V rámci inspekční návštěvy kontroluje Česká školní inspekce také dokument konkretizující program poradenských služeb ve škole.
Program poradenských služeb ve škole
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
Autorka blogu skolaroduzenskeho.cz, ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala v Praze
Mgr.
Zuzana
Svobodová
Ph.D., DBA
Autorka blogu skolaroduzenskeho.cz, Katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK
Škola takový dokument musí mít, protože vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb.:
Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků ve školním poradenském pracovišti (ŠPP), preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování
. Jedná se tedy o další dokument, který souvisí s činností ŠPP, a mohlo by se zdát, že již je podobných podkladů a textů možná až příliš. Pojďme si tedy vysvětlit, proč je zrovna tento dokument opravdu důležitý a na jaké další dokumenty navazuje nebo odkazuje.Program poradenských služeb ve škole
můžeme chápat jako rozcestník a tematický přehled pro jednotlivé pozice a preventivní aktivity celého poradenského pracoviště. Definuje klíčová témata ŠPP, na která se daná škola zaměřuje a která jsou dále rozpracována v preventivním programu školy a dalších koncepčních textech, a popisuje pozice členů ŠPP dále rozpracované v náplních práce a ve směrnici ke školnímu poradenskému pracovišti.Program poradenských služeb je daný výše uvedenou vyhláškou a zahrnuje následující
klíčová témata
:*
poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků nadaných a mimořádně nadaných), sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření;
*
prevenci školní neúspěšnosti;
*
kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění;