Houbohraní v podzimním lese

Vydáno: 17 minut čtení

Následující vzdělávací tematický celek zavede děti do lesního prostředí, kde se seznamují s rostlinnou přírodou, především pak s různými druhy hub. Nové poznatky si děti procvičují prostřednictvím různých pohybových her, tříděním, počítáním a smyslovým vnímáním a nechybí ani „klobouková přehlídka“.

Houbohraní v podzimním lese
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Pozorování přírody v lese
Vypravíme se s dětmi na vycházku do lesa. Společně pozorujeme, co vše v lese na podzim roste. Děti si vzájemně ukazují, co našly, a pokud to dokážou, rostliny, keře, houby, plody a další zajímavosti pojmenují a slovně popíšou. Lépe se popisuje, když děti vzájemně porovnávají dva a více subjektů (rostlin, plodů…). Například: Děti popisují a porovnávají dvě různé houby, malinu a ostružinu, větvičky nebo listy/jehličí dvou různých druhů stromů, kůru dvou různých druhů stromů apod. Porovnávají a popisují tvar, velikost, barvu nebo členitost. Tím, že vnímají rozdílnosti, si uvědomují rozmanitost přírody a rovněž si lépe zapamatují charakteristiky různých druhů přírodnin.
aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=23017.jpg
Přírodniny zkoumáme různými smysly
Děti zkoumají stromy, keře, mech, šišky, ostružiny, maliny, jeřabiny, větvičky různých druhů stromů, jehličí, stromovou kůru, houby a další rostliny. Hmatem poznávají a určují vlastnosti přírodnin – co je měkké, hladké, drsné, co píchá, studí, šimrá, co je těžké, lehké apod. Zkoumají také čichem a sdělují, co jim voní více, co necítí vůbec apod. Děti mohou zkoumat také houby, ale upozorníme je, že ne všechny houby jsou jedlé, proto na ně sahat nebudeme a budeme si je prohlížet a zkoumat pouze očima nebo si k nim přivoníme. Do malého košíčku si pak děti mohou natrhat lesní plody, které jsou zrovna zralé – borůvky, ostružiny, maliny, lesní jahody. Po opláchnutí ve školce je mohou ochutnávat a porovnávat chutě některých plodů.