Školský logoped - kdo se jím skutečně stává a komu je již kvalifikace, dle platné legislativy, uznána?

Vydáno: 14 minut čtení

Ráda bych na předchozí texty o systémovém a víceúrovňovém zajišťování logopedické intervence ve školství navázala aktuální problematikou kvalifikace odborných pracovníků v oblasti logopedie ve školství s ohledem na účinnost novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 183/2023 Sb. účinném od 1. 9. 2023. Než se však otázkou odbornosti a kvalifikace logopedů ve školství budeme blíže zabývat, je třeba ještě uvést na pravou míru terénem neustále rezonující nepravdy o školské logopedii.

Školský logoped – kdo se jím skutečně stává a komu je již kvalifikace, dle platné legislativy, uznána?
PhDr.
Veronika
Včelíková
Ph.D.
členka výkonného výboru Asociace logopedů ve školství,
Logopedie – obor jednoho rezortu?
Neustále je možné se dočíst z různorodých zdrojů informace o tom, že logopedie je oborem výhradně zdravotnickým a není možné ji aplikovat ve školství. Veškerá argumentace se však v tomto ohledu vždy jednostranně vztahuje výhradně a jen na legislativu definující nelékařská zdravotní povolání v rezortu zdravotnictví. Tato argumentace zpravidla nikdy nedefinuje a ani neřeší problematiku logopedie v celém jejím komplexu s ohledem na zákonné normy jiných rezortů. Řeší pouze jednu úzce specializovanou odbornou skupinu, ale již nepřiznává další odborné logopedické pracovníky s mezirezortním přesahem. V kontextu s právě popsaným je třeba konstatovat, že
logopedie
, jakožto označení určité činnosti,
je multioborová a mezirezortní
, a to především s ohledem na dostupnost logopedické péče, šíři různorodého spektra činností a také v zájmu všech potřebných klientů. Logopedie je neustále se vyvíjející vědní obor, který je velmi variabilní a pro svoji vysokou interdisciplinaritu musí mít značný mezirezortní přesah, také proto se v mnoha ohledech vymyká a nelze ji v její šíři a rozsahu „usurpovat“ pouze pro jeden rezort.
Napříč Českou republikou neexistuje žádný zákon ani podzákonný právní předpis, který by byl orgánem státn

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Jak na modrou velrybu
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Adaptační kurzy
Minimální preventivní program
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Šikana ve školní třídě
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kariérové poradenství
Individuální výchovný plán

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
183/2023 Sb. , kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
291/2023 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů

Nařízení vlády

278/2008 Sb. o obsahových náplních jednotlivých živností