Tušíte, že jsou pro vaši školu sociální sítě důležité, ale stále nevíte, jak s nimi začít? Poradím vám: seznamte se s Facebookem, Twitterem nebo třeba Instagramem nejprve sami za sebe. Nasajete tak atmosféru dané sítě a zjistíte, jak funguje. Sledujte zajímavé zdroje, osobnosti i podobně zaměřené školy. Nebojte se, snadným nastavením se vyhnete záplavě fotek z dětských oslav a přihlouplým vtípkům, tedy prostě obsahu, který vás nebaví. Aneb „jaké si to uděláte, takové to budete mít“. Teprve až si danou síť „osaháte“, je na čase použít ji „z druhé strany“, tedy jako komunikační nástroj školy.
Bloudíte na Facebooku jako Alenka v říši divů?
Eva
Čapková Illésová,
M.A.,
specialistka na
marketing
na sociálních sítích, inovace v komunikačních strategiích a řešení krizové komunikace, lektorka1. Proč mít školní/třídní sociální sítě?
Buďte jednoduše tam, kde jsou vaši studenti a jejich rodiče. Usnadněte jim (i sobě) vzájemnou komunikaci, sdílejte studijní materiály, inspirujte je, motivujte a uveřejňujte školní nebo třídní novinky. Na co budete klást důraz, je jen na vás.
2. Jakou síť zvolit?
Možností je spousta, sociálních sítí existují stovky. Pokud chcete jít s dobou i s většinou, volte Facebook. S 4,5 miliony uživatelů v České republice je pro většinu institucí i firem obvykle volbou číslo jedna. Stačí si založit „stránku“, která umožňuje publikovat tzv. statusy, sdílet fotky, videa, odkazy, tvořit pozvánky na akce i podpořit aktivity reklamou. A hlavně komunikovat s lidmi, kteří obsah sledují. Vše je poměrně intuitivní a hlavně rychlé. Do celého procesu navíc můžete zapojit kolegy i studenty.
Část studentů, kolegů i rodičů jistě ocení Twitter (250 tisíc uživatelů v ČR), který využijete pro krátké aktuality a komentáře. Máte-li hodně fotek z akcí a chcete být vyloženě „in“, pak bych k Facebooku volila také Instagram, který se nyní těší velké oblibě.
3. Chceme školní Facebook. Jak začít?
Kterou cestou se dát? To záleží na tom, kam chcete dojít. Nebuďte bloudící a tápající Alenkou a odpovězte si nejprve na otázky, které vám usnadní další práci:
-
Co chceme sdílet a proč?
-
Na koho cílíme? Na naše studenty? Jejich rodiče? Potenciální studenty? Zřizovatele?
-
Co naše studenty/rodiče zajímá? Co od nás potřebují?
-
Kde profily založíme (na jakých sítích) a kdo je bude administrovat?
-
Kdo bude fotit a vytvářet grafiku?
-
Jaká bude frekvence příspěvků?
-
Jaká jsou rizika (například bezpečnostní) a jak konkrétně budeme řešit případné potíže?
4. Tipy pro správu Facebooku
Obsahu od různých typů stránek i přátel je někdy tolik, že by ho nebylo možné v reálném čase všechen sledovat. Často by nás to ani nebavilo, protože s některými lidmi už nejsme v kontaktu, případně nemáme stejné zájmy jako před pěti lety. Facebook tedy na základě mnoha parametrů sám určuje, co na hlavní „zdi“ uvidíme a jaké příspěvky se k nám dostanou. Bude tedy sledovat i naši stránku, a pokud lidé nebudou na příspěvky reagovat, komentovat je, sdílet nebo „lajkovat“, daleko se nedostaneme. Po nějaké době je přestane našim fanouškům zobrazovat.
Jak tedy dosáhnout toho, aby stránky žily?
-
Na www.facebook.com/username si místo změti čísel nastavte „hezkou“ URL vaší stránky, která se bude dobře pamatovat. Může vypadat například takto: www.facebook.com/hellichovka.
-
Stránku propagujte na různých místech - vložte odkaz na web školy, do patičky pod podpis v e-mailu nebo na plakát či vizitku.
-
Ptejte se studentů a rodičů, co by je zajímalo a co potřebují vědět, a v příspěvcích je pomocí otázek vyzývejte k diskusím. Ty pak sledujte a odpovídejte včas. Pokud se setkáte s kritikou nebo vulgarismy, vždy je možné vypořádat se s nimi slušně, ale asertivně. Negativní reakce nemažte.
-
Sledujte, kdy mají příspěvky nejvíce reakcí. Je rozdíl, zveřejníte-li je v deset večer, nebo v deset ráno.
-
K textu nahrávejte poutavé fotky - výrazné, ostré a kvalitní. Foťte je sami nebo použijte zdroje, které nabízejí ilustrační fotografie ke stažení zdarma. Kromě fotek můžete sdílet i odkazy nebo videa.
-
Sdílejte aktuality, zajímavá čísla i data z historie školy, citáty, dávejte věci do souvislostí, ptejte se na názory. Studenty i rodiče zaujmou návody či rady a tipy, které se hodí pro studium.
-
Nepoužívejte strohý a příliš oficiální jazyk. Snažte se být přátelští a otevření.
-
Inspirujte a motivujte, ať je stránka zajímavá a přitažlivá.
5. Jaké používat pomocníky?
-
Podívejte se třeba na www.nastroje.knihovna.cz, kde najdete spoustu vyzkoušených „prográmků“ a aplikací zdarma. Moje oblíbené jsou ty na tvorbu online dotazníků, citací a videí. Najdete zde i záložku Výuka.
-
Grafiku (pro úvodní fotku nebo příspěvky) vytvoříte snadno a rychle pomocí www.canva.com.
-
Podklady a zajímavosti (nejen pro sociální sítě) si ukládejte v počítači, mobilu i online zároveň díky www.evernote.com.
-
Pozvánku na den otevřených dveří můžete pojmout třeba jako komiks, který vytvoříte „za pár kliknutí“ na www.stripgenerator.com.
-
S kolegy sdílejte své podklady a v reálném čase je připomínkujte přes Google Dokumenty.
-
Sledujte, kolik lidí kliklo na odkaz, který jste sdíleli, pomocí www.bit.ly.
-
Sdílejte populární gify (jednoduché animace z obrázků) z https://giphy.com/giphytv nebo si vytvořte vlastní.
-
Sledujte novinky na sociálních sítích na http://tyinter nety.cz/rubrika/socialni-site/.
6. Potřebujete pomoci?
Nebojte se zeptat v některé skupině odborníků, například www.facebook.com/groups/staramese, nebo konkrétních lidí. Konzultace i školení ráda poskytnu také já, více na www.capkova.com.
Držím vám palce!