Činnost školní družiny poskytující zájmové vzdělávání je specifická v pedagogickém smyslu. Stejně tak je v některých případech specifická právní úprava zakotvující základy činnosti školní družiny a z ní vyplývající právní důsledky. Článek si klade za cíl vyčlenit základní momenty právní úpravy činnosti školní družiny, které jsou v praxi důležité jak pro ředitele, tak i pro vychovatele školní družiny.
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
PRÁVNICKÁ OSOBA VYKONÁVAJÍCÍ ČINNOST ŠKOLNÍ DRUŽINY
Jak je známo, školní družina je typem školského zařízení pro zájmové vzdělávání, ve kterém se žákům poskytuje zájmové vzdělávání (§ 111 odst. 1 školského zákona, § 3 písm. c) vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění].
Činnost školní družiny vykonává určitá právnická osoba. Obvykle tato právnická osoba také vykonává činnost školy (mateřské školy, základní školy) a dalšího školského zařízení – školní jídelny.
V právních předpisech, rejstříku škol a školských zařízení a dokumentaci proto najdeme formulace:
právnická osoba vykonávající činnost škol a školských zařízení; školní družina, jejíž činnost vykonává Základní škola a Mateřská škola Horní Dolní, příspěvková organizace
atd.Tyto základní vztahy jsou jednoduché a známé. Přesto někdy v praxi „sklouzáváme“ k chápání školní družiny jako součásti základní školy. Z tohoto mylného předpokladu pak vyplývají stejně mylné interpretace pracovněprávních vztahů (např. suplování vychovatelky školní družiny v základní škole, stanovení týdenního rozsahu přímé vyučovací povinnosti podle základní školy, chybné úvahy o vztazích vůči školské radě atd.).
Smluvní řešení docházky žáků školní družiny do mateřské školy v okrajových úsecích dne
I když současná legislativa neumožňuje docházku žáků školní družiny do mateřské školy, podle
Informací o smluvním řešení docházky žáků školní družiny do mateřské školy v okrajových úsecích dne
(Věstník MŠMT sešit č. 8/2011) může právnická osoba vykonávající činnost mateřské školy při dodržení podmínek vymezených v
Informacích
(příloha č. 1) s rodiči žáků smluvně dohodnout svěření žáka k dohledu v mateřské škole (příloha č. 2).Současně je vhodné upozornit, že se jedná o smluvní úpravu docházky žáka školní družiny do mateřské školy, nikoli dítěte mateřské školy do školní družiny.
ZÁKLADNÍ DOKUMENTACE ŠKOLNÍ DRUŽINY
I když pro zájmové vzdělávání není vypracován rámcový vzdělávací program, školní družina musí poskytovat zájmové vzdělávání v souladu se školním vzdělávacím programem. Ustanovení § 5 odst. 2 školského zákona stanoví:
Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž není vydán rámcový vzdělávací program, stanoví zejména konkrétní cíle vzdělávání, délku, formy, obsah a časový plán vzdělávání, podmínky přijímání uchazečů, průběhu a ukončování vzdělávání, včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, označení dokladu o ukončeném vzdělání, pokud bude tento doklad vydáván. Dále stanoví popis materiálních, personálních a ekonomických podmínek a podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví, za nichž se vzdělávání v konkrétní škole nebo školském zařízení uskutečňuje.
K základní dokumentaci školní družiny patří také:
písemná přihláška k činnosti školní družiny obsahující i písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o rozsahu a způsobu odchodu účastníka z družiny (§ 9 odst. 4 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění);1)
školní matrika školní družiny (§ 28 odst. 3 školského zákona);
vnitřní řád školní družiny (§ 30 odst. 1 školského zákona);
evidence účastníků školní družiny (§ 15 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění);
plány výchovně-vzdělávací činnosti;
stanovení výše úplaty za zájmové vzdělávání (§ 14 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění).
Vzhledem k tomu, že se školská rada zřizuje pouze při základní, střední a vyšší odborné škole (§ 167 odst. 1 školského zákona), nezřizuje se při školní družině. Proto se školská rada nevyjadřuje k návrhu školního vzdělávacího programu školní družiny a k jeho následnému uskutečňování ani neschvaluje vnitřní řád školní družiny.
PRACOVNĚPRÁVNÍ OTÁZKY – DRUH PRÁCE, ÚVAZEK, PŘÍMÁ PEDAGOGICKÁ ČINNOST
V pracovní smlouvě vychovatelky školní družiny je jako
druh práce
obvykle uvedeno: v
ychovatelka školní družiny
. Z tohoto triviálního konstatování však vyplývá, že vychovatelka školní družiny nemůže vykonat práci např. učitele 1. stupně základní školy. To znamená, že pokud nemá sjednánu smlouvu, dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce coby učitel 1. stupně, pak nemůže za učitele 1. stupně „suplovat“ ani „do úvazku dobírat“ hodiny na 1. stupni základní školy (typicky výchovy), nemůže na základní škole vykonávat dohled.Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vychovatele
veřejné školní družiny (v právnické osobě zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí) je stanoven nařízením vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění, v rozpětí
od 28 hodin do 30 hodin.
Stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti se provádí na období školního vyučování (tj. od září do června) nebo jednotlivá pololetí školního vyučování (§ 23 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících). V průběhu období školního vyučování nebo pololetí nelze stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti měnit. Jestliže např. ředitel stanoví týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vychovatele veřejné školní družiny na školní rok na spodní hranici rozpětí (tj. 28 hodin), pak
v průběhu školního roku nemůže týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti zvýšit
na 29 nebo 30 hodin, a tím řešit např. „zástup“ za jinou vychovatelku školní družiny, která je v pracovní neschopnosti.Dále platí, že jakýkoli
týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti v daném rozpětí odpovídá stanovené týdenní pracovní době
(„celému úvazku“). Jestliže ředitel stanoví v určitém školním roce týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vychovatele veřejné školní družiny na horní hranici rozpětí (tj. 30 hodin) a v následujícím školním roce na spodní hranici (28 hodin), pak odsud nemůže dovozovat, že pracovní doba vychovatele školní družiny je kratší (0,93) a náleží mu nižší plat.V některých příspěvkových organizacích je vedle zástupce ředitele základní školy jmenován
zástupce ředitele pro školní družinu
(§ 33 odst. 3 písm. f) zákoníku práce]. Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školní družiny je uveden v bodu 6.4 přílohy k nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění, a odvíjí se od počtu oddělení školní družiny.Na uvedeného zástupce školní družiny nelze vztáhnout ustanovení týkající se zástupce ředitele základní školy (bod 2.8 přílohy k nařízení č. 75/2005 Sb., v platném znění) na základě např. následující úvahy:
Podle nařízení vlády má zástupce ředitele ve školní družině (se 14 odděleními) určenou přímou činnost u žáků na 21 hodin. Pokud je ale školní družina součástí základní školy, může mít zástupce ředitele pro školní družinu úvazek 11 hodin, obdobně jako je tomu u „klasického“ zástupce?
Jak bylo uvedeno výše, chybný předpoklad, ze kterého dotaz vyplývá, je následující: Školní družina je součást základní školy.
Školní družina je školské zařízení, jehož činnost vykonává určitá právnická osoba.
Proto nelze na zástupce ředitele pro školní družinu použít pravidla určená pro zástupce ředitele základní školy, počet tříd základní školy aplikovat na počet oddělení školní družiny a vyvodit podstatně nižší týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti.Vychovatelé školní družiny vykonávají výchovnou práci a v rámci výchovné práce
přímou výchovnou činnost
(§ 2 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících). Přímá výchovná práce je dále označována legislativní zkratkou „přímá pedagogická činnost“. Jak je známo, přímá pedagogická činnost je obecně charakterizována ustanoveními § 2 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících jako přímé působení na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního právního předpisu (tj. podle školského zákona).Práce vychovatelů školní družiny je značně různorodá. Zejména v souvislosti s činnostmi, při kterých vychovatelé zajišťují jakési „přechodové mezičasy“ před zahájením vzdělávání nebo po skončení vzdělávání v základní škole, vzniká dotaz – vykonává vychovatel v této době přímou, nebo nepřímou pedagogickou činnost (dohled)? Typicky se jedná o přesun žáků z budovy (místnosti), ve které probíhá zájmové vzdělávání, do základní školy nebo převzetí žáků po skončení vzdělávání v základní škole, jejich přesun do školní jídelny a oběd žáků ve školní jídelně.
Odpověď závisí na tom, jak odpovíme na další dotaz. Uskutečňuje vychovatel v uvedených „mezičasech“ výchovu v souladu se školním vzdělávacím programem školní družiny? Pokud vychovatel přímo působí na žáka a uskutečňuje výchovu v souladu se školním vzdělávacím programem školní družiny, pak vykonává přímou pedagogickou činnost. Ze školního vzdělávacího programu školní družiny má být zřejmé, jak se v „mezičasech“ realizují zejména cíle, formy, obsah a časový plán zájmového vzdělávání.
Dále by měl být výkon přímé pedagogické činnosti v uvedených „mezičasech“ obsažen ve výchovně-vzdělávacích plánech.
ORGANIZACE PROVOZU ŠKOLNÍ DRUŽINY, FORMY ČINNOSTI ŠKOLNÍ DRUŽINY A JEJICH DŮSLEDKY
Školní družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování a o školních prázdninách. Po projednání se zřizovatelem může ředitel přerušit činnost školní družiny v době školních prázdnin (§ 8 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění). Odsud plyne, že ve vztahu ke školní družině ředitel školy nevyhlašuje ředitelské volno. Školní družina může vykonávat činnost pro účastníky, nebo účastníky a jejich zákonné zástupce, i ve dnech pracovního volna (§ 8 odst. 3 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění).
Žáci (účastníci) školní družiny se mohou účastnit vzdělávání ve školní družině i v době školních prázdnin. Tito žáci se mohou současně stravovat ve školní jídelně. Je však nutné vyřešit otázku
výše úhrady za stravování.
Školský zákon, bohužel, upravuje „školní stravování“ ve dvou paragrafech, které nejsou svým obsahem zcela v souladu:
Podle § 119 školského zákona mohou zařízení školního stravování (tj. i školní jídelny) poskytovat školní stravování také v době školních prázdnin.
Podle § 122 odst. 2 školského zákona je součástí hmotného zabezpečení žáků základní školy2) školní stravování po dobu jejich pobytu ve škole. Abychom z tohoto konstatování vyvodili správné důsledky, je nutné upřesnit, že „pobyt ve škole“ se chápe jako účast v procesu základního vzdělávání ( jednoduše řečeno – jako účast ve vyučování). Pobyt ve škole nelze chápat jako pouhou přítomnost žáka v budově základní školy.
Nesoulad uvedených ustanovení je nutné překlenout výkladem a následně rozhodnutím ředitele právnické osoby, která vykonává činnost školní jídelny. Vzhledem k tomu, že školní jídelna může (nemusí) v době školních prázdnin poskytovat školní stravování, ředitel rozhodne, zda školní jídelna v době školních prázdnin bude, nebo nebude poskytovat školní stravování.3)
Jestliže v době školních prázdnin školní jídelna nebude poskytovat školní stravování, pak žákům vzdělávajícím se v době školních prázdnin ve školní družině nelze poskytnout „dotovaný“ oběd (pouze ve výši finančního normativu dle § 5 odst. 1 vyhlášky č. 107/2005 Sb., v platném znění) a do úplaty za stravování budou zahrnuty také věcné, osobní a případné další režijní náklady.
Jestliže v době školních prázdnin školní jídelna bude poskytovat školní stravování, pak uvedeným žákům bude poskytován „dotovaný oběd“.
Jednou z forem činnosti školní družiny je pravidelná výchovná, vzdělávací a zájmová činnost (§ 2 písm. b) vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění], typicky jsou to vzdělávací a informační aktivity, činnost stálých
zájmových útvarů
(„zájmových kroužků“), kurzy, školení, pravidelná sportovní cvičení, činnost v hudebních souborech atd. Právě činnost zájmových kroužků školní družiny může právně správně vyřešit organizování kroužků, jestliže škole nevyhovuje organizování kroužků v rámci doplňkové činnosti a za úplatu.4)Vyloučení žáka ze školní družiny
Jak uvádí § 31 odst. 2 školského zákona, ředitel školského zařízení může v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo vnitřním řádem rozhodnout o
podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školského zařízení.
V tomto případě samozřejmě možnost vyloučení není podmíněna tím, že žák splnil povinnou školní docházku.Vyloučení nebo podmíněné vyloučení žáka ze školní družiny je výsledkem správního řízení.
Prominutí nebo snížení úplaty za zájmové vzdělávání ve veřejné školní družině
Ředitel školní družiny zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí má možnost prominout nebo snížit úplatu za školní družinu v případech uvedených ustanoveními § 11 odst. 3 a odst. 4 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění. Dále má tento ředitel pravomoc rozhodnout o snížení nebo prominutí úplaty zejména v případě žáků se sociálním znevýhodněním nebo se zdravotním postižením na základě ustanovení § 123 odst. 4 školského zákona.
ZÁVĚR
Školní družina je školské zařízení, jehož činnost vykonává určitá právnická osoba.
Školní družinu nelze ztotožňovat s mateřskou školou nebo se základní školou, a to zejména
při určení možnosti, jak organizovat provoz a jednotlivé činnosti školní družiny;
při určení osob, kterým školní družina poskytuje vzdělání; při určení jejich práv a povinností;
při určení pedagogických pracovníků zajišťujících zájmové vzdělání; při určení obsahu jejich práce a týdenního rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti.
1) O vydání správního rozhodnutí o přijetí k zájmovému vzdělávání bude pojednáno v jiném článku.
2) Aby nedošlo k nedorozumění, doplňuji, že školní stravování se poskytuje nejen žákům základní školy, ale všem dětem a žákům uvedeným v § 122 odst. 2 školského zákona.
3) Uvedené rozhodování se týká pouze dnů školních prázdnin. Například dny ředitelského volna nejsou školními prázdninami a ve dnech ředitelského volna školní jídelna nemůže poskytovat školní stravování.
4) Problematice zájmových kroužků byl věnován článek
Některé finanční vztahy veřejné školy
publikovaný v Řízení školy č. 1/2014.