Cílem článku je popsat novou či očekávanou novou právní úpravou, která má vliv na činnost střední školy v 1. pololetí školního roku 2024/2025, a shrnout důležité aktivity do jednotlivých měsíců 1. pololetí školního roku 2024/2025. Informace obsažené v článku se shodně vztahují na školy zřízené státem, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, školy soukromé a církevní.1)
Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku 2024/2025
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz
Novela nařízení vlády č. 123/2018 Sb. a organizace vzdělávání v 1. pololetí školního roku 2024/2025
Novela nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí, ve znění pozdějších předpisů2), s účinností od 1. 9. 2024 snižuje hodnoty ovlivňující výpočet PHmax střední školy a tím ovlivňuje PHškoly a rozpočet střední školy v roce 2025.
Škola však plánuje výuku a s ní spojené „úvazky“, dělení tříd atd. jednotně na celý školní rok 2024/2025. Z tohoto důvodu budou střední školy organizovat vzdělávání podle nových hodnot PHmax od začátku prvního pololetí školního roku 2024/2025.
Nová „hygienická vyhláška“ a zajištění vzdělávání v 1. pololetí školního roku 2024/2025
Vyhláška č. 160/2024 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin, s účinností od 1. 7. 2024 upravuje hygienické požadavky i na prostory a provoz středních škol.
Ve většině případů normy nové vyhlášky nezpřísňují hygienické požadavky kladené na střední školy, a proto nekomplikují činnost středních škol od 1. pololetí školního roku 2024/2025. Naopak např. na základě „výjimky“ spojené se zajištěním osvětlení umožňuje novelizovaná vyhláška činnost středních škol v prostorách, které nebyly doposud využívány školami.
V případě, že u užívané stavby zařízení pro výchovu a vzdělávání nebo provozovny pro výchovu a vzdělávání nelze ze stavebně-technických důvodů dodržet povinnosti stanovené v odstavci 1, je možné použít celkové sdružené osvětlení splňující odstavec 2 písm. a) a b) přílohy č. 3 k této vyhlášce v jeho celém prostoru.
Stejným způsobem lze postupovat i v případě stavby, která byla doposud užívána za jiným účelem než jako prostory zařízení pro výchovu a vzdělávání nebo provozovny pro výchovu a vzdělávání poskytující střední vzdělání, a to včetně konzervatoře, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a vyšší odborné školy, s výjimkou školy poskytující vedle středního i základní vzdělání
Přijímací řízení ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři a 1. pololetí školního roku 2024/2025
Novela školského zákona zavádějící digitalizaci přijímacího řízení3) nabyla účinnosti 1. 1. 2024. Období 1. pololetí školního roku 2024/2025 ovlivní následující změny související s
přijímacím řízením ke vzdělávání ve střední škole
: