Záznamy o činnostech zpracování a školní jídelny

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů účinné od 25. května 2018 (GDPR) zavádí v čl. 30 novou povinnost vést záznamy o činnostech zpracování. V tomto příspěvku se zaměříme na to, co je záznam o činnostech zpracování a zda jsou školní jídelny povinny tyto záznamy vést.

Záznamy o činnostech zpracování a školní jídelny
RNDr. Ing.
Eva
Urbanová,
lektorka, Centrum školského managementu PedF UK
Mgr.
Alice
Frýbová,
specialistka na ochranu osobních údajů, AK Holubová advokáti, s. r. o.
Co je záznam o činnostech zpracování?
Záznam o činnostech zpracování je písemný dokument, který definuje typ zpracování osobních údajů. Pro každý typ zpracování musí být veden samostatný záznam. Není tedy nutné zaznamenávat každé jednotlivé zpracování osobních údajů konkrétního člověka. Záznam o činnostech zpracování je jakousi náhradou za oznamovací povinnost, která byla GDPR zrušena. Záznamy je nutné na žádost je zpřístupnit Úřadu pro ochranu osobních údajů (dále jen ÚOOÚ). Záznam totiž primárně slouží ÚOOÚ jako vodítko k tomu, aby se zorientoval v tom, jak v dané organizaci probíhá zpracování osobních údajů. ÚOOÚ bude také posuzovat, zda faktické zpracování v organizaci probíhá tak, jak je popsáno v záznamech o činnostech zpracování.
Záznamy o činnostech zpracování je nutné vést písemně, přičemž za písemnou podobu se považují i záznamy vedené v elektronické podobě. Záleží tedy na správci, zda se rozhodne tyto záznamy mít uložené na počítači nebo je mít vytištěné a založené v pořadači.
Musí školní jídelny vést záznamy o činnostech zpracování?
Povinnost vést záznamy o činnostech zpracování osobních údajů dopadá prakticky na všechny subjekty, které osobní údaje zpracovávají. GDPR sice stanovuje výjimku z této povinnosti pro společnosti a organizace, které zaměstnávají méně než 250 zaměstnanců, avšak tato výjimka má opět své výjimky. Pokud správce zpracovává osobní údaje nikoliv příležitostně nebo je toto zpracování rizikové nebo zahrnuje citlivé údaje, pak musí dotyčný správce vést záznamy o činnostech zpracování, i když má méně než 250 zaměstnanců.
U školních jídelen je nutné vzít v potaz, zda je školní jídelna součástí právnické osoby, nebo samostatná příspěvková organizace. U školních jídelen, které jsou součástí určité právnické osoby, a tedy samy nemají právní subjektivitu, bude záznamy o činnosti zpracování vést právnická osoba, a to jak záznamy o činnosti zpracování „pro základní školu“, tak „pro školní jídelnu“.
Školní jídelny, které mají právní subjektivitu, budou muset samy vést záznamy o činnostech zpracování, i když zaměstnávají méně než 250 zaměstnanců. Je to z toho důvodu, že z povahy své činnosti uzavírají smlouvy se strávníky a evidují, kdo si oběd vyzvedl, kdo zaplatil atd. Z toho důvodu se domníváme, že školní jídelna nezpracovává osobní údaje příležitostně, čímž na ni nedopadne výjimka z povinnosti vést záznamy o činnostech zpracování osobních údajů. Všechny školní jídelny nezávisle na své právní formě budou muset vést záznamy o činnostech zpracování osobních údajů.
Pro jaké agendy bude třeba mít záznam?
Na tvorbu záznamu o činnostech zpracování je nutné se připravit. Školní jídelna si nejprve určí agendy, ve kterých zpracovává osobní údaje. Zpravidla se bude jednat o jednu až tři agendy, podle toho, zda některé agendy převezme škola, či nikoliv. Jednou agendou bude zajištění stravování, druhou agendou bude personální činnost. V případě, že školní jídelny využívají kamerový systém k monitoringu bezpečnosti či zveřejňují fotografie ze svých akcí, přibude jim ještě zpracování za účelem zajištění bezpečnosti či za marketingovými účely.
Co musí záznam o činnostech zpracování obsahovat?
Záznam musí obsahovat:
1.
jméno a kontaktní údaje správce, příp. pověřence pro ochranu osobních údajů,
2.
účel zpracování,
3.
kategorie subjektu údajů,
4.
kategorie zpracovávaných osobních údajů,
5.
kategorie příjemců,
6.
informace o případném předání osobních údajů do třetí země nebo mezinárodní organizaci,
7.
lhůty pro výmaz jednotlivých kategorií osobních údajů,
8.
obecný popis technických a organizačních bezpečnostních opatření.
Pokud si vezmeme příklad poskytování stravování, pak bude účelem zpracování plnění smlouvy o zajištění stravování se strávníkem a kategorií subjektů údajů budou žáci škol, učitelé, senioři, atd.
Vyplatí se mít záznam i z jiného důvodu?
Ačkoliv je primárním účelem záznamu o činnostech zpracování informování ÚOOÚ o tom, jaké údaje školní jídelna zpracovává, může je jídelna využít i k jiným účelům. V některých školních jídelnách mohou sloužit i jako manuál pro pověřené pracovníky, které osobní údaje mohou při realizaci smlouvy se strávníky zpracovávat.
Závěr
Domníváme se, že školní jídelny se k 25. květnu 2018 nevyhnou povinnosti vést záznamy o činnostech zpracování osobních údajů. Proto by si měly ujasnit, jaké osobní údaje v jakých procesech zpracovávají. Na základě toho vypracují tyto záznamy, které obecně popisují, jak jsou osobní údaje zpracovány v jednotlivých agendách školní jídelny.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD