Dle novely školského zákona platí povinnost zajistit povinné předškolní vzdělávání i v čase nařízeného uzavření školy nebo karantény, a to na dálku. Asociace lesních mateřských škol proto připravila doporučení, která mohou být východiskem pro přípravu materiálu pro vzdělávání na dálku jednotlivých lesních MŠ a inspirací pro lesní kluby. Stejně tak může posloužit jako inspirace ostatním školkám, ale i rodičům předškolních dětí, kteří se s výukou na dálku potýkají.
Jak na výuku na dálku u předškolních dětí?
Tereza
Valkounová
předsedkyně Asociace lesních mateřských škol
Role pedagogů
Vzdělávací cíle vycházejí z RVP PV a ŠVP a zároveň se přizpůsobují možnostem dětí. Je rozdíl, pokud má z důvodu karantény jednotlivé dítě či školka omezený či zcela nemožný přístup k přírodě, nebo zda je preventivně uzavřená celá školka a děti mají možnost chodit ven s rodiči. Snažíme se udržet co nejvíce naplánovaných cílů a představit možnosti činností rodičům, ale vždy s přihlédnutím k jejich technickým, časovým a prostorovým možnostem.
Obecně by řízená činnost neměla být delší než 20–30 min., abychom nepřetěžovali pozornost dětí, a zároveň bychom měli střídat řízené a volné činnosti. Pedagog je tak více v roli poradce rodiče. Proto je vhodné alespoň jednou za 14 dní zajistit online setkání nebo telefonát s rodiči pro vzájemnou podporu a plánování a 1x týdně možnost individuální konzultace, jak se jim s dětmi daří.
Stejně tak je třeba brát v potaz individualizované plány pro jednotlivé děti na rozvoj oblastí, které jsou pro ně výzvou, např. cvičení koordinaci ruky a oka pro dítě se zkříženou lateralitou, cvičení na sluchovou a zrakovou paměť apod. Zvýšenou podporu by měly dostat také rodiny s dětmi s PPLP nebo IVP nebo např. děti,