Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ
PhDr.
Jana
Slezáková
Ph.D.
odborná asistentka na katedře matematiky a didaktiky matematiky PedF UK v Praze, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Mgr.
Petra
Prokopová Machalová
učitelka matematiky a zeměpisu, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Hejného metoda se rozpracovává víc než osm desítek let. Již otec Milana Hejného – Vít Hejný – shromáždil mnoho myšlenek nejen, co se týče didaktického obsahu, ale i oblasti psychologie dítěte. Plně se opírá o myšlenky pedocentrismu, jehož hlavními představiteli byli na počátku minulého století E. Keyová, na kterou navázal později J. Dewey.
U nás se obratem k dítěti ještě na přelomu 20. a 21. století zabýval Z. Helus. Nadále se této metodě významně věnoval a doposud aktivně věnuje Milan Hejný. Myšlenky Hejného metody navazují na myslitele jako např. J. A. Komenského: „Vědění je stav mysli jakožto pramene, odkud vyvěrají potůčky činů a řečí, čiré, je-li pramen čistý, kalné, je-li kalný. Vyučovati tedy tak, aby někdo činil něco dříve, než chápe, co činí, znamená dělat jej ne člověkem, nýbrž zvířetem: mluviti však o věcech bez pochopení znamená počínati si jako papoušek, a ne jako člověk. Učit znamená vést od věci známé k neznámé a vést znamená činnost mírnou, a ne násilnou, plnou lásky, a ne nenávisti. Když totiž někoho chci vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím s ním po zemi a necloumám jím, nýbrž vezmu ho jemně za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou