Je možné vedoucí vychovatelku ve školní družině zařadit do 9. platové třídy, pokud nemá v náplni práce koordinaci práce vychovatelů?
Platové zařazení vychovatelky ve ŠD
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 123 odst. 2 a odst. 3 zákoníku práce, v platném znění
-
§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., v platném znění
-
nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, v platném znění
ODPOVĚĎ:
Na úvod uvádím, že odpověď je zaměřena pouze na problematiku zařazení zaměstnance do platové třídy. Problematikou důvodnosti pracovní náplně „vedoucí vychovatelky“, která neobsahuje „koordinaci práce vychovatelů“, se v odpovědi na dotaz nezabývám.
Z dotazu dovozuji, že vedoucí vychovatelka působí ve veřejné škole, nikoli ve škole soukromé nebo církevní.
Na úvod připomínám ustanovení § 123 odst. 2 a odst. 3 zákoníku práce:
(2)
Zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy podle druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě a v jeho mezích na něm požadovaných nejnáročnějších prací.
(3)
Zaměstnavatel zařadí vedoucího zaměstnance do platové třídy podle nejnáročnějších prací, jejichž výkon řídí nebo které sám vykonává.
Podle § 3 odst. 1 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění, zaměstnavatel zařadí zaměstnance podle § 123 odst. 2 zákoníku práce do platové třídy, ve které je podle nařízení vlády, kterým se stanoví katalog prací (dále jen „katalog prací“), zařazena nejnáročnější práce, jejíž výkon zaměstnavatel na zaměstnanci požaduje. Pokud není tato práce v katalogu prací uvedena, zařadí zaměstnavatel zaměstnance do platové třídy, ve které jsou v katalogu prací zahrnuty příklady prací porovnatelné s ní z hlediska složitosti, odpovědnosti a namáhavosti.
Práce, které vykonává vychovatel zařazený podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, do 9. platové třídy, jsou následující:
2.16.02 VYCHOVATEL
9. platová třída
1.
Komplexní vychovatelská činnost ve školách a školských nebo jiných zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí, žáků i studentů nebo specificky rozvíjející osobnost dítěte nebo žáka i studenta včetně využívání variantních výchovných metod a hodnocení jejich účinnosti.
2.
Odborné usměrňování zájmového vzdělávání specializovanými metodami výchovné práce, například vůči dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
3.
Komplexní výchovná a vzdělávací činnost ve školách nebo ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivněvýchovnou péči zaměřenou na specifické potřeby dětí, žáků nebo studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
4.
Provádění vstupní a průběžné pedagogické diagnostiky, návrhů výchovných a vzdělávacích opatření a zpracovávání podkladů pro koncepci výchovné a vzdělávací činnosti dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami.
5.
Navrhování optimalizace podmínek, například prostorových, architektonických a materiálních, v nichž probíhá proces výchovy a vzdělávání a usměrňování ostatních zaměstnanců v oblasti osvojování základních dovedností v kontaktu s dětmi, žáky nebo studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.
6.
Výchovná a vzdělávací činnost v zařízeních sociálních služeb s návazností na dříve získané návyky. Posilování dalšího rozvoje a fixace zbytkových schopností u mentálně postižených jedinců včetně rozvíjení jejich zájmové činnosti s využitím specifických výchovných a vzdělávacích metod na základě znalostí speciální pedagogiky.
7.
Zpracovávání koncepce praktické výchovy a samostatného pohybu v oblasti sebeobsluhy těžce zrakově postižených a realizace výchovné a vzdělávací činnosti v uvedené oblasti podle akreditovaných vzdělávacích programů v daném zařízení nebo na daném úseku činnosti. Vyhodnocování výsledků diagnostických vyšetření a navrhování dalších postupů odborné péče (vychovatel zrakově postižených).
8.
Podávání návrhů k odstraňování architektonických bariér a optimalizace řešení orientační situace v interiéru a exteriéru. Usměrňování ostatních pracovníků v oblasti základních dovedností v kontaktu se zrakově postiženými.
Jak je zřejmé z textu katalogu prací, „koordinace práce vychovatelů“ není uvedena jako činnost vychovatele zařazeného do 9. platové třídy.
„Koordinace činnosti vychovatelů“ je uvedena jako činnost vychovatele zařazeného do 10. platové třídy.
2.16.02 VYCHOVATEL
10. platová třída
1.
Komplexní výchovná, vzdělávací, diagnostická a preventivní činnost zaměřená na celkový rozvoj osobnosti nebo na socializaci, resocializaci a reedukaci včetně navrhování cílených opatření k optimalizaci procesu výchovy a vzdělávání v rámci školy, školského nebo jiného zařízení.
2.
Koordinace protidrogové prevence v rámci příslušného zařízení.
3.
Koordinace činnosti vychovatelů ve výchovných skupinách ve školách a školských zařízeních.
4.
Výchovná a vzdělávací činnost v zařízeních sociálních služeb nebo v záchytných zařízeních včetně hodnocení výsledků, metodická a poradenská činnost, vzdělávací a výchovná činnost na základě znalostí speciální pedagogiky.
5.
Zpracovávání koncepce výchovné činnosti v oblasti prostorové orientace pro těžce zrakově postižené v daném zařízení nebo na daném úseku činnosti, metodické vedení a kontrola ostatních pracovníků a realizace výchovné a vzdělávací činnosti v dané oblasti podle akreditovaných vzdělávacích programů. Poskytování terapeutické péče klientům a jejich rodinným příslušníkům.
6.
Vyhodnocování výsledků speciálněpedagogických diagnostických vyšetření a navrhování dalších postupů a opatření.
Materiál MŠMT, a to Metodický výklad k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení ze dne 10. 4. 2013, komentuje zařazení vychovatele školní družiny do 8., 9. a 10. platové třídy takto:
2.16.02 VYCHOVATEL
Komplexními činnostmi se rozumějí činnosti zahrnující všechny části daného celku vymezeného příkladem práce - viz nařízení vlády č. 222/2010 Sb.
VYCHOVATEL ŠKOLNÍ DRUŽINY, ŠKOLNÍHO KLUBU
8. platová třída
1.
Vychovatelská činnost zaměřená na rozvoj osobnosti dětí, žáků nebo studentů, jejich zájmů, znalostí a tvořivých schopností probíhající v zájmovém vzdělávání podle programu činnosti školského nebo jiného zařízení.
Vychovatelé, kterým není zaměstnavatelem uložena tvorba vlastních výchovně-vzdělávacích programů. Zejména začínající vychovatelé vykonávající činnost ve spolupráci s uvádějícím vychovatelem a vychovatelé bez odborné kvalifikace.
9. platová třída
1.
Komplexní vychovatelská činnost ve školách a školských nebo jiných zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí, žáků i studentů nebo specificky rozvíjející osobnost dítěte nebo žáka i studenta včetně využívání variantních výchovných metod a hodnocení jejich účinnosti.
Vychovatelé, kteří tvoří vlastní výchovně-vzdělávací programy (týdenní, měsíční, roční nebo jiné) a vykonávají veškeré výchovné a vzdělávací činnosti při celkovém rozvíjení zájmů, znalostí a schopností dětí, žáků nebo studentů nebo při specifickém rozvíjení osobnosti jednotlivců; uvádějící vychovatelé.
2.
Odborné usměrňování zájmového vzdělávání specializovanými metodami výchovné práce, například vůči dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metodické usměrňování zájmového vzdělávání.
10. platová třída
1.
Komplexní výchovná, vzdělávací, diagnostická a preventivní činnost zaměřená na celkový rozvoj osobnosti nebo na socializaci, resocializaci a reedukaci včetně navrhování cílených opatření k optimalizaci procesu výchovy a vzdělávání v rámci školy, školského nebo jiného zařízení.
2.
Koordinace protidrogové prevence v rámci příslušného zařízení.
3.
Koordinace činnosti vychovatelů ve výchovných skupinách ve školách a školských zařízeních.
Činnosti v procesu výchovy a vzdělávání jako celku, vč. diagnostické a preventivní činnosti nebo zaměřené na specifické cíle nebo koordinaci výchovy s dalšími pedagogickými procesy ve škole nebo školském zařízení, vedoucí vychovatel; ředitel právního subjektu.