Pokud máte možnost vytvořit v družině tandem s kolegyní nebo kolegou, je skvělé se do toho pustit. Každý máme své silné a slabé stránky a je fajn, když vás kolega povzbudí a vyzdvihne vaše silné stránky, a naopak doplní vaše slabé stránky. Je to oboustranně výhodné a nejvíce si z těchto společných aktivit odnesou zúčastněné děti. Paní vychovatelka už může být okoukaná a s novou tváří přijde do družiny i nová energie. V příspěvku nabízím pro inspiraci několik aktivit ze společného tandemu, který jsme zaměřili na hudebně dramatické aktivity.
Tandem v družině zaměřený na hudebně dramatické aktivity
Jaroslava
Pachlová,
školní družina, ZŠ Stráž u Tachova
Na začátek si připomeneme aktivity, které jsou v družině zcela běžnou a obvyklou součástí družinových činností.
Jednoduché tradiční pohybové, taneční a rytmické hry na začátek nové činnosti či na uvolnění:
Karamba, kasamba
Pohybová hra k vyjádření nálad a pocitů. Pod slovy hry si děti vlastně nic neumí představit, ale svým projevem jim dají určitý význam.
Slova zní: KARAMBA, KASAMBA, A PIRUETA!
Na slovo KARAMBA (jinak také caramba můžeme přeložit jako hrome!, k čemu!) se účastníci hry rozkročí a vzpažují ruce, na slovo KASAMBA zůstanou rozkročeni, ale předkloní se s třepetajícíma rukama dolů a na slova A PIRUETA
(otočka) se děti napřímí a otočí kolem své osy.
Vedoucí hry určuje náladu při předvádění pohybů a výrazu přednesu slov, např. radostně (účastnící hry radostně slova vykřikují KARAMBÁ a mohou přidat radostný pohyb hlavou, "rozzářenou" mimiku, ruce vystřelují nad hlavu, při slově KASAMBÁ se to opakuje radostným třepetáním rukou a poslední radostné zvolání Á PIRUETA doprovodí radostná otočka), smutně bude vypadat úplně jinak, pohyby i slova budou pomalejší, tišší, svěšená ramena, povadlá mimika. Nálady se střídají: vesele, naštvaně, zlostně, zamilovaně, unuděně, uplakaně, otráveně, pyšně at