Ráda bych na předchozí texty o systémovém a víceúrovňovém zajišťování logopedické intervence ve školství navázala aktuální problematikou kvalifikace odborných pracovníků v oblasti logopedie ve školství s ohledem na účinnost novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 183/2023 Sb. účinném od 1. 9. 2023. Než se však otázkou odbornosti a kvalifikace logopedů ve školství budeme blíže zabývat, je třeba ještě uvést na pravou míru terénem neustále rezonující nepravdy o školské logopedii.
Školský logoped – kdo se jím skutečně stává a komu je již kvalifikace, dle platné legislativy, uznána?
PhDr.
Veronika
Včelíková
Ph.D.
členka výkonného výboru Asociace logopedů ve školství,
Logopedie – obor jednoho rezortu?
Neustále je možné se dočíst z různorodých zdrojů informace o tom, že logopedie je oborem výhradně zdravotnickým a není možné ji aplikovat ve školství. Veškerá argumentace se však v tomto ohledu vždy jednostranně vztahuje výhradně a jen na legislativu definující nelékařská zdravotní povolání v rezortu zdravotnictví. Tato argumentace zpravidla nikdy nedefinuje a ani neřeší problematiku logopedie v celém jejím komplexu s ohledem na zákonné normy jiných rezortů. Řeší pouze jednu úzce specializovanou odbornou skupinu, ale již nepřiznává další odborné logopedické pracovníky s mezirezortním přesahem. V kontextu s právě popsaným je třeba konstatovat, že
logopedie
, jakožto označení určité činnosti,
je multioborová a mezirezortní
, a to především s ohledem na dostupnost logopedické péče, šíři různorodého spektra činností a také v zájmu všech potřebných klientů. Logopedie je neustále se vyvíjející vědní obor, který je velmi variabilní a pro svoji vysokou interdisciplinaritu musí mít značný mezirezortní přesah, také proto se v mnoha ohledech vymyká a nelze ji v její šíři a rozsahu „usurpovat“ pouze pro jeden rezort.Napříč Českou republikou neexistuje žádný zákon ani podzákonný právní předpis, který by byl orgánem státn