Jaké všechny profese bych mohl/a vykonávat? Proč mám k některým povoláním pozitivní vztah a k jiným ne? Nakolik se povolání, se kterými se běžně setkáváme, proměnila za posledních 10 let? Podobné otázky si mohou klást dnešní mladí lidé v souvislosti se změnami na trhu práce. Aby taková diskuse byla snazší, vydali jsme v Centru kompetencí, které se zabývá kariérovým poradenstvím, Pracovní karty. Jedná se o sadu jednoduchých karet, na nichž jsou uvedeny názvy 58 povolání. Důležité je i to, že na kartičce není konkrétní povolání nijak ilustrováno, aby nedocházelo k ovlivnění skrze způsob, jakým je daná profese vyobrazena.
Pracovní karty jako pomůcka pro kariérové poradce
Mgr.
Dorota
Madziová
Centrum kompetencí
Silvie
Pýchová
Centrum kompeten
Při práci se žáky lze karty různě třídit a diskutovat o nich. Žáci mohou ve skupinách například z kartiček vybírat konkrétní profese, které podle nich prošly v posledních letech největší změnou, diskutovat o svých názorech a třeba si i vyhledat informace na internetu. Nebo mohou přemýšlet nad genderovými aspekty některých povolání, proč některá povolání vykonávají spíše muži a jiná ženy a co by se muselo změnit, aby tomu tak nebylo. Pracovní karty lze použít i při individuální konzultaci se žákem o jeho profesní orientaci, např. při výběru střední školy. Ve skupinách také mohou žáci sdílet informace o tom, na jaké povolání je potřeba jaké vzdělání, nebo přemýšlet, jak vypadá běžný den člověka vykonávajícího vybranou profesi. Pomocí karet a diskuse nad nimi se žáci také mohou kolektivně domluvit, s jakými profesemi by se chtěli více seznámit, například formou besedy s daným odborníkem nebo exkurzí na vybraném pracovišti. Každý set karet, které jsou k objednání na , doprovází vytištěná metodika nabízející pro inspiraci šest různých aktivit, jak s kartami pracovat, nejedná se ale zdaleka o vyčerpávající návod, záleží na kreativitě konkértního učitele nebo kariérového poradce, jak pomůcku při práci se žáky (popř. dospělými) využije.
Pracovní karty ve svém zpracování nesou ještě jedno poselství, a to jakým způsobem je zpracován jejich obal. Jedná se totiž o recyklovaný materiál z vysloužilých reklamních bannerů. I obal tedy nabízí zprávu o světě práce, o tom, jak ve své práci přemýšlet o odpovědném přístupu ke spotřebě materiálů s ohledem na životní prostředí.