Supervize učitelských sborů pohledem supervizorů

Supervize je pojem, který se v posledních letech ve školním prostředí objevuje čím dál častěji. Školy se s ním setkávají například v tzv. šablonách, jejichž prostřednictvím mohou žádat o finanční podporu pro zavedení supervizí. Bohužel se ale stále nejedná o zcela známý a rozšířený pojem, u něhož by si vyučující byli jisti jeho významem, a měli s ním dokonce profesní zkušenost. Supervize je modelem individuálního nebo skupinového sdílení profesních zkušeností, které slouží k profesnímu rozvoji. Provádí ji školený supervizor, který do školy přichází jako externista. Právě nutnost otevřít se „cizinci“ může být na některých školách zdrojem nedůvěry a obav. Cílem tohoto článku je proto představit supervizi jako užitečný nástroj, a to právě z perspektivy samotných supervizorů, kteří do škol vstupují.

Supervize učitelských sborů pohledem supervizorů
doc. PhDr.
Irena
Smetáčková
katedra psychologie PedF UK
Mgr.
Veronika
Brémová
katedra psychologie PedF UK, Dětský domov se školou v Dobřichovicích, EduLab
Co je supervize?
Supervizí jsou míněna pravidelná setkání supervizora a vyučujících, kde mluví o významných událostech ze svého pracovního života a díky vzájemným otázkám je hlouběji reflektují (Baštecká a kol., 2018). Supervize může probíhat individuálně (tu většinou využívají ředitelé a ředitelky škol) nebo ve skupinách. Skupinou může být celý pedagogický sbor menší školy, případně vyučující jednoho stupně. Některá supervizní setkání se zaměřují na konkrétní skupinu, například členy ŠPP, asistenty, vychovatele družiny apod.
Smyslem supervizí je hovořit o svém chování a pocitech v různých profesních situacích. Díky tomu vyučující prohlubují svou sebereflexi, inspirují se od druhých a promýšlejí své profesní postupy a postoje. Smyslem supervize není hodnotit a kontrolovat učitelsky sbor a jednotlivé vyučující, ale posilovat jejich profesní kompetence a sebevědomí. Finálním cílem supervize je prospěch žáka, a tím i zkvalitňování výkonu učitelského povolání (Pavlas Martanová, 2020).
Supervizní setkání vede supervizor, jehož funkcí je vytvářet bezpečné prostředí a specifickými strategiemi podporovat vzájemné sdílení zkušeností mezi vyučujícími. Optimální vedení má spíše podobu facilitace a moderace, kdy supervizor z hlediska míry promluv ustupuje do pozadí a zasahuje pouze proto, aby pomohl plynulosti diskuse, zajistil bezpečnou atm

Související dokumenty

Pracovní situace

Ochrana pedagogů
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Posouzení kvalifikace v případě souběhu více pedagogických pozic
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Přímá pedagogická činnost nad stanovený rozsah
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Zmocnění zdravotníka
Vyzvedávání dítěte za ŠD opilým zákonným zástupcem
Právo na poskytování informací