V devadesátých letech neměli ještě potřebnou oporu v legislativě a jejich působení vycházelo a z akutních potřeb konkrétních škol. Školní speciální pedagogové se později začali uplatňovat ve školách, které se profilovaly pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Jednalo se o školy speciální i běžné (Kucharská a Mrázková, 2014). Teprve s

Související dokumenty

Pracovní situace

Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Školní asistent, dvojjazyčný asistent, speciální pedagog, školní psycholog, kariérový poradce
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Školní psycholog na základní škole
Zařazování do platových tříd - speciální pedagog
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Adaptační koordinátor
Metodika k institucionalizaci podpůrných pedagogických pozic
VP a další poradenští pracovníci
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem

Poradna

Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Asistent pedagoga, pedagog
Limit zaměstnanců ve školách v případě asistenta pedagoga
Výdělečná činnost v době rodičovské dovolené a neplaceného volna z důvodu péče o dítě do 4 let
Asistent v roli třídního učitele
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
Prodloužení zkušební doby
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Doprovod do školy
Asistent pedagoga
Asistent pedagoga
Úvazek asistenta
Příplatek
Kvalifikace
Pracovní smlouva
Vstupní lékařská prohlídka
Příplatek za rozdělenou směnu
Asistent pedagoga z pohledu právní úpravy

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních