Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) připravuje systémovou změnu financování pozice asistent pedagoga (AP). Základní školy by měly dostávat finanční prostředky na platy asistentů ve stejném režimu jako na platy učitelů. Výhodou parametrizovaného financování je bezesporu jistota a předvídatelnost, kterou tento systém přináší. Financování na základě prostředků na podpůrná opatření je vázáno na doporučení školského poradenského zařízení s omezenou platností, což je jeho největší slabina. Většina odborné společnosti v principu nově plánovaný systém vítá, nicméně způsob, jakým má být zaveden, vzbuzuje oprávněné obavy.
Nezamýšlené důsledky změny financování asistentů pedagoga mohou destabilizovat české školství
PhDr.
Lenka
Felcmanová
Ph.D.
předsedkyně Society for All, z. s
Základní školy budou mít nárok na financování úvazků AP na základě kombinace několika parametrů odpovídajících počtu tříd, žáků a žáků s různými stupni podpůrných opatření ve škole (viz níže). Připravovaná úprava však výrazně sníží počty asistentů v základních školách oproti současnému stavu. Dalším problémem je skutečnost, že nebude existovat žádný zákonem stanovený opravný prostředek, pokud bude zřejmé, že počty parametrizovaných úvazků nepostačují k zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků dané školy. Může tak dojít k situaci, kdy stát nezajistí nezbytnou podporu pro všechny žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří plní povinnou školní docházku, což je z lidskoprávního hled