• Oblíbené
  • Poznámka

Akustické opatření ve školní jídelně

Vydáno:

Nadměrný hluk je častým problémem jídelen. V krátkém časovém rozmezí se v jídelnách soustředí velký počet žáků. Jídelny se většinou nacházejí ve velkých prostorách s vysokými stropy. Je zde konstantní hluk díky probíhajícím rozhovorům a používání nádobí. Bez správného akustického řešení se bude zvuk odrážet od tvrdých povrchů a bude vznikat ozvěna, která se rozšíří do všech směrů. Následkem bude dramatický nárůst hladiny hluku a nepříjemné až stresující prostředí. Je třeba si uvědomit, že školní jídelna je místem, kde by žáci, studenti a vyučující měli být schopni relaxovat a vychutnat si jídlo.

 

Akustické opatření ve školní jídelně
Mgr.
Jaroslav
Kopecký,
ředitel ZŠ Příbram VII, 28. října 1
Ve většině škol byly vybudovány školní jídelny, ale bohužel velice často se na akustiku příliš nehledělo. Zamysleme se nad srovnáním zařízení stravování mimo školu. Porovnejme vybavení a akustické prostředí se školní jídelnou. Každý si jistě udělá obrázek sám. Výsledkem je nesrovnatelné vybavení a s tím související akustické řešení stravovacího prostoru. Přiznejme si, že ve školních jídelnách je často hluk a pro stravování nejsou vytvořeny základní podmínky. Je velmi zajímavé, že tuto problematiku v České republice řeší platná legislativa. Je otázkou, jak ji dodržují zřizovatelé škol.
PLATNÉ STANDARDY
[1]
ČSN 73 0525 Akustika - Projektování v oboru prostorové akustiky - Všeobecné zásady. Únor 1998.
[2]
ČSN 73 0527 Akustika - Projektování v oboru prostorové akustiky - Prostory pro kulturní účely - Prostory ve školách - Prostory pro veřejné účely. Březen 2005.
[3]
ČSN EN ISO 11654 Akustika - Absorbéry zvuku používané v budovách - Hodnocení zvukové pohltivosti. Prosinec 1998.
[4]
ČSN EN ISO 3382-2 Akustika - Měření parametrů prostorové akustiky - Část 2: Doba dozvuku v běžných prostorech. Únor 2009.
[5]
Vyhláška č. 343/2009 Sb., o hygienických požadavcích na prostory, kterou se mění vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Účinnost od 10.10.2009.
[6]
NV č. 217/2016 Sb., kterým se mění NV č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Účinnost od 30.7.2016.
[7]
ČSN 73 0532 Akustika - Ochrana proti hluku v budovách a posuzování akustických vlastností stavebních výrobků - Požadavky. Únor 2010
[8]
Vyhláška ze dne 9. ledna 2012, kterou se mění vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby.
Z hlediska projektování prostorové akustiky parametry školských učeben stanovují české národní normy [1], ČSN 73 0525 a [2], ČSN 73 0527. Základním parametrem prostorové akustiky je doba dozvuku, tedy doba, za kterou zvukem vybuzený prostor zcela dozní. Optimální hodnoty doby dozvuku, její meze a posuzovaný kmitočtový rozsah stanovuje norma [2] ČSN 73 0527.
Provedení modelových výpočtů doby dozvuku předepisuje norma [1] ČSN 73 0525. Realizační postupy úprav prostorové akustiky jsou popsány v obou normách pro projektování prostorové akustiky, [1] a [2].
Uvedené normy jsou ve školství závazné na základě vyhlášky č. 343/2009 Sb. [5].
Stavebně-technické požadavky jsou určeny vyhláškou č. 268/2009 Sb. [8].
ODHLUČNĚNÍ A LEGISLATIVA
Vysoká hlučnost vnitřního prostoru je přirozeným jevem velkoobjemových prostor, kterou nelze zásadně ovlivnit běžným interiérovým vybavením, ale pouze cíleným technickým opatřením, kterým se hlučnost ve školních jídelnách snižuje na základě snížení doby dozvuku prostoru, a tím i vlastní hlučnosti prostoru, většinou až 4x.
Na regulaci vysoké hlučnosti školních jídelen a jejich cílené odhlučnění je v současné době legislativně pamatováno ve vyhlášce č. 343/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Na základě této vyhlášky se pak nově povolované prostory školních jídelen a další škála školských výukových a nevýukových prostor musí závazně vybavovat akustickými opatřeními na odhlučnění nebo nastavení doby dozvuku podle platných národních norem v oblasti akustiky, zejména podle ČSN 73 0527 Akustika - Projektování v oboru prostorové akustiky - Prostory pro kulturní účely - Prostory ve školách - Prostory pro veřejné účely. Březen 2005.
U školních jídelen, které byly dány do provozu dříve než v říjnu 2009, bylo odhlučnění nařízeno zmíněnou vyhláškou č. 410/2005 Sb. a návazně dříve nařízením vlády č. 148/2006 Sb., o ochraně proti hluku a vibracím, nebo dříve nařízením vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, které bylo ještě následně novelizováno nařízením vlády č. 88/2004 Sb. Vysoká hlučnost ve školních jídelnách je dána především velkým objemem vzduchu uzavřeném ve stavební konstrukci z materiálů s povrchem vysoce odrazivým pro zvuk. Nutnost vyššího objemu vzduchu vychází z hygienických požadavků uvedených ve vyhlášce č. 343/2009 Sb., na kterou navazují stavební předpisy předepisující minimální světlou výšku a další stavebně-technická řešení ve školských prostorách, daná vyhláškou č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby.
Pro školní jídelny není normou ČSN 73 0527 požadována číselná hodnota doby dozvuku, ale je stanoven požadavek na širokopásmový obklad stropu. Širokopásmovým obkladem se rozumí obklad, jehož vážený činitel zvukové pohltivosti alfa w >= 0,8 - tj. třída A nebo B zvukové pohltivosti. Hodnota váženého činitele pohltivosti alfa w, potažmo třída pohltivosti, je určena použitým akusticky pohltivým obkladem a jeho materiálovou skladbou, a zásadně také hloubkou podhledové dutiny. Hodnocení pohltivých vlastností konkrétního akustického obkladu, materiálu, a konstrukce vychází z ČSN EN ISO 11654.
Obecná doporučení pro investora a uživatele:
-
v zásadě platí, že pro odhlučnění školní jídelny má být pohltivost akustického podhledu maximální, tedy ve třídě pohltivosti A, a je také možné část pohltivosti přenést na stěny, což je výrazně dražší varianta právě zajištěním dostatečné mechanické pevnosti obkladu;
-
při návrhu akustického podhledu je vhodné respektovat dovolenou světlou výšku místností, i když se jedná o krátkodobý pobyt;
-
návrh akustických obkladů, vhodnost akusticky pohltivých materiálů, a zejména konstrukcí obkladů, jejich hloubka a užité plochy obkladu by měly být navrženy nebo posouzeny a schváleny akustikem;
-
akustické a další technické vlastnosti obkladů, zejména požární, a hygienické vlastnosti výrobků dokladuje výrobce akustického obkladu nebo dodavatel podhledu, a to ve formě technického listu materiálu, prohlášení o shodě (CE), případně je možné si vyžádat měřící list pohltivosti akustických materiálů;
-
technické možnosti umožňují i zatlumení prostor přilehlých kuchyní s vysokou vlhkostí vzduchu;
-
úprava akustiky je závazná pouze pro zařízení pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, a nevztahuje se tedy na vysokoškolská zařízení. Pro menzy je znění normy však stejné;
-
prostory školních jídelen je nutné také mít řádně zvuko-izolačně odděleny od ostatních přímo i nepřímo navazujících prostor podle normy (7).
Řešení školní jídelny Základní školy, Příbram VII, 28. října 1
Ve školní jídelně na naší škole byly s akustikou zřejmě stejné problémy jako na většině ostatních škol. Zvolili jsme řešení ve spolupráci s odborníky, kteří se zabývají tímto problémem a spolupracují s foniatry. Jako nejefektivnější řešení bylo navrženo provést snížení podhledu akustickými deskami. Celý strop je zavěšen a výplň tvoří speciální akustické desky. Současně je do podhledu zakomponováno nové osvětlení LED panely. Výsledek byl překvapivý. Akustika ve školní jídelně se mnohonásobně zlepšila. Jedna kolegyně poznamenala: „Když děti obědvají, slyším cinkat příbory.“
Na závěr chci připomenout, že řešení akustiky ve školní jídelně bylo zrealizováno během školního vyučování, tudíž za provozu školní jídelny. Celá rekonstrukce proběhla během 2,5 dne.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu