Novely některých právních předpisů a jejich důsledky

Cílem článku je popsat podstatu novel některých právních předpisů, které byly publikovány ve Sbírce zákonů v srpnu roku 2019, a načrtnout jejich základní důsledky důležité pro činnost školských poradenských zařízení a škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. Názorné předání těchto informací je podpořeno příklady a shrnujícími schématy.

Novely některých právních předpisů a jejich důsledky
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.
Novely právních předpisů
V srpnu roku 2019 byly ve Sbírce zákonů zveřejněny novely některých právních předpisů, a to
*
nařízení vlády č. 195/2019 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí,
*
vyhláška č. 196/2019 Sb., kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství; uvedenou vyhláškou byly novelizovány následující vyhlášky:
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání (dále jen „vyhláška č. 14/2005 Sb.“),
vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (dále jen „vyhláška č. 48/2005 Sb.“),
vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění (dále jen „vyhláška č. 74/2005 Sb.“),
vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (dále jen „vyhláška č. 27/2016 Sb.“).
Novela nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
Nařízení vlády č. 195/2019 Sb. novelizuje nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků (dále jen „nařízení vlády č. 75/2005 Sb.“) s účinností od 1. 9. 2019. Současně však pro určité případy stanoví přechodné ustanovení, které je popsáno dále.
Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků škol a školských zařízení zřizovaných MŠMT, krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí. Neupravuje rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních soukromých a církevních.
Novele předcházející právní úprava řediteli školy a školského zařízení umožňovala, aby stanovil týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga v rámci velkého rozpětí, a to 20 až 40 hodin. Varianty rozhodnutí ředitele školy a školského zařízení a jejich pracovněprávní důsledky demonstrujme na příkladech, které jsou spojeny s mezními hodnotami uvedeného rozpětí.
*
Ve škole A ředitel školy v interním dokumentu stanovil, že při sjednané týdenní pracovní době 40 hodin (úvazek 1,0) je týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga 40 hodin. Ve škole A má asistent pedagoga týdně vykonat 20 hodin přímé pedagogické činnosti. Protože veškerá jeho činnost je přímou pedagogickou činností, v pracovní smlouvě je sjednána týdenní pracovní doba 20 hodin (úvazek 0,5).
*
Ve škole B ředitel školy v interním dokumentu stanovil, že při sjednané týdenní pracovní době 40 hodin (úvazek 1,0) je týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga 20 hodin. Ve škole B má asistent pedagoga týdně vykonat 20 hodin přímé pedagogické činnosti. Protože každé hodině přímé pedagogické činnosti odpovídá jedna hodina nepřímé pedagogické činnosti, v pracovní smlouvě je sjednána týdenní pracovní doba 40 hodin (úvazek 1,0).
Cílem novely nařízení vlády č. 75/2005 Sb. bylo odstranit nerovné pracovní podmínky asistentů pedagoga tím, že se sjednotí jejich týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti. Proto je na základě novely v příloze nařízení vlády č. 75/2005 Sb. týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga stanoven takto:
Škola / pedagogičtí pracovníci
Počet tříd, oddělení, studijních skupin, kurzů, výchovných skupin, nebo dětí, žáků nebo studentů ve škole
Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti
14.4.
Asistent pedagoga
 
36
14.5.
Asistent pedagoga vykonávající činnost jako podpůrné opatření
 
32 až 36
Z uvedeného plyne, že ve školách, resp. třídách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona, ve kterých asistenti pedagoga nevykonávají činnost jako podpůrné opatření, je stanoven týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti zcela jednotně, a to 36 hodin; jestliže je v pracovní smlouvě sjednána týdenní pracovní doba 40 hodin, pak 36 hodin asistent pedagoga vykoná jako přímou pedagogickou činnost a 4 hodiny jako tzv. nepřímou pedagogickou činnost.
Ve třídách „běžných“ škol, ve kterých asistent pedagoga vykonává činnost jako podpůrné opatření, je rozsah přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga stanoven v rozpětí 32 až 36 hodin. To znamená následující:
*
zůstává zachována kompetence ředitele školy stanovit týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga v rámci uvedeného rozpětí; důvodem je skutečnost, že v „běžných“ školách asistenti pedagoga vykonávají svou činnost ve vztahu k dětem, žákům nebo studentům s různým postižením,
*
pokud je v pracovní smlouvě asistenta pedagoga sjednána týdenní pracovní doba 40 hodin (úvazek 1,0), pak může vykonávat např. 32 hodin přímé pedagogické činnosti a 8 hodin tzv. nepřímé pedagogické činnosti nebo např. 36 hodin přímé pedagogické činnosti a 4 hodiny tzv. nepřímé pedagogické činnosti.
Jak bylo zmíněno výše, novela vymezuje přechodné ustanovení. Podle uvedeného přechodného ustanovení se do 31. 8. 2021 na asistenta pedagoga, jde-li o činnost vykonávanou ve třídě školy nebo třídě, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, použijí ustanovení nařízení vlády č. 75/2005 Sb. ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti novely. To znamená, že do 31. 8. 2021 stanoví ředitel „běžné“ školy týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga v rozpětí 20 až 40 hodin. Od 1. 9. 2021 bude moci stanovit týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga v rozpětí 32 až 36 hodin.
Novela nařízení vlády č. 123/2018 Sb.
Nařízení vlády č. 195/2019 Sb. novelizuje také nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen „nařízení vlády č. 123/2018 Sb.“), a to s účinností od 1. 9. 2019. Uvedená novela stanoví
*
maximální počet hodin výuky v případě žáků se závažnými vadami řeči (§ 5a) a
*
maximální počet hodin výuky s asistentem pedagoga financovaný v některých případech ze státního rozpočtu (§ 5b).
Tato ustanovení nabyla účinnosti 1. 9. 2019. Použijí se však až od okamžiku zahájení reformy financování regionálního školství, tj. od 1. 1. 2020.
Jak bylo uvedeno, prostřednictvím § 5a novelizovaného nařízení vlády č. 123/2018 Sb. se speciálně vyčleňují školy vzdělávající žáky se závažnými vadami řeči. Uvedené ustanovení vymezuje pravidlo, podle kterého se zvyšuje PHmax uvedené školy. Tím se systémově zabezpečí financování speciálně pedagogické intervence zajišťované speciálními pedagogy – logopedy. Dle § 5a nařízení vlády č. 123/2018 Sb. platí: Za každého žáka se závažnými vadami řeči vzdělávajícího se v oboru vzdělání uvedeném v příloze č. 2 k tomuto nařízení ve škole nebo třídě zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žáky s tímto druhem znevýhodnění se zvýší celková výše PHmax stanovená pro školu o 1 hodinu.
Příklad
V základní škole zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona pro žáky se závažnými vadami řeči se vzdělává na 1. stupni v oboru vzdělání 79-01-C/01 Základní škola 117 žáků, na 2. stupni 36 žáků. Jedná se o žáky se závažnými vadami řeči. Celková výše PHmax stanovená pro tuto školu se zvýší za každého žáka o jednu hodinu.
 
Počet tříd
Počet žáků
Průměrný počet žáků ve třídě
PHmax
na 1 třídu
PHmax školy
1. stupeň
12
117
9,75
27
12 × 27 = 324
2. stupeň
4
36
9
36
4 × 36 = 144
celkem
16
153
468
 
navýšení PHmax v dle § 5a nařízení vlády č. 123/2018 Sb.
153
 
468 + 153 = 621
 
Ustanovení § 5b nařízení vlády č. 123/2018 Sb. stanoví maximální týdenní počet hodin výuky zabezpečované vedle učitele asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu (PHAmax).1)
Hodnota PHAmax se stanoví na základě hodnot obsažených v příloze č. 2 nařízení vlády č. 123/2018 Sb. Přitom je nutné brát v potaz, že hodnoty PHAmax jsou stanoveny
*
na jednu třídu školy zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona,
*
třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo třídu školy při školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy,
*
v závislosti na průměrném počtu žáků ve třídě,
*
pro vybrané obory základního a středního vzdělávání a druhy znevýhodnění uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
Podstatná jsou také Další pravidla pro postup výpočtu maximálního počtu hodin výuky s asistentem pedagoga financovaného ze státního rozpočtu obsažená v příloze č. 2 nařízení vlády č. 123/2018 Sb. Například ve vztahu k PHAmax u oborů vzdělání shrnutých do kategorie „79 Obecná příprava – základní škola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona“ se uvádí: Tyto počty se však neuplatní pro školu nebo třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žáky se závažnými vadami řeči.
Hodnoty PHmax a PHAmax se stanoví odděleně. Jak se zdůrazňuje v materiálu MŠMT Metodika stanovení PHmax a PHAmax, případné „přebytky“ PHmax nelze využít na asistenty pedagoga a naopak.2)
Novela vyhlášky č. 14/2005 Sb., vyhlášky č. 48/2005 Sb. a vyhlášky č. 74/2005 Sb.
Momentem, který je shodný v případě novel vyhlášek č. 14/2005 Sb., č. 48/2005 Sb. a č. 74/2005 Sb., je zavedení maximálního týdenního počtu hodin přímé pedagogické činnosti zabezpečované vedle učitele/vychovatele asistentem pedagoga (PHAmax), a to s účinností od 1. 9. 2019.3) Použije se však až od okamžiku zahájení reformy financování regionálního školství, tj. od 1. 1. 2020. Shrnutí jednotlivých ustanovení je uvedeno dále v tabulce.
třída MŠ zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo třída MŠ zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
§ 1d odst. 10 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti zabezpečované vedle učitele asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu činí 36 hodin na 1 třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo třídu školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona, jde-li o pracoviště s průměrnou dobou provozu 8 a více hodin. Je-li průměrná doba provozu kratší, než je uvedeno ve větě první, maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti se poměrně sníží. Odstavec 4 se použije obdobně.
třída přípravného stupně základní školy speciální
§ 7c vyhlášky č. 48/2005 Sb.
Maximální týdenní počet hodin výuky zabezpečované vedle učitele asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu ve třídě přípravného stupně základní školy speciální je 20 hodin v případě počtu dětí ve třídě 4 a více.
oddělení školní družiny tvořené pouze účastníky uvedenými v § 16 odst. 9 školského zákona
§ 10 odst. 12 vyhlášky č. 74/2005 Sb.
Maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti zabezpečované vedle vychovatele asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu činí 15 hodin na 1 oddělení podle odstavce 7; odstavec 11 se použije obdobně.
Také v tomto případě metodiky MŠMT zdůrazňují, že PHmax a PHAmax se stanovuje odděleně a případné „přebytky“ PHmax nelze využít na asistenty pedagoga a naopak.4)
Další změny týkající se mateřských škol jsou spojeny
*
s PHmax a
*
zřizováním tříd pro děti určitého věku.
Novelou vyhlášky č. 14/2005 Sb. se s účinností od 1. 9. 2019 zvyšuje PHmax v případě tříd nebo škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. Také toto ustanovení se použije od okamžiku zahájení reformy financování regionálního školství, tj. od 1. 1. 2020. Podle § 1d odst. 8 vyhlášky č. 14/2005 Sb. platí: PHmax stanovený pro pracoviště se za každou třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo třídu školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona zvyšuje o 5 hodin.
Příklad
Mateřská škola: zřízena dle § 16 odst. 9 školského zákona, jedno pracoviště, celodenní provoz, doba provozu 9,5 hodiny, 2 třídy, 23 dětí
*
PHmax této mateřské školy (115 hodin) se zvýší o 10 hodin (2 × 5 hodin)
*
celkem činí PHmax 125 hodin (115 + 10 = 125)
Novelou vyhlášky č. 14/2005 Sb. se s účinností od 1. 9. 2020 ruší ustanovení § 2 odst. 4, které mělo nabýt účinnosti 1. 9. 2020. To zavádělo povinnost mateřským školám zřizovat samostatnou třídu pro děti od 2 do 3 let. Pro přehlednost je toto pravidlo uvedeno níže.
§ 2 odst. 4
Třída, ve které se vzdělávají pouze děti od 2 do 3 let, má nejméně 12 dětí a naplňuje se do počtu 16 dětí. Mateřská škola, která má 3 a více tříd, v případě odpovídajícího počtu dětí podle věty první vždy upřednostňuje zřízení samostatné třídy.
I po zrušení uvedené povinnosti bude moci mateřská škola přijímat k předškolnímu vzdělávání děti od 2 let věku a zřizovat pro ně samostatné třídy. Zřízení uvedených tříd však bude pouze možností a bude se odvíjet od konkrétních podmínek školy.
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Novelou se s účinností od 1. 1. 2020 v příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. vyčleňují podpůrná opatření, která není možné poskytovat v určitých školách, třídách, odděleních nebo studijních skupinách.
Schematické shrnutí této změny je shrnuto na následující straně.
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb. souvisí s reformou financování regionálního školství, a to s ukončením dvojího systému financování podpůrných opatření (normativ na žáka včetně příplatku na zdravotní postižení, financování podpůrných opatření) a vymezením nového standardizovaného způsobu financování.
Shrnutí
Klíčovým „společným jmenovatelem“ výše popsaných novel právních předpisů je právní úprava činnosti asistenta pedagoga vykonávajícího svou činnost ve škole, třídě zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona. Tato právní úprava vymezuje podmínky, za kterých nelze poskytovat podpůrné opatření spočívající ve využití asistenta pedagoga, podmínky financování činnosti asistenta pedagoga (PHAmax) a rozsah hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga.
 
1) Podrobnější komentář s příklady bude uveden v Řízení školy online.
2) Metodika stanovení PHmax a PHAmax pro základní vzdělávání, verze 2 [online]. [cit. 2019-09-21]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50973/.
3) Podrobnější komentář s příklady bude uveden v Řízení školy online.
4) Metodika stanovení PHmax a PHAmax pro předškolní vzdělávání, verze 2 [online]. [cit. 2019-09-21]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50970/. Metodika stanovení PHmax a PHAmax pro školní družiny, verze 2 [online]. [cit. 2019-09-21]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50972/.

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Malotřídní základní škola - legislativa
Plány činnosti - srpen 2021
Novela vyhlášky o školním stravování
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace pedagogů volného času
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace vychovatelů
Školská rada - základní údaje

Poradna

Sloučení škol
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Směrnice
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Míra vzdělávací povinnosti
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Kvalifikace učitelky ZŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání

Nařízení vlády

123/2018 Sb. o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí