Pedagogové a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost má pozitivní vliv na dítě a přispívá k jeho zdárnému rozvoji. K tomu, abychom této efektivní součinnosti dosáhli, je nutné nejen vytvořit, ale také dále neustále udržovat kvalitní a vstřícnou spolupráci a komunikaci učitelů s rodiči v rámci vzdělávání dětí v mateřské škole.
Spolupráce a komunikace s rodiči v mateřské škole
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Mateřská škola je jediným druhem škol, kde se potkávají učitelé s rodiči denně, zpravidla při ranním předáváním dětí a poté při jejich vyzvedávání z mateřské školy. Je to tedy ideální příležitost k navazování kontaktu a následné spolupráci. Je důležité nejen kontakt s rodiči navázat, ale spolupráci také smysluplně udržovat. Dítě dochází do mateřské školy většinou tři roky, každý rok se přijímají nové děti a odcházejí děti předškolní. Skupina rodičů se tedy v relativně krátkém časovém období proměňuje. Je to velmi náročný, dynamický a nikdy nekončící proces.
Kvalita vztahů pedagogů s rodiči vychází do značné míry z kvality vztahů zaměstnanců mateřské školy, což se odráží na klimatu každé školy. Pokud rodiče cítí příjemnou atmosféru, vnímají kvalitní kulturu školy, profesionalitu pedagogů a vlídný přístup všech zaměstnanců školy k sobě navzájem a směrem k rodičům, obvykle se naladí na stejnou vlnu, čímž se vzájemná spolupráce podpoří a zdárně rozvíjí.
Pravidla pro vzájemnou spolupráci
K tomu, aby jakákoliv spolupráce dobře fungovala, je dobré vytvořit pravidla závazná pro všechny spolupracující strany. Ve školách (nejen mateřských) jsou tato pravidla podpořena legislativou. Jeden z důležitých dokumentů je
školní řád
, který svým obsahem vychází především ze zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, a vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Jsou v něm mimo jiné zanesena práva a povinnosti dětí a jejich zákonných zástupců, stejně jako práva a povinnosti pedagogických pracovníků a pravidla vzájemných vztahů v mateřské škole. Školní řád je závazný pro zákonné zástupce, pro pedagogy a další zaměstnance školy.Dalším podporujícím legislativním dokumentem je
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
, zejména kapitola: Podmínky předšk