Článek je zacílen na popis očekávané novely vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "vyhláška č. 74/2005 Sb.")1), která je spojena s datem 1. 1. 2024 a činností školních družin a školních klubů zřízených státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. Dále nastiňuje konkrétní postupy ředitele navazující na očekávanou novelu.
Očekávaná novela vyhlášky o zájmovém vzdělávání
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialista na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz
Návaznost na novelu školského zákona
Novela školského zákona2) s účinností od 1. 1. 2024 zavádí v § 123 odst. 4 pravidlo, na základě kterého stanoví výši úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině a školním klubu zřízeném státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí zřizovatel.
Na tuto podstatnou změnu navazuje očekávaná změna vyhlášky č. 74/2005 Sb. V jedné své části je určena zřizovateli a upravuje
a)
"limity" měsíční výše úplaty a
b)
lhůtu, ve které zřizovatel stanoví výši úplaty na období školního roku.
Stanovení výše úplaty za zájmové vzdělávání
Díky očekávané novele vyhlášky č. 74/2005 Sb. se opouští princip stanovení výše úplaty v návaznosti na rozpočet nebo na průměrné skutečné neinvestiční výdaje na účastníka v uplynulém kalendářním roce ve stejné nebo obdobné činnosti (§ 13 a § 14 vyhlášky č. 74/2005 Sb.). Tyto způsoby stanovení výše úplaty předpokládají poměrně složitý výpočet nejvyšší možné výše úplaty a jsou spojeny s nejednotným výkladem pojmu "neinvestiční výdaj".
Očekávaná novela vyhlášky č. 74/2005 Sb. s účinností od 1. 1. 2024 ve školní družině nebo školním klubu zřízeném státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí konstruuje maximální měsíční výši úplaty ve vazbě na
základní sazbu minimální měsíční mzdy
stanovené nařízením vlády upravujícím minimální mzdu3), která je platná v době stanovení měsíční výše úplaty.