Když jsem před třinácti lety začal pracovat ve školství, bylo to na pozici asistenta pedagoga v jedné základní škole v okrese Praha – západ. Byl to vůbec první asistent pedagoga v dané škole. Ve škole ani nebyl nikdo, kdo by s asistentem měl zkušenosti, a tak panovaly určité obavy a nejasnosti ze strany vedení školy, třídní učitelky i mne samotného, jak tuto pozici odborně uchopit. Mám pocit, že kromě nadšení, odhodlání, určité pedagogické intuice a dobrého úmyslu, jsem nebyl pro tuto práci nijak vybaven. Neabsolvoval jsem žádný odborný kurz, ale začal studovat Speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Později jsem ještě absolvoval terapeutický výcvik v hudebně dramatických terapiích pod vedením Zdeňka Šimanovského a psychodynamicky orientovaný psychoterapeutický výcvik SUR se zaměřením na arteterapii. Všechny tyto vzdělávací aktivity jsou mi v současnosti oporou v mé práci školního speciálního pedagoga. V článku se zaměřuji na práci školního speciálního pedagoga, a to konkrétně na oblast metodického vedení asistentů pedagoga.
Metodické vedení asistentů pedagoga v základní škole
Vydáno:
11 minut čtení
Metodické vedení asistentů pedagoga v základní škole
Mgr.
Aleš
Benda
školní speciální pedagog, učitel hudební výchovy, ZŠ Vratislavice nad Nisou,
Školní speciální pedagog
Historie profese školního speciálního pedagoga v českých základních školách není nikterak dlouhá. Před rokem 1989 to byli především učitelé – speciální pedagogové, kteří pracovali v tzv. třídách speciálních, vyrovnávacích nebo ve školách speciálních. Po roce 1989 v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se začali profilovat odborníci školní speciální pedagogové bez kombinace s učitelstvím. V devadesátých letech neměli ještě potřebnou oporu v legislativě a jejich působení vycházelo a z akutních potřeb konkrétních škol. Školní speciální pedagogové se později začali uplatňovat ve školách, které se profilovaly pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Jednalo se o školy speciální i běžné (Kucharská a Mrázková, 2014). Teprve s