Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Stravování dětí v mateřské škole – 5. část
Pěstujeme bylinky
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Které živočichy najdeme v záhonku
Chceme-li s dětmi pěstovat bylinky, je vhodné seznamovat je se všemi souvislostmi, včetně pletí, zalévání a celkové úpravy záhonku. Během péče o záhonky děti zjišťují, že v půdě nejsou jen bylinky, ale také jiné rostliny, kterým se říká plevel, protože jsou mezi bylinami nežádoucí. Při těchto činnostech však také děti zjišťují, že jsou na záhoncích zabydleni různí drobní živočichové. Jací živočichové zde žijí, zjistíme, když si vezmeme lopatky a sítka a opatrně přes ně prosíváme zeminu. Na sítkách nám zůstane drobný hmyz, který vkládáme do nádobek a pod lupou jej pozorujeme. V půdě najdeme např. různé kukly a larvy, housenky, mravence, žížaly a další. Živočichové žijí i na našich bylinkách. Vezmeme malé kousky bílého plátýnky, položíme je pod rostliny a opatrně jimi zatřeseme. Z rostlin spadne na plátýnka drobný hmyz, který je na bílé látce dobře vidět a můžeme ho také pozorovat lupou a slovně popisovat. Větší hmyz můžeme pozorovat přímo na květech rostlin – mouchy, včely, motýly a další.
Jaký úkol má v záhonu žížala
Žížaly jsou zvláště užitečné, protože nám pomáhají kypřit půdu – pojďme se o tom přesvědčit. Větší sklenici naplníme střídavě vrstvami jemného písku a půdy. Potom do ní vypustíme několik žížal, které děti našly na svých záhoncích. Navrch položíme trochu listí – žížaly se živí rozkládajícími se částečkami rostlin nebo živočichů, které půda obsahuje. Sklenici omotáme hnědým papírem, abychom zabránili průniku světla dovnitř. Po dvou dnech papír odstraníme – uvidíme, jak žížaly promísily vrstvy přírodního materiálu. Děti na tomto příkladu vidí, jak žížaly půdu ve sklenici, a tedy i v záhonu, kypří.