Možnosti podpory a rozvoje intelektově nadaných dětí ve škole

Vydáno:

V předchozích číslech časopisu jsme se věnovali typickým charakteristikám tzv. MiND dětí 1) , jejich včasné identifikaci, diagnostice i možným potížím, které z intelektového nadání mohou plynout. V aktuálním článku bych vám ráda přiblížila některé možnosti podpory a rozvoje MiND dětí přímo ve škole.

Možnosti podpory a rozvoje intelektově nadaných dětí ve škole
Mgr.
Andrea
Štefáčková
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
Podpora rozvoje kognitivních schopností
Prvním, co většinu lidí napadne, když se zamyslí nad možnostmi podpory a rozvoje MiND dětí, je rozvoj jejich kognitivních schopností, aby „nezakrněly“ a ve škole se nenudily.
Častým a ne úplně ideálním přístupem bývá, že pedagog dítěti, které má zadanou práci hotovou dříve než většina ostatních dětí, zadá další úkoly stejného typu, aby se dítě nenudilo a případně nevyrušovalo. Je samozřejmě důležité, aby i MiND dítě mělo osvojeno běžné učivo, které se učí zbytek třídy, MiND děti však učivo obvykle pochopí rychleji než většina dětí a nepotřebují ani tolik času k jeho procvičování – rutinní opakování stále stejného typu úkolu je naopak spíše nudí, což může vést k frustraci, demotivaci nebo chybování z nepozornosti. To poto

Související dokumenty

Pracovní situace

VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Evidence pracovní doby ve školství
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN

Poradna

Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání