Jak předcházet předčasným odchodům žáků ze vzdělávání?

Vydáno:

Neúspěšní maturanti, věční hledači ideálního oboru, žáci, kteří nemají vyhraněné zájmy, neznají své silné a slabé stránky a nedokážou ukotvit svá (či rodičovská) přání v realitě. Ale i ti, kteří si nechali při studiu ujet vlak a sami ho nedohoní, nebo se naopak dají zlákat vidinou brzkých výdělků už v době, kdy se vrstevníci ještě připravují na budoucí profesi. Takové žáky mnohdy nacházíme mezi těmi, kteří předčasně opouštějí střední školu a vydávají se na trh práce bez kvalifikace.

Jak předcházet předčasným odchodům žáků ze vzdělávání?
PhDr.
Daniela
Kramulová
publicistka projektu P-KAP,Národní pedagogický institut ČR
Předčasné odchody ze vzdělávání jsou
komplexní problém
. Důvodů, proč k nim dochází, je celá řada. (Těm, jež úzce souvisejí s problematikou sociálního vyloučení, jsme se věnovali v čísle 3/2020.) Ani řešení nejsou přímočará a samozřejmě zdaleka všechna nejsou v kompetencích a silách škol. Přesto mají školy poměrně velký prostor pro prevenci předčasných odchodů. Na středních školách k nim může významně přispět
systematická práce kariérového poradce
– ovšem ne jako jediného člověka, který se tématem ve škole zabývá, ale spíše jako koordinátora a iniciátora činností a procesů, jež postupně prorůstají celým životem školy. Že se přitom neobejde bez
porozumění a podpory vedení
, je naprosto zřejmé. Zkusme si toto široké a mnohovrstevnaté téma trochu zaostřit optik