Pozitivní pozornost jako nástroj pro podporu žádoucího chování dětí

Vydáno: 12 minut čtení

Vzdělávání a rozvoj dětí v mateřské škole jsou ovlivněny mimo jiné i celkovým pozitivním klimatem ve třídě. Metodika Dobrý začátek®, která se zaměřuje na rozvoj sociálních a emočních dovedností malých dětí, je založena na principech věnování pozornosti žádoucímu chování a motivaci dětí pozitivní komunikací. To výrazně posiluje pocit bezpečí a důvěry a pomáhá dětem rozvíjet vlastnosti a dovednosti, které potřebují pro úspěšný a plnohodnotný život.

Pozitivní pozornost jako nástroj pro podporu žádoucího chování dětí
Mgr.
Anna
Petrová Kubešová
metodička projektu Dobrý začátek®,
Po bližším vydefinování dovednosti pozitivního nastavení si na základě příkladů dobré praxe ze školek uplatňujících metodiku Dobrý začátek® uvedeme, jak může pedagog v mateřské škole věnováním pozitivní pozornosti a uplatňováním principů pozitivní výchovy přispět k posílení pozitivního nastavení u sebe i u dětí.
Pozitivní pozornost a její důležitost pro rozvoj dětí
K vytyčení dovednosti pozitivního nastavení využijeme definici ze vzdělávacího rámce pro výuku měkkých dovedností Skills Builder, který pochází z Velké Británie a je uplatňován hlavně na půdě základních škol. Tohoto krokového pomocníka lze snadno implementovat do jakékoliv školy.
Skills Builder
definuje pozitivní nastavení jako dovednost rozpoznat emoce a vysvětlit, proč se daným způsobem lidé cítí. Zároveň do pozitivního nastavení patří schopnost v náročných situacích zvládat své emoce a zvolit pozitivní postup. Jde o dovednost nevzdat se a vytrvat, když se n

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona
Ukončení předškolního vzdělávání
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy

Poradna

Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka