Několik poznámek k podpoře vzdělávání nadaných

Při sledování a hodnocení vzdělávání se Česká školní inspekce dlouhodobě zaměřuje také na podporu nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“). Z nejrůznějších šetření se ukazuje, že oblast podpory a vzdělávání nadaných žáků je ve školách stále spíše v počátečním stadiu a ve srovnání se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je tato oblast v praxi mnohem méně akcentována a mnohem méně podporována. A to jak na úrovni vlastní práce škol, tak i co se týče systémových opatření na centrální úrovni (i když tady je situace přece jen dnes lepší, než byla např. při novelizaci školského zákona k 1. 9. 2016). Důvodů je samozřejmě více, včetně řady objektivních překážek, i tak je ale namístě na tyto skutečnosti upozorňovat a společně přemýšlet nad tím, jak ke zvyšování kvality a efektivity vzdělávání nadaných a talentovaných žáků přispívat.

Několik poznámek k podpoře vzdělávání nadaných
PhDr.
Ondřej
Andrys
MAE, MBA, MPA
náměstek ústředního školního inspektora
Obecná zjištění České školní inspekce v této oblasti se týkají různou měrou všech stupňů vzdělávání a všech aspektů vzdělávání nadaných, počínaje identifikací nadání přes organizační stránku až po aplikaci účinné podpory při vlastním vzdělávacím procesu. Proměna přístupu ke vzdělávání talentovaných, nadaných a mimořádně nadaných žáků je nezbytná a je zřejmé, že školy potřebují v oblasti péče o nadané intenzivnější podporu.
Problematická identifikace

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Individuální výchovný plán
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Finanční gramotnost - modelové úlohy

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Stravování české školní inspekce
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání