Realizujete projekt ze šablon? Dejte pozor na časté chyby ve zprávách o realizaci

Vydáno:

Řídicí orgán Operačního programu Výzkum vývoj a vzdělávání (OP VVV) průběžně analyzuje nedostatky zjištěné při kontrole zpráv o realizaci zjednodušených projektů. Prostřednictvím těchto zpráv informují příjemci poskytovatele dotace o dosaženém pokroku v rámci svých projektů. Z výsledků poslední analýzy, která byla zaměřena na výzvy Šablony pro SŠ a VOŠ I, vyplynula poměrně velká chybovost v doložených zprávách o realizaci. Do analýzy bylo zahrnuto více než 800 zpráv o realizaci, které příjemci dotací podali v období od prosince 2017 do konce října 2018. V následujícím článku se zaměříme na to, o jaká pochybení se jednalo, a zároveň v něm příjemci naleznou rady, jak nedostatkům při psaní zpráv o realizaci předcházet.

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
Realizujete projekt ze šablon? Dejte pozor na časté chyby ve zprávách o realizaci
Ing.
Ivana
Baloušková
MBA
ředitelka odboru administrace zjednodušených projektů MŠMT
Pouze 28,6 % zpráv o realizaci bez zjištění nedostatku
Z 836 podaných zpráv o realizaci (ZoR) nebylo pouze u 239 zjištěno žádné pochybení. Počet ZoR bez pochybení tvoří cca 28,6 % analyzovaných zpráv. V porovnání s výsledky analýzy častých chyb ve zprávách o realizaci u projektů z výzev Šablony pro MŠ a ZŠ I je u projektů z výzvy Šablony pro SŠ a VOŠ I výrazně vyšší chybovost, a to o více než 10 %.
V celkem 597 případech odevzdaných ZoR výzev Šablony pro SŠ a VOŠ I bylo zjištěno 1 975 nedostatků, které se nejčastěji vztahovaly k dokládání dokumentace. V této oblasti bylo identifikováno celkem 884 pochybení zahrnujících formální či věcné nedostatky dokumentů nebo přímo nedoložení požadovaného dokumentu.
Následující tabulka shrnuje přehled identifikovaných druhů nedostatků a vyčíslení četnosti zjištěných pochybení v 836 analyzovaných zprávách o realizaci.
Tabulka 1 Přehled nedostatků v doložených zprávách o realizaci. Zdroj: Analýza nedostatků ZoR ZP 02_16_035 a 16_02_042
Druh nedostatku Počet zjištěných pochybení v projektech
Akreditace 6
Bagatelní podpora 1
Formální nedostatek dokumentu 206
Formální nesoulad při realizaci 45
Formální pochybení 340
Indikátory 315
Nedoložení dokumentu 359
Nerelevantní dokumenty 13
Nerelevantní výstup 204
Osvědčení DVPP 8
Publicita 167
Systémová chyba 5
Věcný nedostatek dokumentu 306
Celkový součet 1975

 

Nejčastěji jsou zjištěny nedostatky v šabloně Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin
Téměř 40 % z celkového počtu identifikovaných a popsaných pochybení můžeme přímo přiřadit k jednotlivým šablonám. Jako nejproblematičtější z pohledu dokládání výstupů v ZoR se ukázaly šablony Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin, Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora SŠ a Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem. Jedná se o šablony s chybovostí vyšší než 10 %.
V případě šablony Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin se jedná o poměrně překvapivé zjištění s ohledem na skutečnost, že tato šablona tvoří cca 1,3 % z počtu všech zvolených šablon. U šablon Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele a Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem výsledek chybovosti odpovídá procentnímu zvolení šablon.
Přehled výskytu chyb v jednotlivých šablonách shrnuje následující tabulka.
Tabulka 2 Počet zjištěných pochybení v jednotlivých šablonách. Zdroj: Analýza nedostatků ZoR ZP 02_16_035 a 16_02_042
 

Šablona

Počet zjištěných pochybení

v %

III/1.1 Školní asistent – personální podpora SŠ

17

2,03

III/1.2 Školní speciální pedagog – personální podpora SŠ

21

2,51

III/1.3 Školní psycholog – personální podpora SŠ

26

3,10

III/1.4 Sociální pedagog – personální podpora SŠ

2

0,24

III/1.5 Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora SŠ

89

10,62

III/1.6 Školní kariérový poradce – personální podpora SŠ

63

7,52

III/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin

142

16,95

III/2.2 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 16 hodin

24

2,86

III/2.3 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 24 hodin

43

5,13

III/2.4 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 24 hodin

3

0,36

III/2.5 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 80 hodin

14

1,67

III/2.6 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 80 hodin

0

0,00

III/2.7 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv (pro SŠ)

24

2,86

III/2.8 Stáže pedagogů u zaměstnavatelů (pro SŠ)

35

4,18

III/2.9 Tandemová výuka na SŠ

44

5,25

III/2.10 Zapojení odborníka z praxe do výuky na SŠ

51

6,09

III/2.11 CLIL ve výuce na SŠ

18

2,15

III/2.12 Vzdělávání pedagogického sboru SŠ zaměřené na inkluzi – vzdělávací akce v rozsahu 8 hodin

9

1,07

III/2.13 Vzájemná spolupráce pedagogů SŠ

23

2,74

III/2.14 Nové metody ve výuce na SŠ

4

0,48%

III/3.1 Zapojení ICT technika do výuky na SŠ

12

1,43

III/4.1 Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem

84

10,02

III/4.2 Podpora podnikavosti žáků SŠ prostřednictvím volnočasové aktivity – fiktivní firma

2

0,24

IV/1.1 Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora VOŠ

10

1,19

IV/1.2 Školní kariérový poradce – personální podpora VOŠ

5

0,60

IV/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin

2

0,24

IV/2.2 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 16 hodin

0

0,00

IV/2.3 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 24 hodin

1

0,12

IV/2.4 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 24 hodin

1

0,12

IV/2.5 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 80 hodin

0

0,00

IV/2.6 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 80 hodin

0

0,00

IV/2.7 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv (pro VOŠ)

2

0,24

IV/2.8 Stáže pedagogů u zaměstnavatelů (pro VOŠ)

4

0,48

IV/2.9 Tandemová výuka na VOŠ

3

0,36

IV/2.10 Zapojení odborníka z praxe do výuky na VOŠ

5

0,60

IV/2.11 CLIL ve výuce na VOŠ

1

0,12

IV/3.1 Zapojení ICT technika do výuky na VOŠ

1

0,12

Mezi nejčastější pochybení v případě dokládání výstupů šablony Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin patří:

  • osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP neobsahuje povinné náležitosti odpovídající podmínkám akreditace, např. datum narození účastníka, datum zahájení a datum ukončení akce, počet hodin, místo konání, datum vydání osvědčení, razítko vzdělávací instituce, podpis oprávněného pracovníka,
  • osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP obsahuje chybné údaje, např. chybné číslo akreditace, chybný název kurzu, chybný počet hodin,
  • vzdělávací program DVPP, jehož absolvování bylo doloženo, je nevhodný pro danou variantu šablony,
  • nedoložen výstup – sken – osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP,
  • nedoložen výstup – sken – potvrzení o zaměstnání pedagoga u příjemce (případně sken pracovní smlouvy),
  • počet doložených výstupů neodpovídá výstupům vykázaným v příloze Kalkulačka indikátorů,
  • doloženy výstupy, které nepatří do sledovaného období,
  • jedno osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP použito jako výstup realizace více aktivit/šablon.
Obdobné nedostatky se objevují u všech šablon zaměřených na vzdělávání pedagogických pracovníků.
Jak nedostatkům ve zprávách o realizaci předcházet?
Vzhledem k výsledkům analýzy nedostatků ve zprávách o realizaci a s ohledem na snahu těmto nedostatkům předcházet příjemcům doporučujeme při zpracování zprávy o realizaci využívat přílohu č. 3 výzvy, Přehled šablon a jejich věcný výklad, která je dostupná na webu OP VVV (https://opvvv.msmt.cz/default.aspx), a to na stránkách konkrétních výzev (https://opvvv.msmt.cz/aktualni-vyzvy) v záložce Dokumenty. Jsou v ní uvedeny veškeré informace k dokládání výstupů (dokumentů) jednotlivých šablon.
Před podáním zprávy o realizaci je rovněž vhodné se ujistit, zda jsou všechny dokládané dokumenty relevantní k ukončenému sledovanému období, které je předmětem podávané zprávy o realizaci, dále zda nejsou dokládány dokumenty, které jsou nerelevantní pro projekt či pro administrativní kontrolu zprávy o realizaci.
Aby nedocházelo k tomu, že některé údaje zapomenou příjemci uvést, doporučujeme využívat vzory příloh zpráv o realizaci, které jsou zveřejněny pro jednotlivé výzvy na výše uvedených webových stránkách.
V zájmu zpřehlednění dokládaných výstupů a urychlení kontroly zpráv o realizaci je vhodné využívat k odevzdání kompletní dokumentace k jednotlivým šablonám soubory ve formátu ZIP označené kódem šablony (např. pro šablonu Školní asistent pro SŠ využít označení „III_1.1“, pro šablonu Sociální pedagog pro ZŠ označení „II_1.4“ apod.).
V případě dotazů k dokládání výstupů v ZoR mohou příjemci využívat konzultační linku pro šablony. Pro telefonické konzultace veškerých odborných dotazů je určeno číslo +420 234 814 777. Linka je dostupná zpravidla od pondělí do pátku v čase 9:00–15:00 h. Pro e-mailové dotazy je určena adresa dotazyZP@msmt.cz.

Související dokumenty

Poradna

Granty