Vzdělávání a rozvoj dětí v mateřské škole jsou ovlivněny mimo jiné i celkovým pozitivním klimatem ve třídě. Metodika Dobrý začátek®, která se zaměřuje na rozvoj sociálních a emočních dovedností malých dětí, je založena na principech věnování pozornosti žádoucímu chování a motivaci dětí pozitivní komunikací. To výrazně posiluje pocit bezpečí a důvěry a pomáhá dětem rozvíjet vlastnosti a dovednosti, které potřebují pro úspěšný a plnohodnotný život.
Pozitivní pozornost jako nástroj pro podporu žádoucího chování dětí
Mgr.
Anna
Petrová Kubešová
metodička projektu Dobrý začátek®,
Po bližším vydefinování dovednosti pozitivního nastavení si na základě příkladů dobré praxe ze školek uplatňujících metodiku Dobrý začátek® uvedeme, jak může pedagog v mateřské škole věnováním pozitivní pozornosti a uplatňováním principů pozitivní výchovy přispět k posílení pozitivního nastavení u sebe i u dětí.
Pozitivní pozornost a její důležitost pro rozvoj dětí
K vytyčení dovednosti pozitivního nastavení využijeme definici ze vzdělávacího rámce pro výuku měkkých dovedností Skills Builder, který pochází z Velké Británie a je uplatňován hlavně na půdě základních škol. Tohoto krokového pomocníka lze snadno implementovat do jakékoliv školy.
Skills Builder
definuje pozitivní nastavení jako dovednost rozpoznat emoce a vysvětlit, proč se daným způsobem lidé cítí. Zároveň do pozitivního nastavení patří schopnost v náročných situacích zvládat své emoce a zvolit pozitivní postup. Jde o dovednost nevzdat se a vytrvat, když se n