Všichni, kdo s dětmi pracují, moc dobře vědí, že děti mladšího školního věku cítí větší potřebu aktivity a my dospělí se snažíme vycházet jim vstříc. Nejlepším prostředkem, jak jejich aktivitu podpořit a vyburcovat, je vhodně zvolená motivace tvořivých her a úkolů. Tentokrát se zaměříme na ruce a na to, co pomocí rukou děláme. A že toho není málo, to všichni moc dobře víme.
Ruce mluví
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24RUCE MLUVÍ
Nejprve děti posadíme do kruhu a povídáme si o všem možném, co všechno pomocí rukou děláme. Můžeme si pojmenovat prsty jmény, můžeme si ruce nakreslit, zkusit otisky prstů i celé ruky. Nápady a myšlenky dětí si zapisujeme na papír. Po úvodní diskusi vybereme hry a nápady, které jsou zajímavé, nevšední a děti při jejich realizaci zažijí něco neobvyklého a užijí si zábavu a legraci. Aktivity, které jsme v tomto tematickém bloku vybrali a sestavili, nabízím k realizaci i ostatním dětským kolektivům. Hry, které najdete pod tímto textem, můžete obměňovat, upravovat a kombinovat dle vlastních nápadů nebo je můžete zcela nahradit aktivitami jinými.
Nabízené náměty a činnosti vedou k získávání vědomostí, rozvíjení slovní zásoby, vyjadřovacích schopností, podněcují k zamyšlení, poskytují zajímavé možnosti pro pestrou a mnohotvárnou činnost. Při nabízených aktivitách děti uplatňují již nabyté zkušenosti a vědomosti, uplatňují vlastní nápady a náměty.
Díky tematickému zaměření probouzíme u dětí iniciativu, vynalézavost a motivujeme děti k zajímavým činnostem a úkolům, podporujeme rozvíjení samostatnosti a iniciativy, myšlení a fantazie.
RUCE ZAPISUJÍ
Jedna paní povídala, že si četla, co ruka psala.
Můžete se podívat, co vám budu povídat.
Co ruka napsala, tajné není, jaké úkoly zapsala, dozvíte se po přečtení.
Věci a písmena
Pomůcky: papír, tužka
Děti vytvoří skupinky po třech a vylosují si 10 písmen abecedy. Ke každému písmenku přinesou 1 věc, která začíná uvedeným písmenkem. Následně věci-slova zapracují do textu či scénky, kterou zahrají ostatním dětem.

Hodnotíme nápad, originalitu a způsob zvládnutí jednoduchého úkolu.
Paměť
Pomůcky: papír, tužka
Vedoucí hry přečte dětem dvacet libovolných čísel z řady do sta. Po přečtení mají děti čísla, která si zapamatovaly, napsat na papír. Počítáme na body počet správných zapsaných čísel. Výsledky vyhodnotíme.
Psaní slov pozpátku
Pomůcky: papír, tužka
Dětem připravíme papíry, na kterých jsou uvedená stejná slova. Úkolem dětí je co nejrychleji a bezchybně napsat slova pozpátku.
Postřehy kolem nás
Pomůcky: papír, tužka
Cílem této hry je rozvíjet u dětí myšlení, rozšiřovat slovní zásobu. Úkolem dětí je vymyslet a napsat slova, která začínají a končí písmenkem „P“. Děti se rozhlédnou kolem sebe, v místě, kde se nacházejí, a snaží se najít co nejvíce slov začínajících písmenem „P“ (pouzdro, pastelka, pero, propiska, papuče, ponožky, pravítko...).
Rozstříhané věty
Pomůcky: krabičky od sýrů, rozstříhané věty
Děti rozdělíme po třech do skupin a přidělíme jim čísla. V místnosti, kde budeme hru hrát, ukryjeme očíslované stejné kulaté krabičky od sýrů, do kterých vložíme různé věty se stejným počtem slov rozstříhané podle slov, která ji tvoří, na jednotlivé části. Úkolem družstva je projít místnost, najít krabičku souhlasnou s číslem družstva a co nejrychleji a správně sestavit větu ze slov, která jsou ukryta v krabičce.
Barvy
Pomůcky: pastelky
Děti sedí v kruhu. Vedoucí hry ukazuje vždy jednu pastelku a v časovém limitu jedné minuty se jednotlivé děti snaží zapsat co nejvíce věcí barvy, kterou určuje zvolená pastelka.
Příklad: červená - jahoda, malina, střecha, ústa, paprika, pastelka, čepice...
RUCE KRESLÍ A MALUJÍ
Druhá paní povídala, že jedna ruka malovala.
Obrázky barvami zářily a dětem se moc líbily.
Děti na obrázky koukaly a potom se nesměle zeptaly.
Můžeme malovat a kreslit také barevné obrázky nebo jsou to jen zbytečné otázky?
Hra s barvou
Pomůcky: barvy, štětce, výkres
Hra s barvou má vliv u dětí na rozvíjení představivosti a fantazie. U dětí mladšího školního věku, prvního a druhého ročníku je zaměřená na zvládnutí poznání a rozlišení barev.
Děti si hrají s barvami zajímavým způsobem. Využívají vlastností barev při plnění jednoduchých úkolů. Dokáží barvy rozpíjet a zapouštět a tímto jednoduchým způsobem vytvářejí na výkrese zajímavé obrázky. Při vytváření obrázků mohou využít i barevné skvrny, které vytvoří pomocí štětce namočeného do barvy, nebo je mohou přetisknout přeložením papíru potřeného barvou. Barevné skvrny a pestré obrázky vytvořené pomocí barev mohou také doplnit kreslenými detaily.
Hry s trojúhelníky
Pomůcky: papír, pastelky
Hra s geometrickými tvary je pro děti velmi zábavná. Rozvíjí u dětí představivost, fantazii, vlastní snažení. Děti se snaží splnit jednoduché úkoly, které jim zadává postupně vedoucí hry.
-
Nakresli panáčka pomocí trojúhelníků.
-
Nakresli značení trojúhelníkového tvaru.
-
Nakresli šperk, který je tvořen trojúhelníky.
-
Nakresli strom pomocí trojúhelníků.
Barevný obrázek
Pomůcky: papír, šátek, pastelky
Děti utvoří dvojice a připraví si tři barevné pastelky. V každé dvojici si děti dohodnou role. Jeden je v pozici kreslíře a druhý v pozici vůdce. Kreslíř má zavázané oči a pod vedením druhého ze dvojice kreslí obrázek. Vůdce mu vybírá barvy pastelek, aby byl obrázek co nejdokonalejší. Obrázek vytváří podle slovní instruktáže spoluhráče. Po dokončení obrázky vyhodnotíme. S dětmi si popovídáme o tom, zda byl úkol pro ně složitý či nikoliv.


Pokud obrázek v očích dětí není dokonalý a podle jejich představ, můžeme po končení hry povolit drobné úpravy a dokončení.
RUCE KOUZLÍ A ČARUJÍ
Ruce kouzlí, čarují, v představách si libují.
Umí různé pohyby, o tom není pochyby.
Prsty cvičí, otáčejí, baví se a dovádějí.
Cvičí rychlost, tleskají, odradit se nedají.
Na piano zahrají, dešťové kapičky chytají.
Popis kamaráda, kterému důvěřuji
Pomůcky: psací potřeby
Vyzveme všechny děti, aby popsaly osobu, které důvěřují a které se dokážou svěřit se svými problémy. Nápověda: V popise uveďte, co ráda nosí, co mívá často na sobě, jaké má oči, vlasy, kolik asi měří... Následně všichni společně hodnotíme popis, který tuto osobu nejvýstižněji zachycuje. Hodnocení ponecháme na samotných dětech. Hodnotit můžeme slovně, vyjádřením názorů dětí či potleskem.
Plná krabička
Pomůcky: krabička od zápalek, drobné předměty
Děti se rozdělí do týmů se stejným počtem soutěžících. Každé družstvo dostane k dispozici krabičku od zápalek. Úkolem každého družstva je do krabičky vložit co největší množství různých předmětů, které v okolí najde.
(Špendlík, sponka, koruna, guma atd.)
Vyhrává družstvo, které do krabičky umístí největší počet předmětů.Stavitelé
Pomůcky: 2 skleněné lahve, 2 krabičky zápalek
Skupina 6 osob sedí kolem stolu a rozdělí si stejným dílem zápalky, které střídavě pokládají na hrdlo lahve. Ten, komu se nepodaří zápalku na hrdlo lahve uložit a zápalka nebo více zápalek spadne z hrdla dolů, bere všechny zápalky na svoji hromádku. Ten, komu se podaří nejdříve zbavit se všech zápalek a umístit je na hrdlo lahve, vyhrává.
Omotávaná
Pomůcky: toaletní papír
Děti vytvoří 3 družstva o stejném počtu soutěžících. Každé družstvo dostane klubíčko toaletního papíru a na daný povel se snaží celé klubíčko co nejrychleji vymotat. Vítězí družstvo, které úkol zvládne jako první.
Kolíčková krádež
Pomůcky: šátek, kolíčky na prádlo
Děti se postaví do kruhu a ve středu stojí se zavázanýma očima kolíčkový král, který má na oblečení různě připevněné kolíčky na prádlo. Ostatní děti se k němu střídavě co nejtišeji vydávají a snaží se vždy jeden kolíček nenápadně ukrást. Jestliže se jich kolíčkový král dotkne, vymění si s ním místo.
Písničkové puzzle
Pomůcky: nakopírovaný a rozstříhaný text písně
Na papír napíšeme text známé písničky, ofotíme podle počtu soutěžících a rozstříháme na několik dílů. Úkolem dětí je co nejrychleji písničku složit. Nejrychlejší vyhrává.
Rozstříhaný obrázek
Pomůcky: rozstříhaný obrázek, stopky
Hru hrají jednotlivci. K této hře využijeme obrázky ze starých kalendářů a nastříháme je na 15 stejných částí. Nastříhané části promícháme a vložíme do obálky. Úkolem dětí je obrázky co nejrychleji sestavit. Dětem měříme a zapisujeme čas, za který se jim podaří složit celý obrázek. Zapsané časy vyhodnotíme.
RUCE TVOŘÍ
Ruce něco stále tvoří. Když tvoří, nehovoří.
Práce se jim líbí, dodrží, co slíbí.
Tvoří z papíru, tvoří z hlíny, jsou pyšné na své výrobky a činy.
Obrázky malované na záda
Pomůcky: papír, pastelky
Děti v družstvech (minimálně 8 družstev po třech dětech - čtyřcípá hvězda) se posadí zády k sobě a vytvoří tvar hvězdy. Vedoucí hry pozve k sobě vždy posledního z družstva a pošeptá mu nebo namaluje tvar, který má předat dál - kruh, dům, slunce, měsíc, strom, květinu, vázu. Na daný povel se poslední hráč vrací ke svému družstvu a předává kresbu ostatním. První hráč musí co nejdříve dorazit k vedoucímu hry a na papír nakreslit, jaká kresba byla vyslána.
Hodnotíme rychlost a správnost jednotlivých družstev. Družstva získávají body podle pořadí zvládnutí úkolu
Běh s papírovou čepicí
Pomůcky: novinový papír, stopky
Dvojice dětí se postaví na startovací čáru, kde mají připravený novinový papír. Úkolem soutěžících je složit z papíru čepici a proběhnout co nejrychleji krátký vyznačený úsek. Časy zapisujeme a na závěr porovnáme.
Papírová hra
Pomůcky: list papíru, nůžky, tužka
Děti si připraví list papíru a snaží se jej co nejzajímavějším způsobem využít. Někdo může na papír psát, někdo kreslit, jiný ho může využít ke skládání, jiný zase stříhání, mačkání, slepování. Hodnotí se originalita nápadu.
Zvířátka z igelitových pytlů
Pomůcky: igelitový pytel, barevné papíry, nůžky, izolepa
K vytváření zajímavých výrobků použijeme pytle na odpadky a další materiál. Pytel nafoukneme, zavážeme provázkem a s využitím fantazie vytvoříme například kraba, pavouka, obličej.

Barevná jména
Pomůcky: pastelky, papír
Děti kreslí zajímavým způsobem své jméno. Hotové výrobky vystavíme na viditelném místě. Děti pochválíme za nápaditost a fantazii.


Malované balónky
Pomůcky: balónek, fixy, nit, nůžky
Děti si nafouknou a zaváží nití balónek pečlivě tak, aby měl určitý tvar a neunikal z něj vzduch. Potom si vezmou fixy a balónek podle svých představ a fantazie vtipně namalují.
RUCE SI HRAJÍ
Ruce drží papír tužku, vkládají je do batůžku.
Těší se do přírody, na ty chvíle pohody.
Budou si hrát, soutěžit, chtějí všechny překvapit.
Zdá se jim to jako sen, že zkusí si hody kamínkem.
Hod kamínkem
Pomůcky: drobné kamínky
Do určité vzdálenosti od vyznačené čáry umístíme dvě papírové krabice, případně kartony od vajíček. Děti se rozdělí do dvou družstev a postaví se v zástupech na vyznačenou čáru. Úkolem každého dítěte je hodit kamínek do krabice. Kdo se trefí, získává pro své družstvo bod. Po vystřídání všech členů družstva provedeme celkový součet bodů a výsledky porovnáme.
Párové dvojice
Pomůcky: kartičky s obrázky
Vedoucí si připraví kartičky s obrázky nebo čísly, aby byly vždy dva stejné. Potom jeden lísteček rozdá dětem a druhý lísteček ukryje v místnosti. Každý soutěžící má za úkol najít a přinést párovou dvojici.
Na kraba
Pomůcky: papírová krabice
Děti se postaví do kruhu a hází libovolným způsobem papírovou krabici svému kamarádovi, který ji musí chytit. Kdo ji nechytí a krabice mu spadne, je mu přiděleno první písmenko ze slova Krab. Nechytí-li krabici podruhé, přidá k prvnímu písmenku druhé. Hra pokračuje a za každého, kdo krabici nechytí, si přičte písmenko další v pořadí. Kdo jako první sestaví celé slovo, vypadává ze hry.
Prší
Pomůcky: kartičky s čísly
Děti si vyberou číslo z číselné řady od jedné do sta a napíšou ho na předem připravenou kartičku, kterou jim před zahájením hry rozdá vedoucí.
Děti sedí v kruhu na židli a každé dítě má v ruce kartičku s napsaným číslem. Dítě, které stojí uprostřed kruhu, je vládce deště. Když zvolá: „Kape!“, děti, které mají čísla od jedné do deseti, vyhodí čísla do vzduchu uvnitř kruhu. Čísla, která dopadnou číslem nahoru, dítě v kruhu přečte a děti, jichž číslo to bylo, si vymění místa. Dítě v kruhu se snaží dostat se na uvolněnou židli. Pokud se mu to povede, v příštím kole mu dítě, které zaujme jeho pozici, přidělí jedno z čísel. Pokud dítě uprostřed zavolá „Prší!“, vyhodí všechny děti svoje čísla. Dítě uprostřed opět přečte čísla, která jsou po dopadu čitelná. Hru hrajeme tak dlouho, dokud děti baví.
Hra na tělo
Děti si zahrají na hudebníky, kteří nemají žádný hudební nástroj a dostali se do soutěže, kde musejí mít ke svému zpěvu hudební doprovod. A protože jsou velmi zkušení, vyřešili situaci po svém: zpívají a doprovázejí se hrou na tělo.
Úkolem dětí je vymyslet doprovod k písni, kterou si samy zvolí, například tleskáním dlaněmi o sebe nebo o stehna, luskáním prstů, dupáním...
Pod dekou
Pomůcky: deka, deset předmětů
Děti pošleme na chvíli za dveře a na lavici rozložíme různé předměty, které přikryjeme dekou. Děti se jednotlivě posadí na židličku k ukrytým předmětům a hmatem se snaží rozpoznat předměty, které se pod dekou skrývají.
RUCE SE POHYBUJÍ
Nahoru dolů ruce se pohybují,
nejrůznější pohyby bez rozmyslu opakují.
Hodit míčem, vytáhnout knížku,
nemají problém ani utrhnout pampelišku.
Kolíčková honička
Děti potřebují k této hře několik kolíčků. Vždy záleží na tom, jak staré děti hru hrají. S malými dětmi stačí tři kolíčky a hrající magnetofon. Jakmile hraje hudba, dětí běhají s kolíčkem a snaží se ho co nejrychleji zbavit, než přestane hrát hudba. Kdo má kolíček v ruce, když hudba přestala hrát, počítá si trestný bod. Ten, kdo má tři trestné body, plní úkol, který mu vymyslí ostatní. Například: zazpívá písničku, napodobí slona, udělá pět dřepů aj.
Cvičení s kostkou
Pomůcky: kostky
Děti si položí kostku z dřevěné stavebnice na hlavu a snaží se dělat jednoduché cviky tak, aby jim kostka nespadla na podlahu (zaklonit se, předklonit se, udělat dřep, atd.).
Slalom s plastovými lahvemi
Pomůcky: plastové lahve
Připravíme soutěžní slalomovou dráhu - a to tak, že plastové lahve naplněné vodou rozestavíme ve volném prostoru - na hřišti. Děti se postaví na vyznačenou čáru. Mají v ruce dřevěnou hůl a před sebou prázdnou plastovou lahev. Na zapískání píšťalkou se snaží posouvat holí plastovou láhev kupředu, tam i zpět po vyznačené slalomové dráze. Dětem měříme čas nebo si měří síly s jedním či dvěma kamarády najednou, podle počtu připravených drah.
Hra v kruhu
Děti se rozdělí do dvou družstev. Každé družstvo vytvoří kruh spojený držením za ruce. Uvnitř prvého stojí jeden člen druhého družstva a v kruhu druhého stojí jeden hráč družstva prvního. Na dohodnuté znamení se snaží středoví hráči z kruhu uniknout - podlezením, proražením. Hra končí, opustí-li jeden z hráčů kruh. Jeho družstvo, ke kterému hráč patří, získává jeden bod.
Kloboukový tanec
Pomůcky: klobouk, přehrávač
Dětem pustíme pomalou hudbu, podle které tančí v párech a drží se kolem pasu. Jednomu z dvojice posadíme na hlavu klobouk, kterého se musí co nejrychleji zbavit a dát na hlavu někomu jinému, než přestane hrát hudba. Pár, který to nestihne, vypadne ze hry a posadí se.
Hru hrajeme tak dlouho, až zůstane pouze jediný pár.
Novinová překládaná
Pomůcky: noviny, přehrávač
Děti tančí na novinách, a jakmile přestane hrát hudba, překládají noviny na polovinu. Taneční plocha se zmenšuje a vítězí dvojice, která vymyslí způsob, jak se na novinovém papíře udržet co nejdéle.