Povinnost začlenit do výuky všechny okruhy průřezových témat vyplývá z rámcového vzdělávacího programu. V naší škole jsme si vypracovali systém, díky kterému žáci většinu témat prožijí v podobě celoškolních projektů - happeningů, které spojujeme se státními svátky, mezinárodními dny a dalšími světově významnými událostmi. Žáci se tak průběžně seznamují s aktuálními problémy globálního rázu a učí se k nim zaujímat angažovaný postoj.
Průřezová témata v praxi
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
katedra primární pedagogiky, PedF UK; ředitel školy
Jak zařazovat průřezová témata
Průřezová témata představují v RVP okruhy aktuálních problémů současného světa. Jsou považovány za důležitý formativní prvek
edukace
, neboť vytvářejí příležitosti pro individuální i společné zapojení žáků do poučeného, uvědomělého a zodpovědného života. Již v názvu jednotlivých průřezových témat je akcentován jejich
výchovný rozměr
a jako takové mají potenciál rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot. Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem jednotlivých vyučovacích předmětů a přemostění do života školy.Z hlediska organizace výuky je možné zařadit průřezová témata formou
1)
integrace do jednotlivých vyučovacích předmětů,
2)
samostatného předmětu,
3)
projektu.
Pokud však jde o variantu 1 a 2, domníváme se, že tímto způsobem témata prakticky ztrácejí svou průřezovost, resp. mezipředmětovost a stávají se izolovaným pohledem konkrétního vyučujícího na problematiku. Oproti tomu zařazování ve formě
projektů
umožňuje pojmout probírané téma komplexně, s možností participace více pedagogů, a tedy i pestřejší skladby vzdělávacích oblastí.Aby však mohla být průřezová témata realizována v plném rozsahu, musejí se projektové dny opakovat systematicky a mít ucelenou a předem dobře promyšlenou strukturu. Tu nám v naší škole poskytuje
kalendář mezinárodních (světových) dnů
, týdnů a roků, vyhlašovaných zpravidla OSN1, UNESCO, EU, WHO (Světová zdravotnická organizace), Greenpeace a podobně. Jejich seznam je dostupný např. na Wikipedii. Ověřili jsme si, že šíře jejich problematiky pokrývá naprostou většinu tematických okruhů průřezových témat podle RVP ZV.V dalším textu se pokusím ilustrovat, jakým způsobem mezinárodní dny využíváme. Současně jsem přesvědčen, že se průřezová témata podobně vyučují i na jiných školách, takže se jedná spíše o sdílení zkušenosti, než že dělám "díru do světa".
Vlajka pro Tibet
V minulém roce jsem referoval o našem projektu EARTH, který jsme uspořádali ke Dni země v rámci průřezového tématu Environmentální výchova (Řízení školy 5/2016). V tomto čísle si vám dovoluji nabídnout naše zkušenosti s tématem
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
, jež jsme naplňovali připojením naší školy k mezinárodní iniciativně
Vlajka pro Tibet
2(10. března 2017). Toto průřezové téma je v RVP ZV charakterizováno akcentem na mezinárodní porozumění, hodnoty humanismu, svobodné lidské vůle, morálky a uplatňování práva. Konkrétně jsme si vybrali druhou odrážku z oblasti vědomostí - téma
"prohlubuje porozumění vlivu kulturních, ideologických a sociopolitických rozdílů na vznik a řešení globálních problémů v jejich vzájemných souvislostech"
- a v oblasti hodnot -
"utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti"
(RVP ZV, s. 133-134).
Východiskem pro tento jednodenní projekt nám bylo
58. výročí tibetského povstání
. Při okupaci Tibetu čínskou armádou v roce 1959 zemřelo více než 80 000 Tibeťanů, přes milion Tibeťanů zemřelo v následujících letech ve vězeních, pracovních táborech nebo v důsledku hladomoru. Freedom House3 ve své výroční zprávě o svobodě ve světě za rok 2015 zařadil Tibet na druhé nejhorší místo (hned za Sýrii).4 Vyvěšování tibetské vlajky má v západní Evropě tradici od devadesátých let. Je symbolickým aktem, který poukazuje na dlouhodobé porušování lidských práv v Tibetu, a je vyjádřením solidarity s Tibeťany.Projekt Vlajka pro Tibet jsme uvedli, jako vždy v podobných případech, na
celoškolním shromáždění
v tělocvičně. Bylo důležité, aby žáci věděli, co vyvěšení vlajky znamená, až druhý den budou přicházet do školy (některé děti viděly ráno po cestě tibetskou vlajku i na dalších budovách a upozorňovaly na ni své rodiče). Shromáždění jsme zahájili přehráním tibetské hymny (z Youtube), při níž jsme stáli v pozoru. Tklivá melodie a vážnost situace, kterou děti vycítily z chování nás učitelů, vzbudily pozornost žáků.Následně jsme rozvinuli tibetskou vlajku a vysvětlili její symboliku - bílá zasněžená hora a nad ní slunce s paprsky, symbolizujícími radost ze svobody a duchovní štěstí a blahobyt všech bytostí žijících v Tibetu, šest červených pásů na modrém nebi, zastupujících šest původních kmenů, pár sněžných lvů vpředu (sjednocení duchovního a světského života), dva drahokamy (hodnoty buddhistické víry) a žlutý lem (zlato Buddhova učení). Už sama vlajka otevřela aktivní diskusi, v níž jsme porovnávali (s pomocí promítání mapy a fotografií) reálie České republiky a Tibetu - geografickou polohu, hlavní město, náboženství, způsob života, státní představitele (prezident-dalajláma; některé děti si vybavily zprávu z médií o návštěvě dalajlámy v Praze v říjnu 2016).
Takto výrazné kontrasty nám pomohly přemostit diskusi k otázkám (ne)svobody (demokracie v ČR a čínská svrchovanost/ diktatura v Tibetu). I nejmenší děti již mají nějaký prekoncept lidských práv, dokážou si úměrně svému věku uvědomit utlačování, ubližování, ponižování, zotročování, donucování, zatýkání a odsoudit takové chování jako morálně nepřijatelné.
S tímto povědomím přišli žáci druhý den do školy a to už nad hlavním vchodem vlála tibetská vlajka. Každý příchozí žák, rodič i učitel si mohl u vchodu pověsit na provázek barevný papír A6 s fotokopií tibetského
modlitebního praporku
(lungty). Lungta je tibetským symbolem dobrého osudu a pohody, doslovně znamená větrný kůň nebo kůň ve větru, a Tibeťané je rozvěšují na významných buddhistických místech, v horských průsmycích a na vrcholech. My jsme jich rozvěsili přes 200 a poslali tak po větru tibetskému lidu naše přání míru a svobody. Vedle samotné vlajky byly modlitební praporky vizuálně výrazným prvkem celé akce. Pro rodiče jsme ve vstupní hale s dětmi připravili výběr fotografií a vysvětlujících textů a rozezvučili jsme prostor nahrávkou tibetských rohů (dung čen) a tibetské mísy. Konečně jsme halu provoněli vonnými tyčinkami. Účinek akce byl tedy umocněn zapojením více smyslů - zrak, sluch, čich a hmat.Během dne pak žáci společně nakreslili křídami na chodník před školou
mandalu
o průměru přibližně 10 metrů. Ten den se o Tibetu ve škole hodně mluvilo a četlo (
Tibet
- Petr Sís, 2005;
Himalájské pohádky
- nakladatelství Verzone, 2012;
Tibetské pohádky z oblasti Amdo
- nakladatelství Malvern, 2011). Konečně jsme k propagaci celé akce a k rozšíření povědomí o situaci v Tibetu využili i naše sociální sítě, školní web a Facebook.Ačkoli akce Vlajka pro Tibet měla jen symbolický charakter a nevyústila do žádné konkrétní formy pomoci (petice,
memorandum
, finanční sbírka apod.), věříme, že byla intenzivní připomínkou, že na světě jsou stále národy, pro které není svoboda samozřejmost a které musejí za svá práva bojovat. Stejně tak jsme přesvědčeni, že to nejmenší, co může škola v otázce lidských práv udělat, je zprostředkovávat toto poznání žákům. Na chodbě školy máme ostatně velkým písmem v délce sedmi metrů napsaný tento citát:
"Vzdělání je nejmocnější zbraň, kterou můžete změnit svět."
(Nelson Mandela)Nenáročné projekty
Investice vynaložené v rámci tibetského projektu byly pro školu zanedbatelné - tibetská vlajka z e-shopu Lungta nás stála 350 Kč, k tomu několik desítek kopií a pár krabiček venkovních kříd. Tři hodiny práce koordinátora projektu. Z hlediska poměru nákladů a výsledků jednoznačně efektivní. Některé projekty mohou být ještě nenáročnější. Např. 25. duben je vyhlášen
Světovým dnem tučňáků
(začíná migrace tučňáků kroužkových z Antarktidy na sever, odkud se vracejí až s příchodem tamějšího jara). Pojďme se domluvit, že celá škola přijde v černobílém. Nic víc, nic míň. Možná se sami žáci začnou zajímat a doptávat svých učitelů na podrobnosti související s ochranou životního prostředí, změnami klimatu, táním ledovců apod.1 Dostupné z: http://www.osn.cz/wp-content/uploads/sdgs_pro_deti_4-1.pdf
2 Viz http://www.lungta.cz/projekty/vlajka-pro-tibet/
3 Freedom House je americká nevládní nezisková organizace placená vládou USA, jejímž cílem je hájení demokracie, politické svobody a lidských práv.
4 Viz https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2015; hodnoceno bylo 195 zemí podle 25 ukazatelů.