Mediální výchova není v českém školství vnímána jako důležité téma

Vydáno:

V průběhu prosince 2017 a ledna 2018 jsme ve spolupráci s agenturou Median provedli již druhý reprezentativní průzkum zjišťující stav výuky mediální výchovy na českých středních školách. Oslovili jsme vyučující z celé České republiky, kteří se mediální výchově věnují. Dotazník vyplnilo 218 z nich. Z šetření vyplynulo, že existuje rozdíl mezi tím, jaký vztah mají k mediální výchově její vyučující, a tím, jak je nastaven vzdělávací systém.

Mediální výchova není v českém školství vnímána jako důležité téma
Ing.
Karel
Strachota,
ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni
Kontroverznost mediální výchovy
V případě mediální výchovy dlouhodobě selhávají relevantní instituce, v čele s ministerstvem školství. Nebyla pojmenována její důležitost, nejsou vytvořeny podmínky pro efektivní zahrnutí do výuky, vyučujícím se nedostává podpory, chybí vhodné pomůcky a výukové materiály k rozvíjení mediální gramotnosti žáků. Sami vyučující jsou si významu mediální výchovy mladých vědomi (77 %). Zároveň ale uvádějí, že v českém školství není vnímána jako důležité téma (80 %). Domnívají se, že většina veřejnosti pohlíží na vzdělávací snahy v této oblasti jako na kontroverzní (83 %).
Výuka formou průřezového tématu
Dotázaní mají také za to, že výuka formou průřezového tématu, jdoucího napříč ostatními předměty, způsobuje, že na mediální výchovu nezbývá mnoho času (82 %). Je však zajímavé, že v otázce zachování výuky v podobě průřezového tématu či její změny se dotazovaní neshodují (55 % z nich by setrvalo u stávajícího způsobu, 17 % by upřednostňovalo samostatný povinný předmět a 27 % volitelný předmět nebo seminář).
Vnímání důvěryhodnosti médií
Za nejdůvěryhodnější považují dotazovaní vyučující veřejnoprávní média (89 % důvěřuje České televizi, 87 % Českému rozhlasu), hlavní internetové zpravodajství (83 %) a seriózní tištěné deníky (80 %). Nejméně důvěřují bulvárním deníkům (4 %) a komerčním televizím (21 %). Alternativní weby považuje za důvěryhodné 27 % vyučujících, 26 % neví, jestli by jim mělo důvěřovat.
Mediální návyky a informační zdroje
Část otázek průzkumu byla identická s těmi, které byly zařazeny do reprezentativního výzkumu středoškoláků, o němž jsme psali ve Speciálu pro střední školy č. 6/2017. Výstupy z obou průzkumů nám nabídly zajímavá srovnání mediálních návyků vyučujících a studentů. Podle odpovědí dotazovaných používá v rámci elektronické komunikace 88 % vyučujících často e-mail. V tom se značně liší od svých žáků (28 %). Ve srovnání se studenty nejsou také vyučující tolik zvyklí komunikovat prostřednictvím sociálních sítí a chatovacích platforem (Skype, Messenger). Na rozdíly v míře používání sociálních sítí poukazují také další zjištění: zatímco pouze 6 % vyučujících uvádí jako svůj hlavní zdroj informací o společenských a politických tématech sociální sítě, u studentů je to 25 %.
Nedostatek kvalitních materiálů
Nedostatek kvalitních materiálů při výuce pociťuje 74 % dotázaných a uvádějí, že jsou si v problematice médií nejistí. Chybí jim potřebné znalosti a dovednosti (81 %), což patrně souvisí se skutečností, že 72 % z nich se nezúčastnilo žádného relevantního kurzu nebo školení. Příčinu neúčasti na školení vidí dotazovaní v nedostatku informací o dostupných kurzech (75 %), nedostatku kurzů (63 %) a v problematickém uvolňování se z výuky ve škole (52 %).
Preferovaná forma podkladů pro výuku
Nejžádanější formou podpory k mediální výchově jsou podle výsledků průzkumu audiovizuální materiály ke konkrétním tématům (58 %), dále pak metodické příručky základů mediální výchovy (48 %) a akce pro studenty pořádané přímo ve škole (42 %).
Portfolio aktivit Jednoho světa na školách v oblasti mediálního vzdělávání
V rámci vzdělávacího programu Jeden svět na školách (JSNS) se mediálnímu vzdělávání dlouhodobě věnujeme. Prostřednictvím portálu JSNS.CZ vyučujícím v současné chvíli nabízíme 26 audiovizuálních lekcí věnujících se médiím. Každá z nich obsahuje kromě dokumentárního filmu i metodické materiály, které slouží jako podklady pro aktivity se studenty při výuce mediální výchovy. Lekce jsou rozděleny do sedmi tematických okruhů: Zpravodajství, Reklama a zábava, Sociální sítě, Mediální aktivismus, Propaganda, Současná ruská propaganda a Komunistická propaganda. Kromě široké nabídky audiovizuálních lekcí patří do našeho portfolia aktivit v této oblasti také:
-
organizace seminářů a konferencí pro vyučující,
-
analýzy mediálních sdělení pomocí metodické koncepce „5 klíčových otázek“,
-
pravidelné vydávání elektronického Bulletinu MV a jeho rozesílka více než tisícovce uživatelů, kteří se k odběru bulletinu prostřednictvím webu JSNS.CZ přihlásili,
-
iniciování Platformy pro mediální vzdělávání,
-
organizace Týdnů mediálního vzdělávání.
Týdny mediálního vzdělávání
V loňském roce jsme uspořádali první ročník Týdnů mediálního vzdělávání, během nichž navštěvovali novináři a mediální odborníci školy, které se do projektu zapojily, a debatovali se studenty o tématech souvisejících s problematikou médií. Projekt se setkal s velkým ohlasem jak ze strany studentů a vyučujících, tak ze strany novinářů a odborné veřejnosti. Do prvního ročníku se zapojilo 167 škol a 43 novinářů. Od pondělí 21. května do pátku 29. června 2018 se koná jejich druhý ročník. Školy, které budou mít o účast na Týdnech mediálního vzdělávání zájem, se budou moci do projektu registrovat od pondělí 7. května.
Kompletní závěrečná zpráva z výzkumu
V případě zájmu jsou vám podrobné výsledky výzkumu „Stav výuky mediální výchovy“ k dispozici na www.jsns.cz/Stav-vyuky-medialni-vychovy. V sekci webu s názvem Projekty najdete také výstupy z dalších průzkumů z této oblasti: výsledky dotazníkového šetření ředitelů středních škol realizovaného v loňském roce či kompletní závěrečnou zprávu Medianu z výzkumu uskutečněného mezi středoškoláky v září 2017.

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání