Článek je zacílen na změny v činnostech střední školy v průběhu 1. pololetí školního roku 2023/2024 i na její obvyklé důležité činnosti. Jestliže se některá činnost nebo skutečnost vztahuje pouze na střední školy určitého zřizovatele [zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen „veřejné“), soukromé, církevní], je tento fakt uveden1) .
Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku 2023/2024
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou legislativu,
Novela zákona o pedagogických pracovnících účinná od 1. 9. 2023
Na základě novely zákona o pedagogických pracovnících2) jsou od 1. 9. 2023 částečně změněna
pravidla získávání odborné kvalifikace
:1.
Do nového § 7a jsou sdruženy
společné způsoby
získání odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy a
učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy
. Sjednocení způsobu získání odborné kvalifikace MŠMT komentuje takto:
Kvalifikovaně vyučovat na 2. stupni základní školy nebo střední škole mohou tedy jak absolventi magisterského studijního programu zaměřeného na učitelství pro 2. stupeň základní školy, tak absolventi magisterského studijního programu učitelství pro střední školy
.3)2.
Ustanovení § 9 obsahuje normy získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů, učitele praktického vyučování, učitele praktického vyučování zdravotnických oborů, učitele odborného výcviku, učitele odborného výcviku zdravotnických oborů, učitele střední školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, učitele předmětů uměleckého zaměření a pravidla možného uznání odborné kvalifikace zaměstnanci, který je výkonným umělcem, výtvarným umělcem, uznávaným odborníkem v oboru nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 21 zákona o pedagogických pracovnících.
3.
V případě
učitele praktického
vyučování a učitele odborného výcviku
bylo vypuštěno „doplňující pedagogické“ vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy. Tím došlo k zúžení „doplňujícího pedagogického“ vzdělání na vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického vyučování nebo odborného výcviku střední školy.Jako příklad může posloužit následující srovnání získání odborné kvalifikace učitele praktického vyučování.
Účinnost do 31. 8. 2023
Účinnost od 1. 9. 2023
§ 9 odst. 3
Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
(…)
*
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
*
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy
,*
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo
*
studiem pedagogiky.
§ 9 odst. 2
Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
(…)
*
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
*
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů praktického vyučování nebo odborného výcviku střední školy
, nebo*
studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b).
1.
V případě
učitele odborných předmětů střední školy, učitele praktického vyučování
a
učitele odborného výcviku
„studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b)“ nahrazuje „doplňující“ pedagogické vzdělání v podobě vzdělávání v programu celoživotního vzdělávání uskutečňované vysokou školou a zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo učitelů druhého stupně základní školy a studium pedagogiky. Jako příklad může posloužit porovnání získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů střední školy.