Nejsme si zcela jisti, zda pedagog, který absolvoval magisterské studium na PedF, učitelství pro 1. nebo 2. stupeň základní školy, je způsobilý pracovat na ZŠ praktické a speciální jako speciální pedagog bez doplňujícího studia speciální pedagogiky k rozšíření odborné kvalifikace.
Odborná kvalifikace
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY
zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění
Podmínky získání odborné kvalifikace učitele prvního stupně základní školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jsou uvedeny v § 7 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících.
Podmínky získání odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jsou uvedeny v § 8 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících. Z uvedených ustanovení plyne: pedagog, který „pouze“ absolvoval magisterské studium na PedF, učitelství pro 1. nebo 2. stupeň základní školy (tj. je odborně kvalifikovaný jako učitel 1. stupně nebo učitel 2. stupně základní školy), a nezískal odbornou kvalifikaci, která je uvedena v § 7 odst. 2 (učitel 1. stupně) a § 8 odst. 2 (učitel 2. stupně), není odborně kvalifikován pro práci na ZŠ praktické a speciální jako speciální pedagog.
Uvedení pedagogové musí získat odbornou kvalifikaci některým ze způsobů vymezených v § 7 odst. 2, resp. § 8 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících:
§ 7 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících
Učitel prvního stupně základní školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro učitele,
b)
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, studijního oboru speciální pedagogika, a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy, nebo
c)
vzděláním stanoveným pro učitele prvního stupně základní školy podle odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
§ 8 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících
(2) Učitel druhého stupně základní školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro učitele,
b)
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, studijního oboru speciální pedagogika, a
1.
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů základní školy nebo střední školy, nebo
2.
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů základní školy nebo střední školy,
c)
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku, nebo
d)
vzděláním stanoveným pro učitele druhého stupně základní školy podle odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.