Má být dítě připravené na školu, nebo škola na každé dítě? Z mateřských škol bývá často slyšet, že nástup do základní školy je pro děti velmi tvrdý a musí se na něj dobře připravit. Základní škola naopak operuje argumentem, že program mateřské školy je příliš rozvolněný, děti si jen hrají a do školy přicházejí nepřipravené. Jakou funkci má z pohledu vstupu do základní školy plnit mateřská škola, co by nemělo být v posledním roce před vstupem do školy opomíjeno a co je naopak nadbytečné?
Motto:
Předškolní věk zdaleka tedy není jen přípravou na školu, ale je také přípravou na život daleko dopředu
(Matějček, 2005, s. 279).Nejzákladnějším posláním mateřské školy je socializace. To potvrzují rámcové vzdělávací cíle uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV). Podle nich vedeme každé dítě k celkovému rozvoji, podporujeme jeho učení a poznávání, směřujeme ho k osvojování hodnot a získávání osobnostních postojů. V mateřské škole se dítě zpravidla poprvé ocitá v jiné sociální roli. Ze své prvotní sociální skupiny – rodiny, vstupuje do dalších sociálních rolí mimo rodinu. Stává se součástí vrstevnické skupiny, přichází jiný dospělý jako cizí autorita. To mějme vždy na paměti jako nejzásadnější a nejdůležitější podmínku pro další rozvoj a uplatnění každého dítěte v životě, ve škole i v práci.
V RVP PV je předškolní vzdělávání popsáno jako souhrn výchovy, vzdělávání a péče. Pojďme se zastavit u jednotlivých složek, kt