Na pomoc mediální výchově

Vydáno:

„... krásná literatura je vyjadřování starých věcí věčně novým způsobem, kdežto noviny jsou vyjadřování věčně nových skutečností způsobem ustáleným a neměnným. (...) Svět novin je udělán se samých výjimečných událostí, neobyčejných případů a často i divů a zázraků. Je-li v novinách řeč o domu, tedy se tam nepraví, že dům stojí, nýbrž že hoří nebo že se zřítil nebo je alespoň největší na světě... Vše, co jest, jeví se v aspektu dramatickém a poněkud alarmujícím. S každým ranním vydáním novin se svět přerodí v divočinu, kde číhají nesčetná překvapení, nebezpečí a epické příhody.“ (K. Čapek, Chvála novin, 1931)

 

Na pomoc mediální výchově
PhDr.
Jan
Štolba,
ředitel Akademie Literárních novin, novinář
Ani se nechce věřit, že slavný spisovatel a novinář tato slova napsal už na počátku 30. let minulého století. Změnilo se něco do dnešních dnů? „Médium, -ia (lat) - zprostředkující činitel, prostředí, prostředek,“ praví se v Akademickém slovníku cizích slov (Praha:
Academia
, 1998). V přeneseném smyslu je tedy prostředníkem výměny nějaké informace, tedy mezilidské komunikace. 20. století a zejména současný svět přinesly nebývalý rozmach a především význam moci masových médií, i v souvislosti s rychlým vědecko-technickým rozvojem. Právě proto se stále naléhavěji hovoří o
mediální
gramotnosti a z ní vyplývající potřebě
mediální
výchovy.
Rozumíme dnešním médiím?
Do světa současných hromadných sdělovacích prostředků (masmédií), ať už tištěných, či elektronických, uvádí jeden z kurzů Akademie Literárních novin nazvaný Média amy. Kurz je určen pro pedagogy vyšších ročníků základních škol, dále gymnázií, středních odborných škol a učilišť. Obsahuje pět lekcí po dvou vyučovacích hodinách:
1.
Dějiny
mediální
komunikace, analýza současného stavu
2.
Jak se dělají noviny (seznámení s redakční praxí)
3.
Tištěná
versus
digitální média
4.
Vztah redakce-inzerce-
marketing
5.
Vliv médií na psychický vývoj dětí a mládeže
Hovoří na nich na slovo vzatí odborníci, ať už dlouholetí novináři a publicisté (například K. Hvížďala, P. Žantovský), či teoretici (například dětský psycholog V. Mertin). Kurz počítá také se širokou diskusí k jednotlivým tématům. K jeho příznivé atmosféře přispívá i skutečnost, že probíhá přímo v redakci Literárních novin:
genius loci
tak funguje na 100 procent. Účastníci mohou být přítomni té neopakovatelné atmosféře při přípravě aktuálního čísla. Limitovaný počet 20 posluchačů umožňuje snadný kontakt s lektorem i mezi sebou navzájem.
Na závěr připojuji několik ohlasů na dosud uskutečněné kurzy:
„Seminář se mi velice líbil - jak po stránce organizační, tak obsahové. Byl rozdělen na několik přednášek, lektoři se střídali, takže nemohl nastat okamžik nudy. Ocenila jsem rozmanitost přednášek - od prostého slova přes digitální prezentaci až k diskusi. Nejen že se hovořilo o teorii, ale zazněly také vlastní zkušenosti a názory, což bylo pro nás účastníky jistě zajímavější. Kurz měl být zaměřen na další vzdělávání nás pedagogů, tedy účel i mé očekávání byly naplněny.“
Mgr. Lucie Pevná, Praha
„Náplň přednášek předčila má očekávání. Bylo v nich více, než jsem si dokázala při pouhém přečtení obsahu kurzu představit. Jsem ráda, že jsem se ho zúčastnila, přinesl mi náhled na tuto problematiku a věřím, že mnohé získané informace zužitkuji i v práci se studenty.“
Lenka Maňáková, Hodonín
„Dne 10. 12. 2015 jsem se zúčastnil kurzu Média a my pořádaného Akademií Literárních novin. Celkově kurzu dávám za jedna s hvězdičkou. Za poslední dva roky to byla první vzdělávací akce, kde jsem neusnul. Nechť se daří i nadále.
Ing. Jiří Skrbek, Šumperk

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání