Vyjádření k Podkladové studii k revizi RVP PV: 1. část

Vydáno: 10 minut čtení

Výbor Společnosti pro předškolní výchovu oslovil své členy, aby se vyjádřili ke zveřejněné „Podkladové studii pro revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání“ (RVP PV). Tento článek je reakcí na toto oslovení a zabývá se studií do strany 18, druhá část vyjádření bude uveřejněna po dokončení výzkumné sondy k RVP PV, kterou Společnost pro předškolní vzdělávání realizuje.

Vyjádření k Podkladové studii k revizi RVP PV: 1. část
Mgr.
Eva
Svobodová
vysokoškolský pedagog, Společnost pro předškolní výchovu
*
Je pozitivní realitou, že RVP PV napomohl českému předškolnímu vzdělávání k výraznému posunu a jeho úprava by měla být promyšlená, odůvodněná a neměla by vést k pouhému navyšování nároků v souvislosti s novými požadavky a trendy, jak uvádí Podkladová studie (str. 5). Bohužel dosavadní úpravy spíše rozšiřovaly nároky na předškolní pedagogy. Je také pravdou, že se v České republice můžeme setkat spíše s formálním přijetím než s vědomým přiznáním významu a důležitosti předškolního vzdělávání pro rozvoj budoucích generací (str. 4). Tato skutečnost souvisí nejspíše se skutečnostmi, které uvádím dále.
*
Je potěšitelné, že RVP PV podporuje naplňování strategických záměrů v předškolním vzdělávání (str. 7–11), mnohde by však potřeboval stabilnější podporu v legislativě, někde setrváváme poněkud rigidně ve stereotypech, místo toho, abychom řešili aktuální problémy praxe, jakými jsou např. vzdělávání a zácvik pomocného pedagogického personálu (chůva a pedagogický asistent).
*
Velice cenná je podpora financování DVPP pomocí „šablon“. Jedná se vlastně o první systémově podpořené vzdělávání učitelek MŠ; jeho zaměření na osobnostně sociální rozvoj mělo pomoci pedagogům k transferu do přístupu k osobnosti dítěte. Za nedostatek však můžeme považovat, že nedošlo k zaměření na podporu práce s RVP PV – především v ujasnění jeho základních principů a přístupů ke vzdělávání předškolních dětí. Narůstající požadavky programu vedou pedagogy k narůstajícím nárokům na obsah učení, místo aby vedly k zamyšlení nad metodami a zásadami adekvátními pro předškolní věk. Bylo by proto vhodné v další etapě šablonového vzdělávání nabídnout šablony směřující k pochopení a uchopení některých částí RVP PV, ne však k vytvoření jednotné plánovací metodiky (spíše ke zjednodušení a funkčnosti plánovacích a evaluačních strategií).
*
Je potěšitelné, že české kurikulum považuje OECD za srovnatelné s kurikulem švédským, jako klíčové však můžeme brát sdělení uvedené pod čarou, a to: Zatím pouze jako dokument, nikoli výsledky jeho realizace (str. 15). Tato poznámka souvisí s historickým vývojem obou zemí. Pohleďme na něj trochu blíže. Švédsko naposledy vstoupilo do války roku 1814 s Norskem, od té doby je ve Švédsku mír a země uplatňuje zahraniční politiku nezúčastněnosti v době míru a status neutrality v době války. Konstituční monarchie v čele s pokrokovým monarchou Karlem XVI. Gustavem spolu s parlamentní demokracií a velice rozvinutou ekonomikou zajišťují Švédsku optimální podmínky k rozvoji vzdělanosti a fungování školského systému. Český pedagog se v historickém horizontu 200 let vyvíjí na pozadí národnostního útlaku a dvou krvavých ideologických diktatur, v nichž šlo především o to vychovat budoucí generace k absolutní poslušnosti za všech situací. Harmonicky rozvinutá osobnost budovatele a obránce vlasti směřovala k jednotnosti a nacionalismu. Pohled za hranice byl zakázán, povoleno bylo hledět pouze východním směrem. O realitě této doby se zmiňuji např. v knize Osobnost předškolního pedagoga v kapitole Závěrem o morálce a ctnostech pedagogických (str. 172–191). A právě tato realita může být jednou z příčin, proč stále převažuje formální přijetí některých předpisů (tudíž i RVP PV) nad vytvořením opravdového přesvědčení o jeho pravdivosti, potřebnosti a funkčnosti.
*
Je zajímavé, že i přes (nebo možná právě pro) jiný vývoj nalezneme ve švédském kurikulu jisté odlišnosti. I když by bylo možné říci, že švédští občané vyrůstají v optimálních etických a morálních podmínkách, jejich předškolní kurikulum je orientované především hodnotově. Vzniklo v roce 1998 a prakticky ve stejné podobě slouží dodnes. V roce 2004 jej v mírně zkrácené podobě publikovala K. Smolíková na Metodickém portálu RVP a je zde stále dostupné na adrese: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/64/kurikulum-pro-materskou-skolu-svedsko.html/ Tématem švédského kurikula a předškolního vzdělávání se dále zabývala např. D. Moravcová (2006) či L. Zormanová (2015), které potvrzují fakta uvedená v článku Kateřiny Smolíkové.
Pozornému čtenáři tohoto kurikula neujde, že je celé protknuto úctou k člověku a přírodě. První odstavec první kapitoly zní:
Mateřská škola je postavena na demokratickém základě. Veškeré činnosti mají být vykonávány v souladu se základními demokratickými hodnotami. Všichni, kdo pracují v mateřské škole, mají podporovat úctu k hodnotě každého člověka a ke společnému životnímu prostředí…
Zatímco pouze první věta první kapitoly našeho RVP PV zní:
V souladu s principy kurikulární politiky zformulovanými v Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílé knize) a zakotvenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se do vzdělávací soustavy zavádí nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání dětí, žáků a studentů zpravidla od 2 do 19 let.
Zmiňované hodnoty v něm nalezneme také, ale jaksi skrytě, zabalené do mnoha slov, odkazů, vysvětlení a upřesnění, která čtenáře unaví a on nenalézá smysl k jejich čtení a hledání. Některé části RVP PV připomínají spíše slovní labyrint, ve kterém čtenář bloudí, aby nalezl a zdolal bájného Minotaura, a po čase je sám udolán náročností cesty. Nezbývá mu než se vrátit tam, kde si je jistý, tedy k metodám a přístupům, kterými byl vzděláván on a již léta úspěšně či méně úspěšně vzdělává on sám. K formálnímu přijetí, protože tím naplní literu zákona a skutečnost snad nikdo kontrolovat nebude.
*
OECD upozorňuje na některé nedostatky, u kterých nenalézáme důvod k nesouhlasu. Zajisté by bylo zapotřebí vytvořit rámec pro vzdělávání dětí mladších dvou let, zajisté je nutné, ale oboustranně, propojit preprimární a primární kurikulum, tato oblast by si zasloužila samostatnou studii. Chtěla bych však upozornit na následující výtku v podání Podkladové studie: „Výchozími body pro většinu zemí OECD, zabývajících se učením a rozvojem dětí, je zkušenost, kterou děti již získaly; jejich zájmy, motivace a touha získat nové znalosti. Aby se dalo na těchto ,vstupech‘ budovat, je důležité, aby pedagog uměl připravit aktivity vzhledem k vývojovým možnostem dětí. Podle OECD obsahuje RVP PV jen málo návodů na to, jak přizpůsobit dětské aktivity a učení věku dětí, protože ne všechny děti ve věku 3–6 let mohou mít stejný obsah vzdělávání a účastnit se stejných aktivit.“ Jsem přesvědčena, že české učitelky zvládnou poměrně dobře přizpůsobit nabízené činnosti věkovým zvláštnostem dětí, ale neumí vycházet ze zkušenosti dětí a jejich zájmu. Dlouhodobá zkušenost z práce jednoho pedagoga s davem dětí (podle M. Nakonečného je skupina do 12, nad 12 je dav) a rigidní ulpívání pedagogických škol na podrobném plánování činností vede v důsledku k předem připravené činnostní nabídce, ve které není možnost výběru. Učitelka nabídne dětem činnost, která je sice rozlišená náročností, ale nevychází ze zájmu dítěte ani nenavazuje na jeho zkušenost, vychází pouze z předpokladu pedagoga, že toto by dítě mohlo znát a toto by ho mohlo zajímat. V naší sedmdesátileté izolovanosti od světa se ztratily některé moderní pedagogické přístupy, odsunut do pozadí byl i konstruktivistický přístup reprezentovaný kupodivu (nebo možná právě proto) sovětským psychologem L. Vygotským. Naše pedagogická veřejnost neznala pojem kritického myšlení, nesetkala se s pojmy konstruktivistického a transmisivního přístupu, a především sama byla a doposud často je vzdělávána transmisivními a frontálními metodami. Práce s dětskými prekoncepty je v naší pedagogice spíše výjimkou než pravidlem. Zdá se tedy, že tyto problémy jsou více záležitostí vzdělávání pedagogů než pevnějšího ukotvení v RVP PV.
*
Obdobně můžeme nahlížet i na další upozornění, kterými jsou respekt ke kulturním a sociálním rozdílnostem a reagování na potřeby společnosti, jako je např. narůstající obezita dětí nebo informační a komunikační technologie, jejichž výhody i rizika by měl pedagog bezpodmínečně zvládat a umět s nimi v praxi zacházet. A v neposlední řadě komunikační dovednosti pedagoga jsou oblastí, která by taktéž vyžadovala samostatnou analýzu.
Je vůbec možné řešit tuto problematiku v rámci inovace Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání? V předchozím textu jsme dospěli k názoru, že RVP PV je jako materiál sice kvalitní a obsahově srovnatelný s programy vyspělých demokratických států, jako například Švédska, ale prakticky těžko uchopitelný. Důležité informace se v něm často ztrácejí v množství dalších, méně podstatných informací anebo v množství slov, kterými jsou popisovány. Dospěli jsme zatím do poloviny podkladové studie a již se nabízí mnoho příležitostí k doplnění stávajícího RVP PV. Pokládám proto otázku k zamyšlení a k diskusi: Nenašla by se cesta, která by dokument výrazně zjednodušila a zúžila na základní rámec, který by byl dále doplněn metodickým materiálem zaměřeným do oblastí, jako jsou např. komunikační dovednosti, jednotlivé gramotnosti (pregramotnosti), zdraví a pohyb atd.?
Obdobný příklad bychom mohli nalézt opět ve Švédsku, kde je podobným způsobem zpracováno kurikulum pro základní školy (A. Ječmínková, 2007).
Společnost pro předškolní výchovu v současnosti realizuje výzkumnou sondu, ve které získáváme informace o uchopení RVP PV v praxi mateřských škol. Výsledky sondy by měly být zpracované v srpnu 2019 a publikované ve druhé části tohoto článku v říjnu 2019.
ZDROJE
JEČMÍNKOVÁ, A. Srovnání kurikulárních dokumentů českého a švédského základního školství, BC práce, MU Brno, 2007. http://docplayer.cz/46090318-Srovnani-kurikularnich-dokumentu-ceskeho-a-svedskeho-zakladniho-skolstvi.html
MORAVCOVÁ, D. Systém předškolního vzdělávání ve Švédsku. Publikováno 27. 2. 2006. https://clanky.rvp.cz/clanek/s/P/475/SYSTEM-PREDSKOLNIHO-VZDELAVANI-VE-SVEDSKU.html/
SMOLÍKOVÁ, K. Kurikulum pro mateřskou školu Švédsku. Publikováno 23. 8. 2004. https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/64/kurikulum-pro-materskou-skolu-svedsko.html/
SVOBODOVÁ, E. a M. VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 199 stran. ZORMANOVÁ, L. Švédské předškolní vzdělávání očima české učitelky. Publikováno 8. 12. 2015. https://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/20491/SVEDSKE-PREDSKOLNI-VZDELAVANI-OCIMA-CESKE-UCITELKY.html/

Související dokumenty

Články

Vyjádření k Podkladové studii k revizi RVP PV