O expresivní výchově ve vzdělávání bylo napsáno už mnohé. Do rodiny expresivních technik se řadí mj. tvořivá dramatika, výtvarná a hudební výchova. V rámci vzdělávání mají své tradiční místo vymezeno v předmětech výtvarná a hudební výchova. Techniky dramatické výchovy, muzikoterapie či artefiletiky si dnes již našly své místo i v jiném kontextu – např. v adaptačních pobytech, školních projektech, v rámci jazykové výuky či na hodinách dějepisu.
Umění v kariérovém poradenství?
Ing.
Helena
Košťálová
ekskurzy.cz
Proč bychom měli zařazovat tyto techniky i do aktivit kariérového poradenství? Podle dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ má kariérové poradenství vést k rozvoji autonomní, zodpovědné, tvořivé a celoživotně se učící osobnosti. Na jednu stranu tedy požadujeme od žáků a studentů, aby přistupovali ke studiu zodpovědně, aby se na výběru školy sami aktivně podíleli a aby byli v budoucnu schopni obstát náročným požadavkům zaměstnavatelů v globální konkurenci. Na stranu druhou stále zůstává těžištěm kariérového poradenství doporučení vhodné školy.
Proč nestačí „tradiční přístup“
Volba školy je pro žáky i jejich rodiče klíčová. Budou-li však žáci spíše v pasivní roli a budou-li vyplňovat přihlášky na základě něčího doporučení (ať již ze strany rodiny, či zaměstnanců školy), je tu riziko, že nepřijmou vlastní zodpovědnost za volb