Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Stravování dětí v mateřské škole – 3. část
Nahlédnutí do norské MŠ
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Školská
legislativa
se v jednotlivých zemích Evropy více či méně liší svými zákony, předpisy a nařízeními. Tato specifika se vztahují také na oblast stravování ve školách a školských zařízeních. V rámci různých mezinárodních projektů v oblasti vzdělávání jsem měla možnost dvakrát vycestovat do Norska a strávit v norských mateřských školách několik dnů. Tuto možnost jsem velmi uvítala, neboť pobýt téměř týden v mateřské škole s norskými kolegyněmi a účastnit se všeho dění s dětmi v jejich běžném provozu je velmi cenná zkušenost. Získala jsem řadu poznatků z předškolního vzdělávání, ale také mne velmi zaujal způsob stravování v tamních mateřských školách.Zvyklosti stravování v Norsku
V norských mateřských školách se nevaří dětem obědy, nepřipravují se klasické dopolední přesnídávky a odpolední svačiny, tak, jak je to zvykem v našich českých poměrech. Jídlo si děti do mateřské školy nosí z domova v podobě větší svačiny, které si v určenou dobu pak snědí. Mezi 8:00a 9:00 hodinou je snídaně, ale pokud některé děti potřebují jíst dříve nebo později, je jim to umožněno. Mateřská škola servíruje dětem snídani každé ráno, ale mnoho dětí si nosí své vlastní jídlo v balíčku. Kolem 11.