Do školních družin po celé České republice docházejí během školního roku tisíce dětí. Mnohé v družinách tráví několik hodin denně a paní vychovatelky jsou pro ně jedny ze zásadních osob v jejich dětském životě.
Matika je (druž)IN
Ing.
Dana
Pražáková,
Ph.D.,
Nová škola, o. p. s.
Když jsem byla malá, ve třetí třídě jsem měla paní vychovatelku, o které si nepamatuji nic jiného než posměšnou říkanku. O rok později jsme ale dostali úplně jinou paní, na kterou vzpomínám po desetiletí. Ještě nedávno u mých rodičů v kuchyni visel sádrový obrázek s kačenkou, který jsme s touto hodnou paní dělali právě v družině.
Možná i vzpomínky na vlastní dětství mě vedly před pár lety k zájmu o družiny. Snažila jsem se hledat v odborné literatuře, ptala jsem se expertů a zjistila, že družiny stojí mimo zájem akademické veřejnosti. Víme o nich z výkazů MŠMT a ze stručných zpráv České školní inspekce. Vychovatelky mají svou asociaci, občas se objeví nějaký metodický materiál z dílny Národního pedagogického institutu nebo od neziskových organizací, ale není to nijak systematické. Naprostá většina námětů pochází přímo z dílen aktivních vychovatelek, které pracují bez větší odborné podpory. Přitom je to velká škoda. Školní vzdělávací programy družin mohou skvěle navazovat na školní vzdělávací program základní školy, učitelé a vychovatelé mohou spolupracovat a společně přispívat k tomu, aby děti mohly dosahovat co nejlépe svého potenciálu.
I proto jsme před několika lety připravili projekt, který se z velké části soustředí právě na aktivity, které mohou být realizovány ve školních družinách. Chtěli jsme dětem ve školní družině umožnit rozvoj matematické gramotnosti formou nejrůznějších herních aktivit založených převážně na prostředích z Hejného metody. Naším cílem bylo aktivity odzkoušet a připravit tak, aby je mohla využít vychovatelka v každé škole, nejen tam, kde využívají matematiku vedenou Hejného metodo