Čím dál častěji se setkávám s dětmi, které nemají dostatečně dozrálé sluchové rozlišování, a z toho důvodu mívají obtíže s odlišením měkkých a tvrdých slabik ve slovech, které se učí ve 2. ročníku základní školy. Když jsem zjistila, že jedna z mých kolegyň napsala příběhy o veverce, hned jsem se jí ptala, zda si příběhy mohu přečíst.
Příběhy veverky Zrzinky aneb Učíme se di-ti-ni s veverkou Zrzinkou
PhDr.
Kamila
Balharová
speciální pedagog, ZŠ Táborská, Praha
Veverka Zrzinka a její příhody mě okouzlily. Rázem jsem se přenesla do jiného světa, ocitla jsem se v lese, skákala jsem s ní ze stromu na strom, měla jsem o ni strach, když přišla bouřka a ona hledala cestu domů.
Prožívala jsem s ní období kdy, blesk zasáhl strom, ve kterém veverky bydlely, jejich stěhování do nového domova. Dozvěděla jsem se, jak získala své kamarády – veverky Čerňulku a Černoočka a myšky Hryzku a Hryzálka. Příběhy občas napínavé, chvilku i trochu smutné, ale vždy s milým a úsměvným koncem.
Při čtení mě rovnou začínaly napadat úkoly, které by mohla veverka Zrzinka plnit a které by jí mohly pomoci plnit i děti. A tak vznikla knížka s podtitulem Učíme se di-ti-ni s veverkou Zrzinkou. Kniha v sobě sdružuje příběh i úkoly zaměřené na nápravu jednoho z projevů specifických poruch učení, a to rozlišování tvrdých a měkkých slabik.
Začátek knihy obsahuje doporučení na výrobu tvrdých a měkkých kostek, uprostřed knihy v příloze jsou připravené slabiky k nalepení na kostky. Je zde návod, jak a z čeho kostky vyrobit.
Obr. 1 Vyznačení a oddělení úkolů od textu
Úkoly jsou psány tak, že se střídají tučné a tenké slabiky. Střídání může pomoci očím v plynulém čtení po jednotlivých slabikách, čtenář nemusí slabiky odhadovat. Oddělení úkolu od textu je navíc vyznačeno tenkou větvičkou (obr. 1).
Zvýrazňovačem lze označit i zbylý text.
Úkoly doplňují text a jsou zaměřené vždy na jednu dovednost. Začíná se rozlišováním dvojice slabik di – dy. Nejprve se pracuje s dvojslabičnými slovy s otevřenými slabikami, poté se slovy trojslabičnými. Žáci vyhledávají, zkoušejí autodiktát, vybarvují podle zadaných pravidel, tvoří slova s nápovědou (obr. 2), píšou, trénují sluchovou syntézu slov.
Po zvládnutí sady úkolů zaměřených na di – dy následují úkoly na rozlišování dvojic ti – ty, pak ni – ny. Na začátku knihy jsou úkoly vždy pouze s jednou dvojicí slabik se stoupající náročností:
*
dvojslabičná slova, která jsou pro děti jednodušší ke čtení,
*
čtení trojslabičných slov s otevřenými slabikami,
*
slova se skupinami souhlásek.
Teprve na konci knihy jsou zařazeny úkoly na rozlišování všech procvičovaných slabik (obr. 3).
Knihu lze využít:
*
u žáků, kterým nejde sluchové rozlišování tvrdých a měkkých slabik,
*
v hodinách speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence,
*
pro domácí procvičování i jako zajímavé čtení.
Obr. 2 Tvoření slov
Obr. 3 Cvičení na sluchovou manipulaci se slovy
Příjemnou práci s knihou přejí autorky Lenka Hoštičková a Kamila Balharová.
Poznámka redakce: Příspěvek bude prezentován na konferenci Škola jako místo setkávání, která se uskuteční 5. 4. 2019. Více informací na www.kpskonference.ff.cuni.cz/skola-jako-misto-setkavani. Akci spolupořádá redakce časopisu Školní poradenství v praxi.