Jak udělat kariéru v audiovizi a multimédiích

Vydáno: 9 minut čtení

Tím, jak se mění doba, se proměňují i profese, které jsou pro středoškoláky a jejich rodiče atraktivní. Kdo z nich nechtěl být kosmonautem, herečkou nebo mistrem světa v ledním hokeji? Ale teď vážně: Zatímco obliba studia ekonomických či právních oborů rok od roku roste, s úbytkem studentů se v dlouhodobějším měříku setkávají profese z oblasti zemědělství či těžkého průmyslu. Některé specifické a do jisté míry exkluzivní vysokoškolské obory si nicméně udržují svou atraktivitu již celá desetiletí, i když se náplň jejich studia proměňuje. Mezi ně patří i nejstarší technicky orientovaný multimediální obor v Československu, který se původně jmenoval Rozhlas – film – televise a vznikl na Fakultě elektrotechnického inženýrství Českého vysokého učení technického v Praze, kde lze nejen audiovizuální techniku a technologie studovat dodnes.

Jak udělat kariéru v audiovizi a multimédiích
Cyklus akcí pro středoškoláky k jubileu nejstaršího vysokoškolského technicky orientovaného audiovizuálního oboru v Československu
Právě letos si připomínáme kulaté, ale bohužel poněkud pozapomenuté výročí
70 let od založení nejstaršího technicky orientovaného audiovizuálního oboru v Československu
pod názvem
rozhlasová, filmová a televisní technika
(RFT) spolu se založením Katedry zvukové a filmové techniky na Fakultě elektrotechnické v roce nadcházejícím, čímž naše
alma mater
téměř o dva roky předstihla i slavnou pražskou FAMU. Tam katedru filmové a televisní techniky založil prof. Jaroslav Bouček až v roce 1956.
Proto v letošním roce pořádá katedra radioelektroniky1) ve spolupráci s Metodickým centrem digitalizace, restaurování, archivace a prezentace obrazových a zvukových záznamů2) na podporu a rozvoj studia audiovizuální techniky ve studijním programu Elektrotechnika a komunikace3) sérii jedinečných workshopů a komentovaných prohlídek pod názvem
„Jak udělat kariéru v audiovizi a multimédiích?“
4). Projekt si klade za cíl propojovat teorii s praxí, technologii s tvorbou a mladou generaci se zasloužilými experty z oboru. Ukázku z unikátního záznamu přednášky rozhlasového technika a zároveň posluchače Vysoké školy strojního a elektrotechnického inženýrství na Ústavu fyziky pod vedením J. B. Slavíka z roku 1946, která zazněla na prvním workshopu v kinosále na SPŠST v Panské dne 26. března 2024, si můžete poslechnout zde: https://www.media.cvut.cz/cs/video/20240326-sestrih-zaznamu-prvniho-pouziti-magnetofonu-na-cvut
Záznam, jak se na ČVUT poprvé nahrával zvuk na magnetofon v roce 1946, překvapí humorem a tvůrčí atmosférou
Obor se od počátku snaží propojovat nejen teorii s praxí nebo tradici s modernitou, ale i techniku s tvorbou. Nepřekvapí proto, že první
filmy byly na ČVUT natočeny, a dokonce na mezinárodním festivalu v Paříži v roce 1947 oceněny o několik měsíců dříve, než na Filmové fakultě Akademie múzických umění v Praze vůbec vznikl první školní film
Hledání jara
posluchačů Evžena Drmoly a Jiřího Ployhara.
První
z akcí k letošnímu jubileu se konala
26. března 2024
v kinosále na SPŠST v Panské a nesla se ve znamení spojení
tradice
s
profesionalitou
a
inovacemi
. Vystoupili na ní někteří z prvních studentů oboru, kteří se proslavili u nás i ve světě, jako mistr zvuku a laureát několika Českých lvů Ing. Ivo Špalj nebo kameraman prof. Jaromír Šofr. Ten mohl díky spolupráci s pedagogy nejstaršího audiovizuálního oboru v Československu ve vlastní tvorbě používat spolu s režisérem Jiřím Menzelem technické vynálezy a „zlepšováky“, jež jim dopomohly získat ocenění na nejvýznamnějších tuzemských i zahraničních festivalech. Vpravo na fotografii sedící prof. Jaromír Šofr, dlouholetý vedoucí katedry kamery FAMU, během workshopu na SPŠST v Panské vysvětluje moderátorovi večera a organizátorovi projektu k 70 letům oboru RFT MgA. Miloslavu Novákovi, Ph.D., svůj vynález.
Institucionalizace fotografie na Českém vysokém učení technickém však spadá již do období konce 19. století, kdy tu vznikl roku 1899 Ústav praktické fotografie pod vedením profesora kvasné chemie a fotografie Karla Kruise. První posluchači oboru Rozhlas, film a televise nastoupili na Fakultu elektrotechnického inženýrství na ČVUT do společného programu Elektrotechnika v září 1952 (patřil k nim např. i pozdější porevoluční ředitel Krátkého filmu Ing. Jaroslav Karlíček). V rámci projektu se začali specializovat na RFT již v zimním semestru 3. ročníku, tedy v roce 1954.
Byl to mimořádně příznivý rok: proběhlo zahájení pravidelného televizního vysílání v ČSR, děkanem byl jeden z kmenových pedagogů oboru prof. Slavík, děkanem na FAMU zase další z klíčových pedagogů prof. Bouček. Především to ale byla Československá televize (společně s tehdy ještě organizačně nadřízenou složkou Československý rozhlas), o jejímž vzniku rozhodla vláda 8. dubna 1952, kdo se společně s Československým státním filmem a Gramofonovými závody v Loděnici nejvíce zasadil o vznik pravidelného vysokoškolského studia v oboru
audiovizuální inženýr
na ČVUT. Ve třetím ročníku tvořilo páteř studia dvanáct dvousemestrálních a převážně již zcela oborových předmětů. Prázdniny však posluchači zahájili jednoměsíční praxí.
V roce 1957 byl přijat ke studiu RFT posluchač šestého běhu
Ing. Ivo Špalj
, trojnásobný držitel Českého lva za zvuk a průkopník digitalizace československých filmů. Ten během letošního workshopu k 70 letům RFT na SPŠST v Panské zavzpomínal, jak moc se chtěl dostat na RFT: „Naštěstí jsem se dostal na Měřicí a řídicí techniku, to bylo obor, který šel vyměnit. Chodil jsem tam měsíc nebo dva, což mě vůbec nebavilo. Pak jsem na Karláku potkal předsedu svazu mládeže a on mi říká: ‚Já jsem na tom RFT a myslel jsem, že tam budou herečky…‘ Já ho popadl za ruku, odtáhl ho na děkanát a povídám: ‚My bychom to se soudruhem vyměnili.‘“
Středoškoláky by mohl zaujmout výkaz o studiu posluchače šestého běhu studia RFT Iva Špalje z 14. 9. 1957. Ten na workshopu na SPŠST v Panské prozradil svůj tajný recept na dobré známky: „Doporučuju první semestr zabrat, a pokud se vám podaří udělat za jedna z matematiky a deskriptivní geometrie jako mně, tak si třeba váš index každý další profesor prolistuje a dá vám o stupeň lepší známku, jako se to podařilo mně. Dnes už indexy nahradily elektronické systémy, ale zabrat především v prvním roce studia se studentům stále vyplatí.“
V současnosti na obor Rozhlas – film – televise navazuje oborová specializace
Audiovizuální technika a zpracování signálů
, jejímž garantem je děkan Fakulty elektrotechnické prof. Petr Páta a kterou je zde možné studovat v rámci magisterského studijního programu. Pozornému čtenáři by dnes k sečtení vysokoškolských oborů či specializací orientovaných na audiovizuální a multimediální tvorbu či techniku nebo stejnojmenných kateder, ústavů či center na českých vysokých školách pravděpodobně nestačily obě ruce. Najít uplatnění v profesní praxi se však podaří jen nejlepším absolventům. Proto by měli studenti středních škol ve spolupráci se svými rodiči a učiteli vysokoškolské obory se zaměřením na audiovizi a fotografii pečlivě vybírat. Pomůckou jim k tomu může být i
tradice
oboru, stejně jako
profesionalita
, s jakou se uplatňují jeho absolventi v praxi nejen v oblasti technické, ale i tvůrčí či ve vrcholovém managementu. Ne náhodou je absolventem oboru na ČVUT i generální ředitel Národního archivu ČR, technický ředitel Českého rozhlasu nebo UPP jako největšího postprodukčního a trikového filmového studia ve střední Evropě.
Další zajímavá akce v rámci projektu „Jak udělat kariéru v audiovizi a multimédiích?“ se odehrála 10. června 2024 v Hostivicích pod titulem
Staň se vrchním osvětlovačem hollywoodských filmů!
5) Během jedinečného workshopu šéfosvětlovač téměř tří desítek zahraničních velkofilmů a televizních seriálů Petr Konrád studentům středních škol teoreticky i prakticky odhalil na příkladu ukázek ze svých filmů a závěrečného zasvícení předem připravené scény tipy a triky ze své dlouholeté kariéry. Ke slovu přišla osvětlovací technika, kterou si studenti pod jeho vedením mohli sami vybrat a vyzkoušet v místním showroomu a půjčovně osvětlovací techniky, největší svého druhu u nás.
Obor Rozhlas – film – televise procházel po celou dobu
inovacemi
, jež se projevovaly nejen ve výuce, ale i ve výzkumu a vývoji, kterému se aktuálně na Fakultě elektrotechnické ČVUT velice daří. I kinematografie navíc prošla technologickou proměnou, a tak na audiovizuální inženýry a jejich inovace čekají mnohé paměťové instituce, které potřebují digitalizovat, restaurovat a zpřístupnit veřejnosti své kulturní obrazové a zvukové dědictví v nejvyšší možné dosažitelné kvalitě. O vzájemnou spolupráci s dalšími předními institucemi nejen v této oblasti a sdílení speciální techniky v Laboratoři archivních médií se snaží
Metodické centrum pro digitalizaci, restaurování, archivaci a prezentaci obrazových a zvukových záznamů
6) jako poradní, výzkumná, vzdělávací a propagační platforma, která nabízí i
služby pro ředitele a učitele středních škol
, mezi něž mimo jiné patří:
*
měření, kontrola, kalibrace a pokročilé vizuální vyhodnocování kvality nejen školních digitálních projekcí podle technických norem, ale i poradenství v navrhování a realizaci multifunkčních místností, školních audiovizuálních studií, laboratoří a kinosálů;
*
poradenství v oblasti vytváření koncepcí a rozvoje audiovizuální výchovy (výuka filmové, fotografické a rozhlasové tvorby a techniky i
mediální
gramotnosti);
*
metodická pomoc a poradenství při budování nejen školních archivů a muzeí s obrazovými a zvukovými záznamy, včetně jejich digitalizace, restaurování a moderních forem prezentace;
*
oceňování audiovizuálních děl, fotografií, obrazových a zvukových záznamů.
Více informací naleznete na https://mmtg.fel.cvut.cz/medig
Projekt „Jak udělat kariéru v audiovizi a multimédiích?“ pokračuje na podzim a jeho
konkrétní podobu mohou ovlivnit přímo učitelé a studenti
. Již nyní si mohou
pomocí dotazníku
dostupného prostřednictvím následujícího QR kódu 3 vybrat na webových stránkách projektu https://mmtg.fel.cvut.cz/avt jednu z komentovaných prohlídek nebo exkurzí, které by se chtěli zúčastnit v průběhu září až listopadu.
Účast na všech akcích je pro studenty a učitele středních a vysokých škol po předchozí registraci zcela zdarma.
1) https://radio.fel.cvut.cz/?page_id=14&lang=cs
2) https://mmtg.fel.cvut.cz/labs/medig/
3) https://ek.fel.cvut.cz/
4) https://mmtg.fel.cvut.cz/avt
5) https://www.rizeniskoly.cz/aktuality/pozvanka-stan-se-vrchnim-osvetlovacem-hollywoodskych-filmu.a-18747.html
6) https://mmtg.fel.cvut.cz/labs/medig/