Žáci střední školy a jejich jazyková příprava ve skupině pro jazykovou přípravu

Vydáno: 15 minut čtení

Cílem článku je popsat podstatné momenty novely vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, zakotvující jazykovou přípravu ve skupině pro jazykovou přípravu. Článek je zaměřen zejména na informace, které povinně poskytuje střední škola, jíž je žák žákem (dále jen „kmenová škola“).

https://www.rizeniskoly.cz/predpisy/predpis-13-2005-sb.p-386.htmlŽáci střední školy a jejich jazyková příprava ve skupině pro jazykovou přípravu
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou legislativu,
Časový rámec jazykové přípravy
Zvláštností této novely je její omezená účinnost. Novela je účinná od 1. 9. 2022 do 31. 8. 2023. Školní rok 2022/2023 je proto specifický pro střední školy i jejich žáky. Pouze v tomto školním roce
*
střední školy zajišťují žákům jazykovou přípravu ve skupinách pro jazykovou přípravu a
*
určití žáci střední školy ji mají právo nebo nárok využívat.
Tím se jazyková příprava ve středních školách odlišuje od jazykové přípravy probíhající v základních školách na základě vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zavádí systém vzdělávání ve skupinách pro jazykovou přípravu s účinností od 1. 9. 20211) a tato účinnost není omezena.
Jazyková příprava z úhlu pohledu školy veřejné, soukromé nebo církevní
Jednotlivá ustanovení novely vyhlášky č. 13/2005 Sb. se různě vztahují na školy veřejné, soukromé a církevní:
*
Určenými školami, ve kterých probíhá jazyková příprava ve skupině pro jazykovou přípravu, mohou být pouze některé veřejné školy, a to školy zřízené obcí, krajem nebo svazkem obcí (§ 6a odst. 1 vyhlášky č. 13/2005 Sb.).
*
Žáci, kteří mají právo nebo nárok na poskytování jazykové přípravy ve skupině pro jazykovou přípravu, jsou žáky všech škol bez ohledu na zřizovatele. Povinnosti „kmenových škol“ související s poskytováním jazykové přípravy ve skupinách pro jazykovou přípravu (např. povinnost vyrozumět zákonného zástupce žáka o možnosti jazykové přípravy a o organizaci tohoto vzdělávání, povinnost spolupracovat s určenou školou) jsou proto povinnostmi škol veřejných, soukromých i církevních.
Informace poskytované zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům
Účelem nového, časově omezeného systému jazykové přípravy žáků střední školy je vytvoření podmínek, ve kterých se žáci střední školy mohou zdárně zapojit do procesu vzdělávání. První podmínkou efektivního využití jazykové přípravy ve skupinách pro jazykovou přípravu je jednoduchý fakt: zákonní zástupci žáků, zletilí žáci, na které je jazyková příprava zacílena, včas získají srozumitelné a jednoznačné informace.
Informování zákonného zástupce nezletilého žáka a zletilého žáka výslovně ukládá § 6b odst. 1 vyhlášky č. 13/2005 Sb.:
Ředitel školy, jíž je žák žákem, vyrozumí zákonného zástupce nezletilého žáka nebo zletilého žáka uvedeného v odstavci 2 do 1 týdne po přijetí žáka do školy o možnosti jazykové přípravy a o organizaci tohoto vzdělávání.
Norma vyhlášky nespecifikuje způsob vyrozumění zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka (ústně, písemně, elektronicky). Bez ohledu na způsob vyrozumění by však zaměstnanci „kmenové školy“ měli jednoznačně vědět, jaké informace mají být zákonným zástupcům nezletilých žáků nebo zletilým žákům předány. Z § 6b odst. 1 vyhlášky č. 13/2005 Sb., dalších ustanovení této vyhlášky a logiky věci lze dovodit základní obsah informací (vyrozumění) dále uvedený ve 12 bodech:
1. Jazyková příprava ve skupině pro jazykovou přípravu je možností, nikoli povinností žáka
*
Pokud chce žák této možnosti využít, musí být zletilý žák nebo jeho zákonný zástupce nezletilého žáka aktivní a požádat určenou školu o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu.
*
„Kmenová škola“ zletilému žákovi nebo zákonným zástupcům nezletilých žáků zpřístupňuje možné vzory žádosti o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu2).
*
Ze žádosti musí být patrné, že je žák cizincem, který se vzdělává ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení nejvýše 12 měsíců před podáním žádosti. Tuto skutečnost žák nemusí dokládat, v žádosti ji prohlásí (§ 6b odst. 3 vyhlášky č. 13/2005 Sb.).
2. Žák má na poskytování jazykové přípravy ve školním roce 2022/2023 nárok nebo právo
*
Žák, který má nárok na zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu, je žák splňující současně dvě podmínky:
a)
je cizincem,
b)
vzdělává se ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení nejvýše 12 měsíců před podáním žádosti.
V případě, kdy nemůže být zařazen do skupiny pro jazykovou přípravu v jím vybrané jazykové škole, krajský úřad zajistí jeho zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu v jiné určené škole.
*
Žák, který má právo na zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu, je žák, o němž platí že,
a)
není cizincem vzdělávajícím se ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení nejvýše 12 měsíců před podáním žádosti,
b)
kvůli nedostatečné znalosti českého jazyka je účelné jeho zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu.
*
Žáka, který má na zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu nárok, je vhodné upozornit, že je pro něj limitující plynutí času. Omezuje jej
a)
doba, po kterou se vzdělává ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení před podáním žádosti,
b)
období 10 měsíců výuky školního roku 2022/2023, ve kterém se jazyková příprava poskytuje.
*
Žáka, který má na zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu právo, je vhodné upozornit, že je pro něj limitující plynutí času. Omezuje jej období 10 měsíců výuky školního roku 2022/2023, ve kterém se jazyková příprava poskytuje.
3. Informace o určených školách
*
Jazyková příprava se poskytuje ve skupinách pro jazykovou přípravu, a to v určených školách.
*
Žák má možnost podat žádost na jakoukoli určenou školu v České republice. Není vázán určenými školami např. v daném městě nebo kraji.
*
Je vhodné, aby byl v informacích uveden odkaz na seznam určených škol, který sestavuje a zveřejňuje krajský úřad.
4. Bezplatnost jazykové přípravy
*
Jazyková příprava se poskytuje v určených školách bezplatně.
5. Obsah jazykové přípravy
*
Obsahem jazykové přípravy je výuka českého jazyka přizpůsobená potřebám žáků cizinců. Zahrnuje základy odborné terminologie všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů.
*
Je vhodné informovat žáka o tom, že obsah jazykové přípravy bude vycházet z obsahu vzdělávání v „kmenové škole“ žáka (i když bude jazyková příprava probíhat v určené škole) a že znalosti a dovednosti žák využije v podstatě okamžitě přímo při vzdělávání v „kmenové škole“.
6. Délka jazykové přípravy
*
Minimální délka jazykové přípravy činí 100 hodin.
*
Maximální délka jazykové přípravy činí 200 hodin.
7. Doba, ve které probíhá jazyková příprava
*
Jazyková příprava v určité délce musí proběhnout v době nejvýše 10 měsíců výuky.
*
Jazyková příprava přednostně probíhá mimo dobu vyučování žáka v „kmenové škole“.
*
Pokud jazyková příprava nemůže proběhnout mimo dobu vyučování žáka v „kmenové škole“, probíhá v době vyučování žáka v „kmenové škole“ nejvýše 3 hodiny týdně.
8. Způsob poskytování jazykové přípravy
*
Pokud se mohou všichni žáci zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu vzdělávat prezenčně, jazyková příprava probíhá prezenčně (osobním způsobem).
*
Pokud se nemohou všichni žáci zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu vzdělávat prezenčně, jazyková příprava probíhá distančním synchronním způsobem.
*
Žák si zvolí způsob poskytování jazykové přípravy v návaznosti na organizaci vzdělávání v „kmenové škole“ (rozvrh vyučovacích hodin, organizace odborné praxe apod.).
*
Jestliže se žák bude vzdělávat distančním synchronním způsobem, „kmenová škola“ mu zajistí přístup k informačním technologiím, tj. možnost připojit se k jazykové přípravě online ve vhodné místnosti.
9. Uzpůsobení jazykové přípravy
*
Pokud vzdělávání v „kmenové škole“ brání žákovi v tom, aby se zúčastnil jazykové přípravy osobně nebo distančním synchronním způsobem, určená škola poskytování jazykové přípravy uzpůsobí podmínkám žáka.
*
Uzpůsobení si pravděpodobně vyžádá větší míru samostatné práce žáka.
10. Co následuje po podání žádosti
*
Nejpozději do 30 dnů od podání žádosti ředitel určené školy zařadí žáka do skupiny pro jazykovou přípravu, jazyková příprava bude probíhat v určité délce. V případě, kdy nemůže být zařazen do skupiny pro jazykovou přípravu v jím vybrané jazykové škole žák, který má na zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu nárok, krajský úřad zajistí jeho zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu v jiné určené škole.
*
Ředitel „kmenové školy“ doporučí řediteli určené školy délku jazykové přípravy žáka.
*
Ředitel určené školy ověří znalosti žáka před zahájením jazykové přípravy.
11. Vyhodnocování jazykové přípravy
*
Pokrok žáka v rámci jazykové přípravy je vyhodnocován. Hodnocení výsledků žáka v rámci jazykové přípravy se však neuvádí na vysvědčení „kmenové školy“.
*
V návaznosti na výsledky žáka v rámci jazykové přípravy může ředitel určené školy prodloužit délku jazykové přípravy, a to i opakovaně. Celková délka prodloužené nebo opakovaně prodloužené jazykové přípravy činí 200 hodin.
12. Vliv poskytování jazykové přípravy na průběh vzdělávání v „kmenové škole“
*
Pokud jazyková příprava nemůže proběhnout mimo dobu vyučování žáka v „kmenové škole“, probíhá v době vyučování žáka v „kmenové škole“ nejvýše 3 hodiny týdně.
*
Žák je z vyučování, které se překrývá s jazykovou přípravou, uvolněn.
*
Žák bude uvolněn z uvedeného vyučování, i když o uvolnění nepožádá. Aby však došlo k řádnému uvolnění z vyučování v danou dobu, musí se žák jazykové přípravy skutečně zúčastnit.
Komunikace „kmenové školy“ a určené školy
Jak stanoví § 6d odst. 5 vyhlášky č. 13/2005 Sb., škola, jíž je žák žákem, a určená škola vzájemně spolupracují a poskytují si informace o žákovi týkající se vzdělávání a o průběhu a výsledcích jazykové přípravy žáka.
Základní informace, které si tyto školy poskytují, lze shrnout takto:
„kmenová“ škola
určená škola
*
Ředitel „kmenové školy“ doporučí řediteli určené školy délku jazykové přípravy žáka.
*
„Kmenová škola“ předá určené škole informaci o organizaci vzdělávání (rozvrh vyučovacích hodin, organizace praktického vyučování atd.).
*
„Kmenová škola“ sdělí určené škole základy odborné terminologie všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů vyučovaných v „kmenové škole“, které je vhodné zahrnout do jazykové přípravy.
*
„Kmenová škola“ předá určené škole vyhodnocení pokroku žáka v rámci teoretického a praktického vyučování.
určená škola
„kmenová škola“
*
Určená škola předá „kmenové škole“ žáka údaje o tom, kdy se žák účastnil jazykové přípravy.
*
Určená škola předá „kmenové škole“ vyhodnocení pokroku žáka v rámci jazykové přípravy.
Administrativní činnosti
Poskytování jazykové přípravy ve skupině pro jazykovou přípravu je spojeno i s některými administrativními činnostmi.
*
„Kmenová škola“ vede spis, ve kterém je uvedeno datum, ke kterému se žák přijímá ke vzdělávání ve střední škole. V návaznosti na uvedené datum lze určit, zda „kmenová škola“ ve lhůtě 1 týdne po přijetí žáka do školy splnila povinnost vyrozumět zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka o možnosti jazykové přípravy a o organizaci jazykové přípravy.
*
„Kmenová škola“ by měla být schopna případně prokázat, že zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka vyrozuměla o možnosti jazykové přípravy a o organizaci jazykové přípravy. Proto je vhodné
a)
provést stručný záznam o tomto vyrozumění opatřený podpisem zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka nebo
b)
informace zpracovat písemně, vyhotovit dva jejich výtisky (jeden je určen pro zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka, jeden je určen pro „kmenovou školu“) a zajistit, aby výtisk určený pro školu zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák opatřil svým podpisem.
*
Určená škola eviduje žádost žáka v základní evidenční pomůcce (např. podacím deníku). Ve vazbě na uvedenou evidenci lze ověřit, zda ředitel určené školy zařadil žáka do skupiny pro jazykovou přípravu nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
*
Na základě spolupráce žáka, „kmenové“ a určené školy se v třídní knize evidují vyučovací hodiny, ve kterých je žák z vyučování uvolněn.
Další možné postupy při vzdělávání žáka cizince
Je vhodné, aby třídní učitel nebo výchovný poradce ozřejmil žákům nebo zákonným zástupcům žáků cizinců, že jazykovou přípravu lze žákovi poskytovat i v případě, kdy
*
je žákovi cizinci dle zákona č. 67/2022 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (tzv.
Lex
Ukrajina) nahrazen vzdělávací obsah školního vzdělávacího obsahu jiným vzdělávacím obsahem,
*
je žákovi poskytováno některé z podpůrných opatření prvního nebo vyššího stupně.
Momenty, ve kterých se liší činnost základní školy a střední školy
Jazyková příprava se poskytuje žákům základní školy i žákům střední školy. Odlišnosti v podmínkách jejího poskytování a některých činnostech v základní škole a střední škole jsou shrnuty v následující tabulce.

Základní škola
Střední škola
Využití jazykové přípravy
*
vzdělávání ve skupinách pro jazykovou přípravu od 1. 9. 2021
*
vzdělávání ve skupinách pro jazykovou přípravu od 1. 9. 2022 do 31. 8. 2023
Obsah jazykové přípravy
*
výuka českého jazyka přizpůsobená potřebám žáků cizinců
*
výuka českého jazyka přizpůsobená potřebám žáků cizinců
*
také odborná terminologie
Žádost o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu
*
součástí žádosti zákonného zástupce žáka je sdělení, zda se žák bude účastnit jazykové přípravy osobně, nebo distančním způsobem
*
součástí žádosti žáka je prohlášení, že žák splňuje podmínku podle § 6b odst. 2 vyhlášky č. 13/2005 Sb., tj. vzdělává se ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení nejvýše 12 měsíců před podáním žádosti
Volba určené školy
*
zvolit lze pouze určenou školu, která je ve stejném kraji jako žákova škola
*
zvolit lze jakoukoli určenou školu
Doba, ve které probíhá jazyková příprava
*
jazyková příprava probíhá v době vyučování
*
je-li to pro dané žáky z hlediska jejich vzdělávání vhodnější, může se souhlasem zákonných zástupců všech žáků ve skupině pro jazykovou přípravu jazyková příprava probíhat mimo vyučování
*
jazyková příprava přednostně probíhá mimo dobu vyučování žáka ve škole, jíž je žákem
*
v době vyučování probíhají nejvýše 3 hodiny týdně
Doporučení délky jazykové přípravy
*
délku jazykové přípravy určí ředitel školy, ve které se žák bude účastnit jazykové přípravy, na základě doporučení ředitele školy, jíž je žák žákem
Přizpůsobení podmínkám žáka
*
způsob poskytování jazykové přípravy přizpůsobí určená škola podmínkám žáka pro tuto přípravu
Shrnutí
Jazyková příprava ve skupinách pro jazykovou přípravu ve střední škole je omezena školním rokem 2022/2023. Proto je nezbytné žákům, kteří mají nárok nebo právo na zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu, poskytovat včas kompletní potřebné informace.
2) Údaje, které mají být uvedeny v žádosti o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu, jsou uvedeny v
Příloze č. 1 Metodického materiálu k poskytování bezplatné jazykové přípravy ve středním vzdělávání od 1. září 2022
[online]. [cit. 2022-10-04]. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodicky-material-k-poskytovani-bezplatne-jazykove-pripravy-ve-strednim-vzdelavani-od-1-9-2022-do-31-12-2023/. Dále školy mohou využít dvojjazyčný vzor přihlášky –
Možný vzor žádosti o zařazení do jazykové přípravy
[online]. [cit. 2022-10-04]. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodicky-material-k-poskytovani-bezplatne-jazykove-pripravy-ve-strednim-vzdelavani-od-1-9-2022-do-31-12-2023/.

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela maturitní vyhlášky
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Poskytování bezplatné jazykové přípravy v předškolním a základním vzdělávání 2024/2025
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Psychologická a psychoterapeutická pomoc cizincům postiženým válkou na Ukrajině
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Novela školského zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Kategorie cizinců v praxi škol
Děti, žáci, studenti – rodinní příslušníci občana EU

Poradna

Náhrada druhého cizího jazyka
Kvalifikace učitelky ZŠ
Výpověď učiteli pro nedostatečnou kvalifikaci
Přijetí cizince do základní školy
Počet žáků ve třídě

Zákony

67/2022 Sb. o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace

Vyhlášky

13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
271/2021 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů
250/2022 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů