Článek je zaměřen na popis očekávané novely vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 14/2005 Sb.“) 1) , která má nabýt účinnosti dne 1. 1. 2024 nebo 1. 9. 2024, a vyčlenění na ni navazujících činností ředitele mateřské školy. Článek je určen mateřským školám zřizovaným státem, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.
Očekávaná novela vyhlášky o předškolním vzdělávání
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz
Návaznost na novelu školského zákona a klíčové zaměření novely vyhlášky
Novela školského zákona2) s účinností od 1. 1. 2024 zavádí v § 123 odst. 4 pravidlo, na základě kterého stanoví výši úplaty za předškolní vzdělávání v mateřské škole zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí zřizovatel. Na tuto podstatnou změnu zákona navazuje očekávaná novela vyhlášky č. 14/2005 Sb., neboť obsah jejích norem spojuje téma úplaty za předškolní vzdělávání.
Z uvedeného důvodu jsou očekávané změny soustředěny výhradně v § 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb. a lze je shrnout takto:
*
vymezení
osoby, která stanoví měsíční výši úplaty
za předškolní vzdělávání na období školního roku (§ 6 odst. 1, očekávaná účinnost od 1. 1. 2024),*
vymezení
lhůty
, ve které se stanoví měsíční výše úplaty za předškolní vzdělávání na období školního roku (§ 6 odst. 1, očekávaná účinnost od 1. 1. 2024),*
definice
principu
, podle kterého oprávněná osoba stanoví měsíční výši úplaty za předškolní vzdělávání (§ 6 odst. 2, očekávaná účinnost od 1. 1. 2024),*
určení měsíční výše úplaty za předškolní vzdělávání
„doplňkového dítěte“
(§ 6 odst. 4, očekávaná účinnost od 1. 1. 2024),*