• Oblíbené
  • Poznámka

Hravé úkoly aneb úkoly a hry

Vydáno:

Děti si rády hrají. Pro nás dospělé to znamená neustálé přemýšlení nad tím, čím děti zaujmout, jak je správně motivovat, jak účelně využít jejich volný čas. Cílem nabízených činností je rozvíjet získané schopnosti a dovednosti, dát dětem příležitost projevovat se po svém, přirozeně, dětsky, radostně a zároveň najít možnosti vhodného řešení nesnází, zvládnout vyřešit nejrůznější situace při řešení nabízených úkolů.

Hravé úkoly aneb úkoly a hry
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24
V tomto článku objevíte soubor her, činností a úkolů, které lze nabídnout ve školní družině při zájmovém vzdělávání, při rekreačních činnostech či zajímavou formou obohatit činnosti na táboře, na škole v přírodě. Při realizaci všech činností, které si můžeme společně s dětmi vyzkoušet, klademe velký důraz na vlastní projev dítěte, při kterém dokáže uplatnit vlastní nápady a myšlenky.
Úkoly, které zde naleznete, jsou vyzkoušené v praxi a vycházejí z toho, co už děti dovedou. Jsou sestaveny se zaměřením na různé druhy činností. Při realizaci úkolů si děti procvičí zajímavým způsobem paměť, logické myšlení, schopnost pohotového vyjadřování, uplatní vlastní fantazii, zobrazovací a tvůrčí schopnosti, naučí se hledat vhodné řešení při jejich plnění.
Náměty zde uvedené se dají realizovat jednotlivě v průběhu celého školního roku, ale i jako celek, v rámci projektového týdne. Aktivity jsou vhodné pro děti 1.-4. ročníku. Na základě široké nabídky činností děti získají spoustu dovedností a vědomostí, ve vymezeném prostoru a čase si vyzkoušejí řešení zajímavých úkolů, rozvíjejících různé schopnosti a dovednosti, zažijí nejen spoustu legrace, ale i dobrodružství.
HRY S PÍSMENKY, SE SLOVY A VĚTAMI
Rozšiřování slovní zásoby, hra s písmenky
Cíl: rozvíjet myšlení, schopnosti pohotového a souvislého vyjadřování
Úkol: Vymysli různá slova, která začínají písmenkem, které si vylosuješ.
Úkol: nakresli veselé písmenko (fantazie, výtvarný projev)
Pomůcky: kreslicí potřeby
Časový rozsah: 25 minut
Děti si připraví kancelářský papír velikosti A4. Vyberou si jedno písmenko, které mají ve svém jméně. Jednu stranu papíru využijí k vymýšlení slov, druhou stranu k vytvoření obrázku. Pracují samostatně, vymýšlejí slova na písmenko abecedy, které si pomocí kartičky vylosují.
Hodnotíme počet vymyšlených slov, nápad a originalitu při vytváření obrázku. Děti si samy určí, který obrázek se jim líbí a který je nejvíce zaujal. Závěrem vyzdvihneme píli a snahu všech dětí. Hotové práce vystavíme ve třídě nebo na chodbě.
Příklad: Eliška si vybrala písmenko E, Terezka písmeno T.
Vymyšlená věta
Cíl: rozvíjet myšlení, fantazii, rozšiřovat slovní zásobu
Úkol: Vymysli větu, jejíž slova začínají těmito písmeny: J, S, M, A, P, C, V, K, S, T, K.
Pomůcky: psací potřeby
Časový rozsah: 7-10 minut
Motivace
Psala mi jednou moje teta,
že z libovolných písmenek jde sestavit věta.
Abych se sám přesvědčil,
z písmenek větu jsem vytvořil.
Příklad:
Jmenuji se Matěj a právě cestuji vlakem ke své tetě Květě.
Hodnotíme obsah a vtipnost vymyšlených slov. Celkové hodnocení ponecháme dětem.
Poházená slova
Cíl: rozvíjet myšlení
Pomůcky: kartičky se slovy
Úkol: Najdi všechna slova rozmístěná v prostoru a vytvoř z nich větu.
Časový rozsah: 10-15 minut
Motivace
Čaroděj se jednou rozzlobil
a napsanou větu zahodil.
Když větřík zafoukal, větička zmizela,
nikdo vůbec netušil, kam vlastně letěla.
Pak se ale rozkřiklo, že zaletěla do školy,
tam, kde děti každý den řeší zajímavé úkoly.
Ve třídě, ve volném prostoru (na koberci či před tabulí) pohodíme třemi barvami (podle počtu vět) viditelně napsaná slova. Dětem vysvětlíme, že budou tvořit věty ze slov, která k sobě barevně patří.
Děti si připraví psací potřeby, volně se pohybují po třídě a všechna slova, která na koberci objeví, si zapisují na papír. Zapsat mohou pouze slova, která si zapamatují. Jakmile mají na papíře všechna slova, posadí se do lavice a z napsaných slov se snaží sestavit věty. Všichni se snaží splnit úkol co nejlépe a nejrychleji. Doporučuji připravit maximálně 3 věty. Hodnotíme správnost provedení.
Příklady vět:
Čaroděj připravuje úkoly pro všechny děti ze školy.
Ve škole se učíme, s kamarády cvičíme.
Do školičky každý den, vyrážíme s úsměvem.
Čarovné kreslení a malování
Děti mají velmi zvláštní schopnost vnímat a vidět okolní svět v pestrých barvách. S využitím vlastní fantazie dokážou vytvořit zajímavé obrázky, které umí upoutat nejen svojí barevností, ale i zajímavou formou - rozvržením plochy. Barvou můžeme zvýraznit obrysové linie, plochy, prostorovost. Pomocí barvy je možné vyjádřit spoustu věcí, ale i vnitřní pocit. K vytváření pozoruhodných obrázků nejčastěji používají všem dostupné barevné pastelky, akvarelové barvy nebo tempery.
Vytváření obrázku pomocí provázku
Cíl: rozvíjet fantazii, tvůrčí schopnosti
Úkol: Pomocí barev a provázku zhotov zajímavý obrázek.
Pomůcky: provázek, štětec, barvy
Žáci využívají vlastností barev při plnění jednoduchých úkolů. Dokáží si s barvou hrát, rozpíjet a zapouštět a tímto jednoduchým způsobem vytvářet na výkrese barevné stopy. Barevné skvrny mohou přetisknout přeložením papíru nebo je doplnit kreslenými detaily a vytvořit tímto způsobem zajímavé obrázky.
Pohlednice
Cíl: podporovat aktivitu dětí, prohlubovat výtvarné a zobrazovací schopnosti
Úkol: Vymysli a nakresli návrh pohlednice, která by potěšila mocného čaroděje.
Pomůcky: kreslicí potřeby
Čaroděj shromažďoval originální pohlednice od svých přátel, kteří ho měli moc rádi, a kdykoliv vyjeli na výlet za poznáním do nejrůznějších míst nebo si na něho jen tak vzpomněli, poslali mu pohled. Měl velikou radost, když nějakou pohlednici dostal, a pokaždé si ji schoval.
Děti touto činností motivujeme k rozvíjení fantazie, k aktivitě, tvořivému přístupu a výtvarné činnosti.
Děti se posadí na koberec a vzájemně si prohlížejí pohlednice, které si přinesly z domova. Všímají si zobrazení, barevnosti, originality. Potom si připraví čtvrtku, pastelky a samostatně vytvářejí pohlednici s vlastním motivem. Aby byla hra pro děti zajímavější, můžeme jim navrhnout, že mohou poslat pohlednici z Pohádkové říše nebo ze světa fantazie.
Po ukončení činnosti hodnotíme výsledek práce a uplatnění vlastního nápadu. Zhodnotíme estetický vzhled, ladění barev a originalitu provedení. Pochválíme snahu, píli a pracovní kázeň, povzbudíme žáky do dalších činností.
Děti měly radost z pohlednic, které samy navrhly, nakreslily a napsaly. Pohlednice je vhodné vystavit na viditelném místě, vyzdobit třídu a chodbu naší školy.
ČAROVNÉ VYTVÁŘENÍ PŘEDMĚTŮ
Dostatek materiálu a chuť tvořit nové věci je zárukou úspěchu. Výsledek dětské práce závisí na motivaci pedagoga, na vztahu dítěte k námětu a na tvůrčích schopnostech dítěte. Experimentováním rozvíjíme tvořivé i logické myšlení.
Originální krabička
Cíl: motivovat k pestré, námětově bohaté činnosti
Úkol: Vytvoř ozdobnou krabici pro čaroděje.
Pomůcky: krabice, lepidlo, kreslicí potřeby
Motivace
Čaroděj měl spoustu pomůcek k čarování, ale neměl je kam uschovat. Věděl, že děti, které chodí do školy, jsou moc šikovné a mají skvělé nápady. Proto se rozhodl požádat děti o pomoc. V dopise, který čaroděj dětem poslal, bylo ale přesně popsáno, jak by si krabičku představoval. Pro zhotovení stanovil jasná pravidla. Přál si, aby krabice byla originální a nápaditá.
Využijeme nepotřebnou krabici, zjistíme její rozměry, připravíme potřebné pomůcky a pustíme se do plnění úkolu. Na každou její stěnu vymyslíme zajímavý námět.
Příklad:
1.
Na první stěně bude nakreslené zvířátko.
2.
Na druhé stěně bude namalovaná rozkvetlá květina.
3.
Na třetí stěně bude nalepený libovolný obrázek.
4.
Na čtvrté stěně budou napsané číslice.
5.
Na páté stěně veselé písmenko.
6.
Na šesté stěně strom.
Při plnění úkolu děti postupují podle instrukcí čaroděje.
Po pečlivé přípravě děti kreslí pastelkami nebo malují temperovými barvami nejrůznější náměty na krabici. Při malování se soustředíme na zobrazení, vnímání tvarů, vkusné ladění barev a tvůrčí fantazii. Překrytí jednotlivých částí krabice malují buď přímo na krabici, nebo na papíry, které potom nalepí na jednotlivé stěny krabice. Dozdobit ji mohou například nalepovanými dřevěnými špalíčky, samolepicí tapetou. Děti si při práci povídají, poslouchají hudbu, ale malují s vytrvalostí, protože jsou nadšené výsledkem.
Po dokončení výrobky společně s dětmi slovně hodnotíme, posoudíme nápaditost a vkusné ladění barev.
Všechny krabice jsou originální, září nejrůznějšími barvami a dokáží výrazně oživit prostředí. Z originálních krabiček uspořádáme výstavku pro rodiče a žáky jiných tříd.
HRAVÉ ÚKOLY
Napodobovaná
Cíl: pěstovat kladný vztah ke zvířátkům, rozvíjet aktivitu, iniciativu
Úkol: Napodobuj zvířátko pohybem i zvuky.
Pomůcky: kartičky se zvířátky
Každému připravíme jednu obrázkovou kartičku zvířátka. Úkolem dítěte je zvíře správně pojmenovat, popsat, jak vypadá, jak se pohybuje, jaké má vlastnosti, kde žije... Po ukončení rozhovoru si společně zazpíváme píseň o zvířátku.
Při této činnosti využíváme zkušeností žáků, necháme je vyprávět. Pochválíme jejich vědomosti, aktivní zapojení do diskuse. Následuje hra. Děti představují zvířátko pohyby a promlouvají k ostatním jako zvířátko, které představují. Při hře doporučuji ponechat určitou volnost pohybu, upozornit na správné chování při hře.
Otázky na provázku
Cíl: využít získané vědomosti
Úkol: Odpovídej na připravené otázky.
Pomůcky: otázky na proužcích papíru
Motivace
Čaroděj čekal návštěvu, a proto pro ni připravil nečekané úkoly, které zavěsil na provázek. Pro každého vymyslel jednu otázku, na kterou museli všichni jeho kamarádi správně odpovědět.
Připravíme si úzké papírové proužky a napíšeme na ně jednoduché otázky pro děti.
Děti se postaví na vyznačenou čáru a na daný povel vyběhnou k zavěšeným otázkám. Přiběhnou zpět na start a napíšou na papír odpověď na otázku, kterou získaly na zavěšeném provázku. Potom se opět vydávají pro další otázku. Komu se ve stanoveném čase podaří správně odpovědět na největší počet otázek, vyhrává. Všechny otázky mají svá čísla a vedoucí hry kontroluje odpovědi podle čísel.
1.
Jak se jmenuje mládě kočky?
2.
Jak se jmenuje naše hlavní město?
3.
Jak se jmenuje pták, který klade vejce do cizích hnízd?
4.
Kolik je 10 + 15?
5.
Které písmenko je páté v abecedě?
6.
Jmenuj alespoň 3 zvířata, která najdeš ve vyjmenovaných slovech.
Čarovné sportování
Při pohybových aktivitách žákům předem oznámíme, co budeme dělat. Společně připravíme potřebné pomůcky. Vymezíme a upravíme prostor pro možnost pohybu. Děti rozdělíme do družstev se stejným počtem soutěžících. Při rozdělování dětí do družstev je dobré přihlédnout k přání dětí a vyrovnanosti sil.
Vysvětlíme přesná pravidla, zodpovíme případné dotazy a nejasnosti, upozorníme na možné chyby při plnění soutěžních disciplín. Vítězí družstvo, které splní úkoly nejdříve bez porušení stanovených pravidel. Podle časových možností a přání dětí můžeme hru několikrát opakovat.
Hodnotit můžeme každé družstvo zvlášť, vyzdvihneme snahu méně obratných jedinců i šikovné a hbité děti. Odměnou vítězům může být potlesk ostatních dětí.
Úkoly:
-
skok z místa
-
běh s papírovou čepicí
-
běh v papírových botách
-
hod papírovou koulí
-
hod papírovou vlaštovkou
Prohazování míče kruhem
Cíl: probudit aktivitu, vzbudit u žáků snahu a úsilí o nejlepší výkon
Úkol: Prohoď míč gymnastickým kruhem.
Pomůcky: míč, kruh
Dvě děti, každé z jedné strany, uchopí gymnastický kruh a ostatní děti se snaží kruhem prohodit míč.
V první fázi necháme jednotlivce prohodit míč kruhem libovolným způsobem. Poté, co si děti vyzkoušejí vlastní způsob, vzájemně diskutují a navrhují způsoby, kterými by mohly úkol co nejúspěšněji zvládnout. V další fázi si děti vyzkoušejí prohodit míč kruhem v nejrůznějších výškách a na základě získaných zkušeností porovnávají, jaké umístění kruhu jim nejlépe vyhovuje, jak se jim hází nejlépe. Poté si vyzkoušejí způsoby pro všechny stejné. Hodí míč pravou, levou, obouruč, přes hlavu atd.
Na závěr vyzkoušíme úspěšnost dětí při vlastním určení výšky kruhu. Dodržíme stejný počet pokusů (5) a vzdálenost. Za každý prohozený míč získají 1 bod. Po vystřídání všech dětí porovnáme získaný počet bodů a určíme vítěze.
Učitel hodnotí aktivitu a snažení dětí, vysloví pochvalu nebo připomínky.
Hod na cíl s využitím netradičního náčiní
Cíl: vzbudit u dětí zájem a aktivitu při plnění úkolu
Úkol: Vyzkoušej si netradiční pohybové aktivity.
Pomůcky: korálky, drátěnky, míček, klubíčko ponožek
Děti se postaví do zástupu na vyznačenou čáru a ve sníženém postoji, v mírném předklonu se snaží trefit třemi pokusy, různým náčiním, z různých vzdáleností do kbelíku či krabice. Aby hra byla pro děti zajímavější, kromě změny vzdáleností, náčiní určujeme, kterou rukou děti mohou házet (pravou, levou, oběma). Nejrůznějšími způsoby se postupně vystřídají všichni žáci. Dospělý sleduje děti při plnění úkolů, povzbuzuje jejich aktivitu tak, aby dosáhly co nejlepšího výkonu, co nejvíce přesných zásahů. Kdo se trefí, získá bod. Celkové hodnocení ponecháme na dětech, které samy posoudí a porovnají hody různým náčiním. Po skončení slovně vyjadřují, co jim činilo největší problémy, porovnávají, který způsob jim nejlépe vyhovoval, jakým korálkem se jim nejlépe trefovalo (malým, velkým, lehčím, těžším), vyjadřují, jaká vzdálenost byla pro ně kritická, který úkol se jim zdál těžký a při kterém se vůbec netrefily. Nakonec mohou navrhnout další obměny podobného charakteru, které by si příště mohly vyzkoušet.
Mimo navržené úkoly jsme zjistili, že lze vymyslet mnoho dalších námětů: hod v postoji na jedné noze, hod v podřepu, hod nataženou dlaní směrem vzhůru, hod korálky různých velikostí a tvarů...
Po ukončení hodnotíme celý kolektiv i jednotlivce. Děti při realizaci úkolů měly rozdílné výkony, ale dokázaly ocenit úspěchy ostatních. Závěrem vyslovíme pochvalu za aktivní přístup, upozorníme na případné chyby a připomeneme, co je třeba příště zlepšit.
Úkoly:
-
hod drátěnkou
-
hod kriketovým míčkem
-
hod pingpongovým míčkem
-
hod klubíčkem ponožek
-
hod kuličkou
-
hod dřevěným korálkem
-
hod knoflíkem
Křižovatka
Cíl: dodržovat jednoduchá herní pravidla
Úkol: Zahraj si se svými kamarády zajímavou hru.
Děti utvoří čtyři družstva a každé družstvo se postaví do jednoho rohu tělocvičny. Uprostřed stojí strážník a rukama řídí dopravu. Ukazuje, které dva směry mohou přejet křižovatku. Družstva si rychle vymění místa. Družstvo, které je rychlejší, získává bod.
Přetahovaná
Cíl: podporovat soutěživost, aktivitu
Úkol: Zahraj si se svými kamarády zajímavou hru.
Pomůcky: lano
Děti se rozdělí do dvou zástupů se stejným počtem hráčů a postaví se proti sobě, po obou stranách dělicí čáry hřiště. Všichni členové družstva stojí ve větších rozestupech, drží se rukama lana. Hru zahajuje učitel písknutím na píšťalku. Celé družstvo se snaží po zahájení hry přetáhnout na svou stranu za čáru co nejvíce členů protějšího družstva. Členové družstva se přitom nesmí pustit lana. Jestliže se některý z hráčů pustí, získává bod protější družstvo a začíná nová hra. Přetahuje se na několik předem stanovených vítězství nebo po určenou dobu. V průběhu hry sledujeme konkrétní zapojení hráčů. Následuje porovnání získaných bodů, určíme, které družstvo vyhrálo.
Obměna:
Družstva se stejným počtem žáků se vzájemně přetahují. Jakmile vedoucí hry zapíská, hráči, kteří nejsou ve svém herním poli, přecházejí k protihráčům. Na další písknutí hra pokračuje až do doby, kdy je zbytek oslabeného družstva přetažen na stranu protihráčů. Na dvojité písknutí hra končí.
Hod krabicí do krabice
Úkol: Třemi hody hoď krabičky od sýrů do krabice.
Pomůcky: krabičky
Připravíme si větší papírovou krabici a tři kulaté krabičky od sýrů. Žáci si připraví sportovní oblečení, rozdělí se do dvou družstev, postaví se na vyznačenou čáru a snaží se třemi pokusy trefit do krabice. Vedoucí hry společně s dětmi počítá trestné body jednotlivých družstev. Za hod mimo krabici se počítají trestné body. Závěrem vyhlásíme celkové hodnocení podle nejmenšího počtu trestných bodů.
Chůze z krabice do krabice
Úkol: Překonej co nejrychleji vyznačenou vzdálenost.
Pomůcky: krabičky
Děti se připraví na startovní čáru a v ruce drží dvě krabice (obal od bonboniéry). Na daný povel si dají krabice před sebe a co nejrychleji se snaží chůzí z krabice do krabice překonat vyznačenou vzdálenost tam i zpět. Kdo šlápne mimo krabici, vrací se zpět na startovní čáru.
Srážení krabic míčkem
Úkol: Třemi hody zasáhni krabice.
Pomůcky: krabičky
Různě veliké krabice naskládáme na sebe do komínku a míčkem se je snažíme zasáhnout. S dětmi dohodneme počet pokusů v závislosti na počtu krabic. Za každou zasaženou krabici počítáme 1 bod. Po skončení hry provedeme společné vyhodnocení.
Hod krabicí do dálky
Úkol: Vyzkoušej si hod krabicí do dálky.
Pomůcky: krabice
Děti se snaží hodit krabicí co nejdál. Komu se nejdelší hod podaří, vyhrává. Vzdálenost měříme nataženým pásmem a orientačními čarami značenými křídou na podlaze.
Závěr
Náměty zde uvedené cíleně směřují k vytváření prostoru pro spoluúčast dětí na přípravě, realizaci a hodnocení (prezentaci) činností. Velký důraz při všech činnostech je kladen na svobodný projev dítěte, s možností využití jeho vlastních nápadů a myšlenek. Uvedené činnosti jsou vyzkoušené v praxi, je možné je upravovat, střídat, vybírat podle potřeb a zájmu dětí tak, aby jim co nejlépe vyhovovaly. Dospělí při uskutečňování jednotlivých činností vedou děti k osvojování návyků, pořádku a kázně. Při všech aktivitách na ně působí takovým způsobem, aby všichni vyjádřili svůj názor či připomínky, vlastními myšlenkami pozměnili, upravili, navrhovali další podněty, sami řídili a realizovali vlastní nápady. Při jednotlivých činnostech vycházíme z jejich potřeb, přání, zájmů a schopností.
Hodnocení provádíme tak, aby dětem přineslo vlastní uspokojení, vzbuzovalo v nich důvěru a dávalo jim tak chuť k další práci. Upřednostňujeme formu rozhovoru, kde vyzdvihneme píli a snahu všech dětí, ale také upozorníme na případné chyby a nedostatky.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu