Efektivní komunikace pedagogů a rodičů jako prevence nevhodného chování dětí v praxi mateřské školy

Dobře nastavená spolupráce rodiny a školy může přispět k prevenci nevhodného chování dětí. Metodika Dobrý začátek® podporuje partnerský vztah rodičů a pedagogů a otevřenou komunikaci, která posiluje pozitivní přístup zmíněných aktérů, ovlivňuje postoje i chování pedagogů, dětí i rodičů. Níže vám představíme některé z komunikačních strategií metodiky Dobrý začátek®, které mohou posunout vzdělávací proces žádoucím směrem.

Efektivní komunikace pedagogů a rodičů jako prevence nevhodného chování dětí v praxi mateřské školy
Elge
Havrdová
Ph.D.
garantka
Mgr.
Anna
Petrová Kubešová
metodička projektu Dobrý
Ing. Bc.
Michaela
Štibraná
ředitelka MŠ Merklín, Centrum
Pro ilustraci zde použijeme příklad dobré praxe metodiky Dobrý začátek
®
z mateřské školy Merklín, která je mimo jiné i centrem kolegiální podpory metodiky pro Plzeňský kraj, kde zájemci o Dobrý začátek
®
mohou navštívit školku a podívat se na to, jak jsou principy v praxi uplatňovány při práci s dětmi.
Proaktivní strategie vedou ke zodpovědnosti všech aktérů vzdělávacího procesu
Vycházíme z přesvědčení, že metodika Dobrý začátek® ovlivňuje osobnostní nastavení samotného pedagoga, mění jeho zaběhnuté modely myšlení směrem k pozitivnímu nastavení, vede ho k proaktivnímu jednání. A to se samozřejmě odráží i v komunikaci s rodiči.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Komunikační strategie školy - šablony
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Informování zákonného zástupce o povinnosti předškolního vzdělávání dítěte a možných způsobech jejího plnění
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Spolupráce rodiny a školy
Zákonný zástupce
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Nesouhlas zákonného zástupce žáka s nošením roušek
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Odvolací řízení, přezkumné řízení, správní žaloba při nesouladu rodičů ohledně vzdělávání dítěte
Neshoda rodičů a přijímání ke vzdělávání
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Manuál krizové komunikace
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Školní metodik prevence

Poradna

Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Poskytnutí informací třetí osobě
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Podání léku dítěti s epilepsií
Akce v mateřské škole přes noc
Problémy ve třídě
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru