Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku 2023/2024

Vydáno: 35 minut čtení

Článek je zacílen na změny v činnostech střední školy v průběhu 1. pololetí školního roku 2023/2024 i na její obvyklé důležité činnosti. Jestliže se některá činnost nebo skutečnost vztahuje pouze na střední školy určitého zřizovatele [zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen „veřejné“), soukromé, církevní], je tento fakt uveden1) .

Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku 2023/2024
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou legislativu,
Novela zákona o pedagogických pracovnících účinná od 1. 9. 2023
Na základě novely zákona o pedagogických pracovnících2) jsou od 1. 9. 2023 částečně změněna
pravidla získávání odborné kvalifikace
:
1.
Do nového § 7a jsou sdruženy
společné způsoby
získání odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy a
učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy
. Sjednocení způsobu získání odborné kvalifikace MŠMT komentuje takto:
Kvalifikovaně vyučovat na 2. stupni základní školy nebo střední škole mohou tedy jak absolventi magisterského studijního programu zaměřeného na učitelství pro 2. stupeň základní školy, tak absolventi magisterského studijního programu učitelství pro střední školy
.3)
2.
Ustanovení § 9 obsahuje normy získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů, učitele praktického vyučování, učitele praktického vyučování zdravotnických oborů, učitele odborného výcviku, učitele odborného výcviku zdravotnických oborů, učitele střední školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, učitele předmětů uměleckého zaměření a pravidla možného uznání odborné kvalifikace zaměstnanci, který je výkonným umělcem, výtvarným umělcem, uznávaným odborníkem v oboru nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 21 zákona o pedagogických pracovnících.
3.
V případě
učitele praktického
vyučování a učitele odborného výcviku
bylo vypuštěno „doplňující pedagogické“ vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy. Tím došlo k zúžení „doplňujícího pedagogického“ vzdělání na vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického vyučování nebo odborného výcviku střední školy.
Jako příklad může posloužit následující srovnání získání odborné kvalifikace učitele praktického vyučování.
Účinnost do 31. 8. 2023
Účinnost od 1. 9. 2023
§ 9 odst. 3
Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
(…)
*
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
*
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy
,
*
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo
*
studiem pedagogiky.
§ 9 odst. 2
Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
(…)
*
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
*
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů praktického vyučování nebo odborného výcviku střední školy
, nebo
*
studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b).
1.
V případě
učitele odborných předmětů střední školy, učitele praktického vyučování
a
učitele odborného výcviku
„studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b)“ nahrazuje „doplňující“ pedagogické vzdělání v podobě vzdělávání v programu celoživotního vzdělávání uskutečňované vysokou školou a zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo učitelů druhého stupně základní školy a studium pedagogiky. Jako příklad může posloužit porovnání získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů střední školy.

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
Plány činnosti - srpen 2021
Plán činnosti 1. pololetí školního roku 2021/2022 na středních školách
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plán kontrolní činnosti - celý rok
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Výroční zpráva o činnosti školy
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - červenec 2021
Měsíční plán zahájení školního roku
Změny termínů maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2021
Vyplnění vysvědčení – 2. pololetí školního roku

Poradna

Vyživovací povinnost
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Platnost zkoušky
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
179/2006 Sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání)
67/2022 Sb. o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
171/2023 Sb. o ochraně oznamovatelů
262/2006 Sb. zákoník práce
183/2023 Sb. , kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

Vyhlášky

317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
47/2005 Sb. o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem
177/2009 Sb. o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou
72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
15/2005 Sb. , kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy
353/2016 Sb. o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání