Supervize je pojem, který se v posledních letech ve školním prostředí objevuje čím dál častěji. Školy se s ním setkávají například v tzv. šablonách, jejichž prostřednictvím mohou žádat o finanční podporu pro zavedení supervizí. Bohužel se ale stále nejedná o zcela známý a rozšířený pojem, u něhož by si vyučující byli jisti jeho významem, a měli s ním dokonce profesní zkušenost. Supervize je modelem individuálního nebo skupinového sdílení profesních zkušeností, které slouží k profesnímu rozvoji. Provádí ji školený supervizor, který do školy přichází jako externista. Právě nutnost otevřít se „cizinci“ může být na některých školách zdrojem nedůvěry a obav. Cílem tohoto článku je proto představit supervizi jako užitečný nástroj, a to právě z perspektivy samotných supervizorů, kteří do škol vstupují.
Supervize učitelských sborů pohledem supervizorů
Vydáno:
Supervize učitelských sborů pohledem supervizorů
doc. PhDr.
Irena
Smetáčková
katedra psychologie PedF UK
Mgr.
Veronika
Brémová
katedra psychologie PedF UK, Dětský domov se školou v Dobřichovicích, EduLab
Co je supervize?
Supervizí jsou míněna pravidelná setkání supervizora a vyučujících, kde mluví o významných událostech ze svého pracovního života a díky vzájemným otázkám je hlouběji reflektují (Baštecká a kol., 2018). Supervize může probíhat individuálně (tu většinou využívají ředitelé a ředitelky škol) nebo ve skupinách. Skupinou může být celý pedagogický sbor menší školy, případně vyučující jednoho stupně. Některá supervizní setkání se zaměřují na konkrétní skupinu, například členy ŠPP, asistenty, vychovatele družiny apod.
Smyslem supervizí je hovořit o svém chování a pocitech v různých profesních situacích. Díky tomu vyučující prohlubují svou sebereflexi, inspirují se od druhých a promýšlejí své profesní postupy a postoje. Smyslem supervize není hodnotit a kontrolovat učitelsky sbor a jednotlivé vyučující, ale posilovat jejich profesní kompetence a sebevědomí. Finálním cílem supervize je prospěch žáka, a tím i zkvalitňování výkonu učitelského povolání (Pavlas Martanová, 2020).
Supervizní setkání vede supervizor, jehož funkcí je vytvářet bezpečné prostředí a specifickými strategiemi podporovat vzájemné sdílení zkušeností mezi vyučujícími. Optimální vedení má spíše podobu facilitace a moderace, kdy supervizor z hlediska míry promluv ustupuje do pozadí a zasahuje pouze proto, aby pomohl plynulosti diskuse, zajistil bezpečnou atm