S některými žáky si neví rady ani ten nejlepší učitel nebo učitelka, a proto je potřeba mít právní povědomí i o krajních opatřeních, která může škola ve vztahu k žákovi použít. Jde o podmíněné vyloučení, nepodmíněné vyloučení a vyloučení ve zkušební době. V tomto článku se zaměříme na rozdíly mezi těmito třemi opatřeními a na podmínky jejich použití, v dalším na to, jak má vypadat správní řízení a celý proces vedoucí k vyloučení žáka, a v posledním se budeme věnovat obsahu a náležitostem správního rozhodnutí o vyloučení žáka ze školy.
Jak na vyloučení nebo podmíněné vyloučení žáka ze školy? – 1. část
Mgr.
Alice
Kubů Frýbová
Holubová advokáti, s. r. o.
Školský zákon zmocňuje učitele k tomu žáka podle konkrétních okolností chválit nebo trestat. Definuje totiž takzvaná výchovná opatření, která dělí na opatření pozitivní, jimiž jsou pochvaly žáků nebo jiná ocenění, a opatření negativní neboli kázeňská opatření.1) Kázeňská opatření se dále dělí podle toho, zda mají, nebo nemají právní účinky pro žáka.
Kázeňská opatření s právními účinky pro žáka jsou:
*
podmíněné vyloučení žáka ze školy, a
*
vyloučení žáka ze školy.
Kázeňská opatření bez právních účinků pro žáka jsou:
*
napomenutí třídního učitele,