Děti z naší družiny již několik let navštěvují seniory z nedalekého Centra sociálních služeb v Prostějově. Ovšem nejsou to jen obyčejné návštěvy. Každá návštěva má svůj cíl a program a každá má jiné zaměření. Nápadů na společná setkání máme mnoho a z každé návštěvy děti odchází plné dojmů, zážitků a pocitů, že prožily něco krásného a udělaly radost lidem, kteří se těší dětskou přítomností. Děti díky společným setkáváním zjišťují realitu života, že starší lidé pomoc mladších, a tedy i našich dětí potřebují.
Mezigenerační setkávání
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24Pomáhat starším lidem, zapomenout na lhostejnost k osudu jiných, chovat se slušně. Možná se to zdá samozřejmé, ale pokaždé tomu tak není. Tohle byla základní myšlenka, která dovedla děti k uvědomování si skutečností o životě. Následně se nám společně podařilo najít odpověď na otázku: Jak udělat radost lidem, kteří to potřebují.
Základním prvkem ke vzniku tohoto námětu byly poznatky učiva prvouky s tematickým zaměřením na různá období člověka. Následné uvědomění nejrůznějších skutečností nás přivedlo k myšlence vztahující se k danému tématu o životě lidí. Prostřednictvím tohoto námětu si děti vytvářejí vnímavý vztah k životu, poznávají, jak se žije lidem v domech s pečovatelskou službou.
Úvod
Člověk je součástí živé přírody. Dýchá plícemi, přijímá potravu, vylučuje odpadní látky, rozmnožuje se, roste a postupně se vyvíjí. Od narození prožívá různá období svého života. Ke svému životu potřebuje společnost jiných lidi. Posledním obdobím je stáří, kdy je člověk (senior) v důchodu, užívá odpočinku, těší se péči celé rodiny.
Vlastní projekt
Cílem tohoto námětu je práce s jedincem či kolektivem v oblasti osobnostního rozvoje se záměrným vytvářením situací bohatých na vnitřní prožívání a následnou práci s těmito prožitky. Příspěvek nabízí možnosti k získávání poznatků a zkušeností, vybízí děti k zamyšlení, realizaci vlastních nápadů a myšlenek, směřuje k rozvíjení mezilidských vztahů, vnímání okolních skutečností, prezentaci činnosti na veřejnosti.
Vlastní zkušenost ověřenou v praxi nabízím ostatním zařízením pracujícím se stejnou věkovou skupinou.
a) Životní období člověka
Úkol:
Seřaďte vzestupně životní období člověka.Pomůcky:
pracovní list, pastelkyKaždý člověk se od narození vyvíjí. Společně si zkusíme popsat, které období máme již za sebou, ve kterém se právě nacházíme, která období nás za nějaký čas čekají. Pomocí pracovního listu zjistíme rozmezí věkových skupin a společnými úvahami vyvodíme, ke kterému období která skupina patří.
Úkoly k procvičení: