Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Stravování dětí v mateřské škole – 7. část
Ze zahrady na talíř
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Jak se dostane rajské jablíčko na náš talíř – plody a semena
Vyprávíme si s dětmi o zdravé stravě, zejména o zařazovaní ovoce a zeleniny do našeho jídelníčku. Dále si povídáme, jaké druhy ovoce a zeleniny známe, k vyprávění použijeme různý obrazový materiál, encyklopedie, atlasy, knihy. Dětem položíme otázku, odkud ovoce a zelenina pochází, a dovedeme je k poznání, že různé druhy plodů v sobě skrývají semínka, ze kterých vyroste sazenička a na ní později uzrají opět další plody. Děti se posadí ke stolkům a na každý stolek dáme tác s různými druhy zeleniny a ovoce. Společně s dětmi plody rozkrojíme a zjišťujeme, jaká semena jednotlivé plody mají (starší děti mohou krájet ovoce samy). Například semeno třešně, švestky, broskve… je pecka, ořech má ve skořápce jedlé semeno, semena jablek, hrušek, rajčat, okurek… jsou malá jadérka apod. Semena děti z různých druhů ovoce a zeleniny vyndají rukama nebo pinzetami, položí je na tácek, zkoumají je a porovnávají velikost, tvar, barvu a povrch semen – rozdíly slovně popisují. Po ukončení činnosti pomohou děti s úklidem pomůcek, popřípadě pomohou utřít stolečky.
Upozornění: Před manipulací s nožíky děti upozorníme na pravidla bezpečnosti.
Proces pěstování – od semínka k plodu
Podle obrázků nebo fotografií ukazujeme a vysvětlujeme dětem celý proces pěstování některého druhu zeleniny – od setí semínek až po zrání plodu. Je vhodné ukázat tento vývoj na rostlině, kterou můžeme nebo budeme společně pěstovat. V našem případě jsme ukazovali dětem proces setí – zrání rajčat. Po společném vysvětlení pracují děti ve skupinách – každá skupina má stejné obrázky nebo fotografie, na kterých je vyznačen vývoj rostliny. Děti sestavují obrázky dle časové